RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, May 19, 2011

MINGGU 20

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.05.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PEPERIKSAAN PENGGAL 1

PENDIDIKAN ISLAM 2

0710 - 0920

( 1 jam 40 minit )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.05.2011

KELAS

4S3

MASA

1055 - 1205

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : Pemahaman KOMSAS

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan sajak yang diberi.
  2. Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
  3. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
  3. Pelajar menyalin jawapan yang betul.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : menajak, terpisat-pisat, resam

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : hemah tinggi, kasih sayang, baik hati

KNT : Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menyalin jawapan yang betul

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

TARIKH : 17 MEI 2011

CUTI UMUM

HARI WESAK

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.05.2011

KELAS

5K5 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

PEPERIKSAAN PENGGAL 1

PELAJAR MEMBUAT ULANG KAJI


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.05.2011

KELAS

4S3

MASA

1020 - 1130

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : Rumusan dan Tatabahasa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam cara mendisiplinkan penunggang motosikal dan dua kekangannya.
  2. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
  3. Menyelesaikan semua masalah tatabahasa.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Pelajar membuat rumusan mengikut format yang betul.
  3. Membuat latihan pemahaman.
  4. Perbincangan jawapan soalan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : beranakkan, kekangan,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerajinan, rasional, kebebasan

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar menyalin jawapan yang betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.05.2011

KELAS

4S3

MASA

0815 - 0925

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM1

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca semua soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea bagi setiap soalan karangan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jenis karangan dan kehendak tugasan berdasarkan soalan karangan yang diberi.
  2. Pelajar mencatat rangka karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : memacu, pelestarian, mengekang

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Jasmani dan Kesihatan

NILAI : kerjasama, rasional, kerajinan

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.05.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PEPERIKSAAN PENGGAL 1

BIOLOGI 3

0710 – 0840

( 1jam 30 minit )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.05.2011

KELAS

5K4 ( 0815 – 0925 )

5K5 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM1 : Bahagian A

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan dan dialog yang diberi.
  2. Menyatakan tiga kebaikan pelaksanaan hukuman rotan di sekolah.
  3. Mengenal pasti maklumat yang perlu dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab tentang kehendak tugasan karangan dan isi penting daripada dialog.
  2. Pelajar membuat rangka karangan

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : pelanggaran, formula, mekanisme

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : baik hati, kerjasama, hemah tinggi

KNT : Menjana idea

REFLEKSI

Maklumat yang diperlukan berjaya dikumpul.


 

1 comment:

  1. Terima kasih kerana telah menyediakan blog rph yang serba lengkap untuk minggu ke 20.
    Diharap dengannyua dapat sedikit sebanyak memperbaiki prestasi pencapaian murid dalam mp yang cg ajar. Insyaallah.

    " a person with a strong, self-defined identity and self-confidence may be more successful in life than people who think that having a college degree will bringh success"

    ReplyDelete