RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, September 22, 2011

MINGGU 38 ( 19-23 SEPT 2011 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.09.2011

TINGKATAN

5S1 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 1055 – 1205 )

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2011


 

Pendidikan Moral

0705 – 0935

( 2 jam 30 minit )

Pendidikan Islam 1

0735 – 0935

( 2 jam )


 

Pendidikan Islam 2

0955 – 1135

( 1 jam 40 minit )


 

PJK

1140 – 1240

( 1 jam )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.09.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PUISI MODEN : Sajak Adat Sezaman

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap puisi dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Mengenal pasti nilai, pengajaran, persoalan dan latar masyarakat sajak yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 3 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar dipecahkan kepada enam kumpulan kecil.
  2. Setiap kumpulan diberi tugasan yang berbeza untuk dibincangkan.
  3. Setiap kumpulan membentangkan hasil perbincangan mereka.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Istana

KOSA KATA : Singgahsana

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral, Sejarah

NILAI : hemah tinggi, hormat-menghormati, tanggungjawab

BBM : Buku kerja AXIS, Buku Teks Antologi Harga Remaja

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan dengan jayanya walaupun pelajar dilarang merujuk buku rujukan semasa mengadakan perbincangan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.09.2011

TINGKATAN

5K4 ( 1020-1130 )

5K5 ( 1130-1240 )

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2011


 

Sains 2

1010 – 1240

( 2 jam 30 minit )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.09.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

Tatabahasa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada frasa yang diberi.
  2. Mengenal pasti kata aktif transitif dan objek dalam petikan yang diberikan.
  3. Mencari kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Membina ayat dengan menggunakan peribahasa yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : peneraju penyelidikan, terumbu karang

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am

NILAI : Rasional, kerajinan

BBM : Buku kerja AXIS

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Kebanyakan pelajar tidak berjaya menyiapkan latihan yang diberi dalam tempoh yang diberi tetapi perbincangan jawapan terpaksa dilakukan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.09.2011

TINGKATAN

5S1

MASA

1130 - 1240

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2011


 

Kimia 2

1010 – 1240

( 2 jam 30 minit )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.09.2011

TINGKATAN

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2011


 

Fizik 1

0705 – 0820

( 1 jam 15 minit )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.09.2011

TINGKATAN

5K4

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM : BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Tindakan memperkasakan sekolah vokasional dan kekangan menguasainya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam tindakan yang perlu dilaksanakan untuk memperkasakan sekolah vokasional.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kekangan untuk menguasai kemahiran vokasional.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Pelajar menyalin contoh jawapan rumusan dan pemahaman yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : signifikan, per kapita, persepsi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : keyakinan, kerjasama, keberanian

BBM : Kertas soalan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Merumuskan, meringkaskan

Menjana idea

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin jawapan rumusan dengan format yang betul dan menyalin jawapan soalan pemahamannya dalam ayat yang lengkap.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.09.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

1130 - 1240

TAJUK

P&P tidak dapat dilaksanakan kerana

Majlis Persaraan Cikgu James Tang

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.09.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2011


 

Matematik 1

0730 – 0845

( 1 jam 15 minit )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.09.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0940 - 1040

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Sebab-sebab Seseorang Murid digalakkan Cemerlang dalam Akademik.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti bahan rangsangan yang diberi dan memberi ulasan tentang bahan rangsangan berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga sebab seseorang murid digalakkan cemerlang dalam akademik.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang bahan rangsangan yang diberi.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar berbincang tentang maklumat yang sesuai untuk setiap perenggan.
  3. Pelajar membentangan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : lumayan, cemerlang

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : rasional, kerajinan, kerjasama

BBM : papan hitam

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

Membuat inferens

REFLEKSI

Rangkan karangan iaitu pengenalan, satu huraian isi dan penutup berjaya dibincangkan manakala 2 isi lain hanya dinyatakan secara lisan.

No comments:

Post a Comment