RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, September 8, 2011

MINGGU 36 ( 05 – 09 September 2011 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

05.09.2011

TINGKATAN

5S1 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 1055 – 1205 )

TAJUK

ULANGKAJI : Prosa Klasik Antologi Harga Remaja ( Ting. 4 )

  • Pelayaran yang Penuh Peristiwa
  • Merah Silu

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang kedua-dua prosa klasik yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjawab seberapa banyak soalan pemahaman tentang prosa klasik yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Kuiz.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : serbat, jubung, anderak, membantunkan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, baik hati, keberanian

BBM : Buku Teks Antologi Harga Remaja

ABM : soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

P&P untuk pelajar 5S1 tidak dilaksanakan kerana pelajar terlibat dengan Program mencipta logo 1Malaysia. Pelajar 5K4 berjaya menjawab soalan kuiz setelah mendengar ringkas cerita dari guru dan merujuk buku rujukan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.09.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0705 - 0815

TAJUK

DRAMA : Forum Remaja 2020

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Mengenal pasti tema dan menjelaskan sekurang-kurangnya lima persoalan drama yang dikaji.
  3. Menjawab beberapa soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap secara spontan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : cakap ajuk

KOSA KATA : oportunis, korup,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral, Sejarah

NILAI : patriotisme, kerjasama, kebebasan

BBM : Buku kerja AXIS, Buku Teks Antologi Harga Remaja

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar berjaya menjawab beberapa soalan mudah dengan merujuk buku.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.09.2011

TINGKATAN

5K4

MASA

1020 - 1130

TAJUK

ULANGKAJI : Prosa Klasik Antologi Harga Remaja ( Ting. 4 )

  • Hikayat Indera Nata
  • Hikayat Khoja Maimun

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang kedua-dua prosa klasik yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjawab seberapa banyak soalan pemahaman tentang prosa klasik yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Kuiz.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : lembur, sanbal, rampak, khilaf

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam

NILAI : keberanian, rasional, kejujuran

BBM : Buku Teks Antologi Harga Remaja

ABM : soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Aktiviti kuiz berjaya dilaksanakan. Pelajar berjaya menjawab soalan pemahaman berdasarkan cerita guru tetapi bermasalah menjawab soalan KBKK.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.09.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

1130 - 1240

TAJUK

ULANGKAJI : Prosa Klasik Antologi Harga Remaja ( Ting. 4 )

  • Pelayaran yang Penuh Peristiwa
  • Merah Silu

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang kedua-dua prosa klasik yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjawab seberapa banyak soalan pemahaman tentang prosa klasik yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Kuiz.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : serbat, jubung, anderak, membantunkan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, baik hati, keberanian

BBM : Buku Teks Antologi Harga Remaja

ABM : soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Aktiviti kuiz berjaya dilaksanakan. Pelajar boleh menjawab soalan kuiz tetapi istilah dan jawapan yang diberi kurang lengkap dan perlu dimurnikan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.09.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Manfaat Memperkasakan Sekolah Kebangsaan dan Halangannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam manfaan memperkasakan sekolah kebangsaan.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua halangan untuk memperkasakan sekolah kebangsaan.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : memperkasakan, mengutuhkan, aspirasi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : kerjasama, semangat bermasyarakat, patriotisme

BBM : Buku kerja AXIS Ting.4

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengenal pasti isi tersurat dan memerlukan bimbingan guru untuk mencari isi tersirat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.09.2011

TINGKATAN

5S1

MASA

1130 - 1240

TAJUK

ULANGKAJI : Prosa Klasik Antologi Harga Remaja ( Ting. 4 )

  • Hikayat Indera Nata
  • Hikayat Khoja Maimun

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang kedua-dua prosa klasik yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjawab seberapa banyak soalan pemahaman tentang prosa klasik yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Kuiz.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : lembur, sanbal, rampak, khilaf

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam

NILAI : keberanian, rasional, kejujuran

BBM : Buku Teks Antologi Harga Remaja

ABM : soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Aktiviti kuiz berjaya dilaksanakan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.09.2011

TINGKATAN

5S1 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 0945 - 1055 )

TAJUK

ULANGKAJI : Prosa Klasik Antologi Dirgahayu Bahasaku

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca beberapa petikan daripada prosa klasik yang telah dikaji dengan teliti.
  2. Membaca soalan-soalan pemahaman yang diberi dan menyatakan kehendak soalan.
  3. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar membuat latihan ulangkaji prosa klasik.
  2. Perbincangan jawapan latihan pemahaman prosa klasik.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : pusparagam, tetaran, peri, juak-juaknya

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah, Geografi

NILAI : rasional, kesyukuran, kebebasan

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Menjana idea

REFLEKSI

Pelajar 5S1 berjaya menyiapkan latihan manakala kebanyakan pelajar 5K4 hanya berjaya menyiapkan sebahagian latihan tetapi semua skema jawapan latihan berjaya dibincangkan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.09.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

1130 - 1240

TAJUK

ULANGKAJI : Prosa Klasik Antologi Harga Remaja ( Ting. 4 )

  • Hikayat Indera Nata
  • Hikayat Khoja Maimun

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang kedua-dua prosa klasik yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjawab seberapa banyak soalan pemahaman tentang prosa klasik yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Kuiz.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : lembur, sanbal, rampak, khilaf

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam

NILAI : keberanian, rasional, kejujuran

BBM : Buku Teks Antologi Harga Remaja

ABM : soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Aktiviti kuiz berjaya dilaksanakan. Soalan untuk soalan pemahaman dapat dijawab berpandukan cerita guru sebelumnya tetapi bermasalah untuk menjawab soalan berbentuk KBKK.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.09.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

ULANGKAJI : Prosa Klasik Antologi Dirgahayu Bahasaku

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca beberapa petikan daripada prosa klasik yang telah dikaji dengan teliti.
  2. Membaca soalan-soalan pemahaman yang diberi dan menyatakan kehendak soalan.
  3. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar membuat latihan ulangkaji prosa klasik.
  2. Perbincangan jawapan latihan pemahaman prosa klasik.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : pusparagam, tetaran, peri, juak-juaknya

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah, Geografi

NILAI : rasional, kesyukuran, kebebasan

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Menjana idea

REFLEKSI

Kebanyakan pelajar tidak dapat menyiapkan latihan yang diberi tetapi perbincangan jawapan kepada latihan berjaya dibincangkan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.09.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0940 - 1040

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Punca-punca Pemandu Kenderaan Melanggar Peraturan Jalan Raya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima punca pemandu kenderaan melanggar peraturan jalan raya.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalaa lm setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar berbincang tentang maklumat yang sesuai untuk setiap perenggan.
  3. Pelajar membentangan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : corong, efektif. efisien

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi, Pendidikan Moral

NILAI : rasional, kerjasama, hemah tinggi

BBM : Buku Kerja Axis

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Menjana idea

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan dan rangka karangan untuk bahagian pengenalan, satu isi dan pentup berjaya dihasilkan.

No comments:

Post a Comment