RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, October 6, 2011

MINGGU 40 ( 03 – 07 Oktober 2011 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.10.2011

TINGKATAN

5S1 ( 0705 – 0815 )

5K4 ( 1055 – 1205 )

TAJUK

LATIHAN PENGUKUHAN : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Aspek-aspek Negatif Subsidi Terhadap Kewangan Negara.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang dibaca.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam keburukan pemberian subsidi terhadap kewangan negara.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua manfaat sekiranya memberi subsidi dengan bijak.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Pelajar menyalin membuat rumusan dan menjawab soalan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : defisit, aspek

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : rasional, baik hati, kesyukuran

BBM : Buku Kerja Axis Tingkatan 5

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Merumuskan, meringkaskan

Menjana idea

REFLEKSI

Pelajar 5S1 berjaya menyiapkan latihan.

Pelajar 5K4 hanya sempat menyiapkan latihan rumusan tanpa menjawab soalan pemahaman. Segelintir pelajar masih melakukan kesilapan semasa membuat pengenalan dan penutup. Isi tersurat berjaya dikenal pasti.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.10.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0705 - 0815

TAJUK

Sajak Tiba Waktunya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Mengenal pasti tema dan persoalan sajak yang dikaji.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Morfologi

KOSA KATA : tunas, siber, mengacung

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : keberanian, berdikari, kerajinan

BBM : Buku Teks Antologi Harga Remaja

ABM : soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjanakan idea

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar masih teragak-agak untuk menyatakan maksud sajak tetapi dapat memberi respons yang baik semasa menyatakan maklumat lain.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.10.2011

TINGKATAN

5K4 ( 1020 – 1130 )

5K5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

P&P tidak dilaksanakan kerana semua pelajar Tingkatan lima cuti belajar sendiri sempena Peperiksaan PMR .

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

05.10.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

Cerpen Biarkan Samudera

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
  2. Mengenal pasti nilai dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 (ii)

10.0 : 10.4 : Aras 2 (iii)

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : bonsai, alif

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi, Geografi

NILAI : rasional, kesyukuran, kerjasama

BBM : Buku Kerja AXIS

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Merumuskan, meringkaskan

Menjana idea

REFLEKSI

Pelajar boleh menjawab beberapa soalan secara spontan tetapi masih terkial-kial untuk menjawab soalan berbentuk KBKK.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

05.10.2011

TINGKATAN

5S1

MASA

1130 - 1240

TAJUK

P&P tidak dilaksanakan kerana semua pelajar Tingkatan lima cuti belajar sendiri sempena Peperiksaan PMR .

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.10.2011

TINGKATAN

5S1 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 0945 - 1055 )

5K5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

ULANGKAJI : Cerpen Antologi Harga Remaja ( Ting. 4 )

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menjelaskan seringkas yang mungkin sinopsis keenam-enam cerpen yang dikaji.
  2. Menjawab beberapa soalan secara spontan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar dipecahkan kepada enam kumpulan.
  2. Setiap kumpulan diberi tugasan yang berbeza untuk dibincangkan.
    1. Wakil kumpulan membuat perbentangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Morfologi

KOSA KATA : menajak, poket, diasakkan,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi, Pendidikan Moral

NILAI : rasional, baik hati, kesyukuran

BBM : Buku Teks Antologi Harga Remaja

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Merumuskan, meringkaskan

Menjana idea

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan. Walau bagaimanapun jawapan yang diberi oleh kumpulan-kumpulan dari kelas 5K4 dan 5K5 masih boleh dibaiki.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.10.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

LATIHAN PENGUKUHAN : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Aspek-aspek Negatif Subsidi Terhadap Kewangan Negara.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang dibaca.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam keburukan pemberian subsidi terhadap kewangan negara.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua manfaat sekiranya memberi subsidi dengan bijak.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Pelajar menyalin membuat rumusan dan menjawab soalan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : defisit, aspek

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : rasional, baik hati, kesyukuran

BBM : Buku Kerja Axis Tingkatan 5

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Merumuskan, meringkaskan

Menjana idea

REFLEKSI

Hanya segelintir pelajar yang berjaya menyiapkan latihan rumusan. Kebanyakan mereka masih tidak menguasai format penulisan rumusan yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.10.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0940 - 1040

TAJUK

P&P tidak dilaksanakan kerana semua pelajar Tingkatan Empat cuti belajar sendiri sempena Peperiksaan PMR .

No comments:

Post a Comment