RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, October 20, 2011

MINGGU 42 ( 17 – 21 Oktober 2011 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

17.10.2011

TINGKATAN

5S1 ( 0705-0815 )

5K4 ( 1055-1205 )

TAJUK

LATIHAN ULANGKAJI : Sajak

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan maksud setiap sajak yang dikaji.
  2. Membaca soalan dengan teliti dan menyatakan kehendak soalan.
  3. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyatakan maksud sajak.
  2. Pelajar membuat latihan pemahaman sajak.
  3. Sesi perbincangan jawapan latihan pemahaman sajak.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : ampuh, berumbi, rembang, lapuk

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi, Pendidikan Moral, Ekonomi

NILAI : Patriotisme, kerjasama, keberanian

BBM : Kertas soalan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyatakan sebab dan akibat

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar 5S1 berjaya menyiapkan latihan dan majoriti dapat menyatakan jawapan yang sesuai. Pelajar 5K4 tidak menjawab latihan dengan lengkap dan kebanyakan mereka sukar memberi jawapan dengan menggunakan ayat sendiri ( mengambil ayat asal sajak )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.10.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN


 

BAHASA MELAYU 1

( 1103/1 )

0710 – 0925

( 2 JAM 15 MINIT )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.10.2011

TINGKATAN

5K4

MASA

1020 - 1130

TAJUK

Tatabahasa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada kata ganda yang diberi.
  2. Menukar ayat songsang kepada ayat biasa tanpa mengubah maksud asal ayat.
  3. Mencari kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Memberi maksud peribahasa yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : mentua-taya, akreditasi, embacang

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : Rasional, kerajinan, keberanian

BBM : Buku kerja AXIS

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Kebanyakan pelajar tidak berjaya menyiapkan latihan yang diberi dalam tempoh yang diberi tetapi perbincangan jawapan terpaksa dilakukan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.10.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

1130 - 1240

TAJUK

LATIHAN ULANGKAJI : Sajak

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan maksud setiap sajak yang dikaji.
  2. Membaca soalan dengan teliti dan menyatakan kehendak soalan.
  3. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyatakan maksud sajak.
  2. Pelajar membuat latihan pemahaman sajak.
  3. Sesi perbincangan jawapan latihan pemahaman sajak.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : morfologi

KOSA KATA : ampuh, berumbi, rembang, lapuk

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi, Pendidikan Moral, Ekonomi

NILAI : Patriotisme, kerjasama, keberanian

BBM : Kertas soalan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyatakan sebab dan akibat

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar 5S1 berjaya menyiapkan latihan dan majoriti dapat menyatakan jawapan yang sesuai. Pelajar 5K4 tidak menjawab latihan dengan lengkap dan kebanyakan mereka sukar memberi jawapan dengan menggunakan ayat sendiri ( mengambil ayat asal sajak )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.10.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN


 

BAHASA INGGERIS II

( 1119/2 )

1025 - 1240


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.10.2011

TINGKATAN

5S1

MASA

1130 - 1240

TAJUK

Tatabahasa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada kata ganda yang diberi.
  2. Menukar ayat songsang kepada ayat biasa tanpa mengubah maksud asal ayat.
  3. Mencari kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Memberi maksud peribahasa yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : mentua-taya, akreditasi, embacang

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : Rasional, kerajinan, keberanian

BBM : Buku kerja AXIS

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Perbincangan berjaya dilakukan. Kelemahan pelajar adalah mengenal pasti kesalahan istilah.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.10.2011

TINGKATAN

5S1 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 0945 - 1055 )

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kepentingan Amalan Berjimat Cermat.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti gambar rajah yang diberi sebelum memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga manfaat amalan berjimat cermat.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan.
  2. Secara berpasangan, pelajar berbincang tentang maklumat yang sesuai untuk setiap perenggan.
  3. Pelajar membentangan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : berhemah, polemik, impak

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : rasional, kesederhanaan, hemah tinggi

BBM : papan tulis

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan tetapi bagi pelajar kelas 5K4, mereka sukar menyatakan contoh yang sesuai kerana tiada pengetahuan am/tidak peka tentang isu semasa.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.10.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

1130 - 1240

TAJUK

Tatabahasa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada kata ganda yang diberi.
  2. Menukar ayat songsang kepada ayat biasa tanpa mengubah maksud asal ayat.
  3. Mencari kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Memberi maksud peribahasa yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : mentua-taya, akreditasi, embacang

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : Rasional, kerajinan, keberanian

BBM : Buku kerja AXIS

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar tidak berjaya menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberi kerana agak lemah tetapi sesi perbincangan jawapan yang betul tetap dilaksanakan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.10.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kepentingan Amalan Berjimat Cermat.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti gambar rajah yang diberi sebelum memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga manfaat amalan berjimat cermat.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan.
  2. Secara berpasangan, pelajar berbincang tentang maklumat yang sesuai untuk setiap perenggan.
  3. Pelajar membentangan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : berhemah, polemik, impak

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : rasional, kesederhanaan, hemah tinggi

BBM : papan tulis

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya disiapkan setelah guru bertanya soalan-soalan mudah yang berkaitan dengan maklumat yang diperlukan. Pelajar dipastikan menyalin rangka seperti yang telah dibincangkan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.10.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0940 - 1040

TAJUK

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN


 

SAINS II

0910 – 1140

( 2 JAM 30 MINIT )

No comments:

Post a Comment