HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 07.05.2012 |
TINGKATAN | 5S3 ( 0705 - 0815 ) 5K4 ( 0945 - 1055 ) 5S5 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Latar |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 3 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : melentok, menyorot SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : berdikari, hemah tinggi, hormat-menghormati BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar 5S3 dan 5S5 boleh menyatakan maklumat yang dikehendaki dengan baik berpandukan buku teks manakala pelajar 5K4 pula dikehendaki menyatakan maklumat berdasarkan muka surat yang diberikan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.05.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | NOVEL MELUNAS RINDU : Latar Contoh Soalan novel dan jawapannya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 3 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : memerun, menyurut SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : berdikari, hemah tinggi, kerajinan BBM : Buku Teks Novel Melunas Rindu ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menganalisis |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan peristiwa yang berlaku berdasarkan negeri yang diberi dan berjaya menyalin contoh soalan dan cara menjawab soalan pemahaman novel dengan betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.05.2012 |
TINGKATAN | 5S5 ( 1020 – 1130 ) 5K4 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Teknik Plot |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Frasa Nama KOSA KATA : saspens, dijeruk SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : rasional, kerjasama, berdikari BBM : Buku Teks Novel Kabu di Perbukitan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Beberapa kumpulan berjaya membentangkan hasil perbincangan mereka dan sesi soal jawab dengan guru berjaya menambah pemahaman pelajar terhadap konsep teknik plot dalam novel. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.05.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0705 - 0815 ) 5S5 ( 1020 – 1130 ) |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : merah darah, transaksi, transformasi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kerajinan, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyelesaikan masalah tatabahasa terutamanya setelah dijelaskan secara terperinci maksud perkataan tertentu dan memberi contoh-contoh jenis ayat. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.05.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Teknik Plot |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Frasa Nama KOSA KATA : saspens, dijeruk SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : rasional, kerjasama, berdikari BBM : Buku Teks Novel Kabus di Perbukitan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Wakil kumpulan berjaya membentangkan hasil perbincangan mereka. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.05.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | PEPERIKSAAN 1 BIOLOGI 1 0810 – 0925 ( 1 jam 15 minit ) |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11.05.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0705 – 0815 ) 5S5 ( 0940 – 1040 ) |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Cara-cara menangani salah laku dalam kalangan pelajar. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : hemat, autoriti, kebobrokan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/Moral, PSK NILAI : kerjasama, hemah tinggi, hormat-menghormati BBM : Papan tulis ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menjana idea |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan beberapa cadangan untuk menangani salah laku dalam kalangan pelajar di sekolah dan telah mendengar dan seterusnya menyalin cara menghuraikan isi dengan baik. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11.05.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 1040 - 1140 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : merah darah, transaksi, transformasi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kerajinan, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyelesaikan masalah tatabahasa terutamanya setelah dijelaskan secara terperinci cara membuat latihan. |
No comments:
Post a Comment