RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, May 11, 2012

MINGGU 19 ( 07 – 11 Mei 2012 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.05.2012

TINGKATAN

5S3 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 0945 - 1055 )

5S5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Latar

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan peristiwa penting yang berlaku di keempat-empat buah negara yang terlibat dalam novel yang dikaji.
  2. Menjelaskan peristiwa yang berlaku pada waktu pagi, petang dan malam.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 3 ( iii )

AKTIVITI

  1. Secara berpasangan, pelajar mengenal pasti latar tempat dan latar masa novel yang dikaji.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang latar tempat dan latar masa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : melentok, menyorot

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : berdikari, hemah tinggi, hormat-menghormati

BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar 5S3 dan 5S5 boleh menyatakan maklumat yang dikehendaki dengan baik berpandukan buku teks manakala pelajar 5K4 pula dikehendaki menyatakan maklumat berdasarkan muka surat yang diberikan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.05.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

NOVEL MELUNAS RINDU : Latar

Contoh Soalan novel dan jawapannya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan peristiwa penting yang berlaku di keempat-empat buah negara yang terlibat dalam novel yang dikaji.
  2. Menjelaskan peristiwa yang berlaku pada waktu pagi, petang dan malam.
  3. Menjawab soalan pemahaman novel dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 3 ( iii )

AKTIVITI

  1. Secara berpasangan, pelajar mengenal pasti latar tempat dan latar masa novel yang dikaji.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang latar tempat dan latar masa.
  3. Pelajar menyalin contoh soalan novel dan jawapan yang lengkap.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : memerun, menyurut

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : berdikari, hemah tinggi, kerajinan

BBM : Buku Teks Novel Melunas Rindu

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menganalisis

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan peristiwa yang berlaku berdasarkan negeri yang diberi dan berjaya menyalin contoh soalan dan cara menjawab soalan pemahaman novel dengan betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.05.2012

TINGKATAN

5S5 ( 1020 – 1130 )

5K4 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Teknik Plot

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan maksud setiap teknik plot dan fungsinya.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga contoh bagi setiap teknik plot yang terkandung dalam Novel Kabus Di Perbukitan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( i )

AKTIVITI

  1. Secara berkumpulan, pelajar mencari teknik plot novel yang dikaji.
  2. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Frasa Nama

KOSA KATA : saspens, dijeruk

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : rasional, kerjasama, berdikari

BBM : Buku Teks Novel Kabu di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Beberapa kumpulan berjaya membentangkan hasil perbincangan mereka dan sesi soal jawab dengan guru berjaya menambah pemahaman pelajar terhadap konsep teknik plot dalam novel.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.05.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0705 - 0815 )

5S5 ( 1020 – 1130 )

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis berdasarkan pasangan perkataan yang diberi.
  2. Menukar ayat susunan biasa kepada ayat songsang tanpa mengubah struktur asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang teknik menjawab latihan tatabahasa.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : merah darah, transaksi, transformasi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerajinan, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar boleh menyelesaikan masalah tatabahasa terutamanya setelah dijelaskan secara terperinci maksud perkataan tertentu dan memberi contoh-contoh jenis ayat.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.05.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0705 - 0815

TAJUK

NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Teknik Plot

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan maksud setiap teknik plot dan fungsinya.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga contoh bagi setiap teknik plot yang terkandung dalam Novel Kabus Di Perbukitan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( i )

AKTIVITI

  1. Secara berkumpulan, pelajar mencari teknik plot novel yang dikaji.
  2. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Frasa Nama

KOSA KATA : saspens, dijeruk

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : rasional, kerjasama, berdikari

BBM : Buku Teks Novel Kabus di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Wakil kumpulan berjaya membentangkan hasil perbincangan mereka.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.05.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0815 - 0925

TAJUK

PEPERIKSAAN 1

BIOLOGI 1

0810 – 0925

( 1 jam 15 minit )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.05.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0705 – 0815 )

5S5 ( 0940 – 1040 )

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Cara-cara menangani salah laku dalam kalangan pelajar.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima cara untuk menangani salah laku dalam kalangan pelajar di sekolah.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jenis dan kehendak tugasan.
  2. Secara berpasangan, pelajar berbincang tentang maklumat yang sesuai untuk setiap perenggan.
  3. Pelajar membaca dan seterus menyalin contoh huraian isi yang cemerlang.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : hemat, autoriti, kebobrokan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/Moral, PSK

NILAI : kerjasama, hemah tinggi, hormat-menghormati

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan beberapa cadangan untuk menangani salah laku dalam kalangan pelajar di sekolah dan telah mendengar dan seterusnya menyalin cara menghuraikan isi dengan baik.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.05.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

1040 - 1140

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis berdasarkan pasangan perkataan yang diberi.
  2. Menukar ayat susunan biasa kepada ayat songsang tanpa mengubah struktur asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang teknik menjawab latihan tatabahasa.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : merah darah, transaksi, transformasi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerajinan, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar boleh menyelesaikan masalah tatabahasa terutamanya setelah dijelaskan secara terperinci cara membuat latihan.

No comments:

Post a Comment