RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, May 4, 2012

MINGGU 18 ( 30 April – 04 Mei 2012 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.04.2012

TINGKATAN

5S3 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 0945 - 1055 )

5S5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

Novel Kabus di Perbukitan : Nilai dan Pengajaran

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam nilai kemanusiaan dalam novel.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya empat pengajaran yang boleh didapati berdasarkan petikan novel.
  3. Mengemukakan implikasi mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 2 (iii)

1.0 : 1.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar diberi beberapa tajuk untuk dibincangkan secara berkumpulan.
  2. Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan mereka.
  3. Guru memberi ulasan terhadap perbentangan pelajar.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : melentok, menyorot

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam /Pendidikan Moral, Sejarah, pertanian

NILAI : hemah tinggi, kasih sayang,

BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

  1. Kemahiran berfikir ( CAF )
  2. Kemahiran Belajar Cara Belajar

REFLEKSI

Wakil kumpulan berjaya membentangkan hasil perbincangan mereka. Banyak maklumat berjaya dikumpul dan berjaya dicatatkan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

01.05.2012

TINGKATAN

4S2 ( 0705 – 0815 )

5S5 ( 1020 – 1130 )

5K4 ( 1130 – 1240 )

CUTI UMUM

HARI BURUH

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.05.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0705 - 0815 )

5S5 ( 1020 – 1130 )

TAJUK

NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Watak dan Perwatakan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyenaraikan semua watak yang terlibat dalam novel yang dikaji.
  2. Mengenal pasti ciri-ciri fizikal, latar belakang dan perwatakan setiap watak yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii )

7.0 : 7.3 : Aras 1 (iii)

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar diminta mengenal pasti watak dan perwatakan watak yang dikaji.
  2. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : fizikal,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kerjasama, keberanian, kasih sayang

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menganalisis

REFLEKSI

Wakil kumpulan berjaya membentangkan hasil perbincangan. Watak perwatakan terutamanya watak utama berjaya dicatat.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.05.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0705 - 0815

TAJUK

NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Watak dan Perwatakan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyenaraikan semua watak yang terlibat dalam novel yang dikaji.
  2. Mengenal pasti ciri-ciri fizikal, latar belakang dan perwatakan setiap watak yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii )

7.0 : 7.3 : Aras 1 (iii)

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar diminta mengenal pasti watak dan perwatakan watak yang dikaji.
  2. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : fizikal,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kerjasama, keberanian, kasih sayang

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menganalisis

REFLEKSI

Wakil kumpulan berjaya membentangkan hasil perbincangan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.05.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0815 - 0925

TAJUK

NOVEL : Biodata Pengarang

Sinopsis Novel Melunas Rindu

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan biodata pengarang sama ada latar belakang, pendidikan, karya dan anugerah yang diperoleh.
  2. Menceritakan sinopsis novel yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.3 : Aras 1 (iii)

AKTIVITI

  1. Pelajar dipilih secara rawak untuk membentangkan tentang biodata pengarang novel yang dikaji.
  2. Sesi bercerita.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ketekunan, melongo

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : Patriotisme, kasih sayang, kesyukuran

BBM : Buku Teks Novel Melunas Rindu

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya membentangkan biodata pengarang dengan jayanya dan boleh menjawab beberapa soalan mudah daripada novel yang dikaji.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.05.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0940 - 1040

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Cara-cara menangani kes jenayah dalam kalangan remaja.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima cara untuk menangani kes jenayah yang melibatkan para remaja.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jenis dan kehendak tugasan.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar berbincang tentang maklumat yang sesuai untuk setiap perenggan.
  3. Pelajar membentangan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : prakarsa, hedonisme, sivik

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/Moral, PSK

NILAI : kerjasama, Patriotisme, berdikari

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.05.2012

TINGKATAN

4S2

TAJUK

NOVEL MELUNAS RINDU : Tema

Persoalan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mengenal pasti tema novel yang dikaji dan menjelaskannya.
  2. Menjelaskan sekurang-kurangnya enam persoalan novel.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)

7.0 : 7.3 : Aras 1 (iii)

AKTIVITI

  1. Secara berpasangan, pelajar diminta untuk mencari beberapa maklumat.
  2. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : membahang, bazar, optimis

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : Patriotisme, kasih sayang, hemah tinggi

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menganalisis

REFLEKSI

Banyak maklumat berjaya dikumpul dan dicatat oleh pelajar setelah sesi perbentangan dilakukan.

1 comment:

  1. Tahniah dan syabas atas penulisan RPH yang baik dan terancang.

    ReplyDelete