RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Saturday, April 28, 2012

MINGGU 17 ( 23 – 27 April 2012 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.04.2012

TINGKATAN

5S3 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 0945 - 1055 )

5S5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK 

NOVEL : Biodata Pengarang

Sinopsis Novel Kabus Di Perbukitan

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan biodata pengarang sama ada latar belakang, pendidikan, karya dan anugerah yang diperoleh.
  2. Menceritakan sinopsis novel yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.0 : 10.1 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.3 : Aras 1 (iii)

AKTIVITI 

  1. Pelajar dipilih secara rawak untuk membentangkan tentang biodata pengarang novel yang dikaji.
  2. Sesi bercerita.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ekstrovert, biopsi, terpisat-pisat, transaksi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : Patriotisme, kasih sayang, kesyukuran

BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI 

Pelajar berjaya membentangkan biodata pengarang dengan jayanya dan boleh menjawab beberapa soalan mudah daripada novel yang dikaji.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

24.04.2012

TINGKATAN

4S2

MASA 

0705 - 0815

TAJUK 

DRAMA : Forum Remaja 2020

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjawab beberapa soalan mudah yang berkaitan dengan drama.
  3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada prosa.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Secara berpasangan, pelajar diminta membincangkan tentang tajuk-tajuk yang diberi.
  2. Pelajar bersoal jawab sesama mereka dengan dipantau oleh guru.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : Diksi

KOSAKATA : produktiviti, identiti, merealisasikan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Pengajian Am

NILAI : keberanian, keyakinan, patriotisme

BBM : Buku Teks Antologi Harga Remaja

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI 

Maklumat yang dikehendaki berjaya dibentang oleh pelajar.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

24.04.2012

TINGKATAN

5S5 ( 1020 – 1130 )

5K4 ( 1130 – 1240 )

TAJUK 

NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Tema

Persoalan

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mengenal pasti tema novel yang dikaji dan menjelaskannya.
  2. Menjelaskan sekurang-kurangnya enam persoalan novel.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)

7.0 : 7.3 : Aras 1 (iii)

AKTIVITI 

  1. Secara berpasangan, pelajar diminta untuk mencari beberapa maklumat.
  2. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : ekstrovert, biopsi, terpisat-pisat, transaksi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : Patriotisme, kasih sayang, hemah tinggi

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menganalisis

REFLEKSI 

Banyak maklumat berjaya dikumpul dan dicatat oleh pelajar setelah sesi perbentangan dilakukan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.04.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0705 - 0815 )

5S5 ( 1020 – 1130 )

TAJUK 

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : kekurangan dan kelebihan tinggal di kampung.

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kekurangan dan dua kelebihan tinggal di kampung.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) 

AKTIVITI 

  1. Pelajar memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang berkaitan.
  3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA 

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : silaturrahim

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Ekonomi, Geografi

NILAI : kesyukuran, kasih sayang, hemah tinggi

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menjana idea

REFLEKSI 

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.04.2012

TINGKATAN

5S3

MASA 

0705 - 0815 

TAJUK 

NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Tema

Persoalan 

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mengenal pasti tema novel yang dikaji dan menjelaskannya.
  2. Menjelaskan sekurang-kurangnya enam persoalan novel.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)

7.0 : 7.3 : Aras 1 (iii)

AKTIVITI 

  1. Secara berpasangan, pelajar diminta untuk mencari beberapa maklumat.
  2. Pelajar membentangkan hasil perbincangan. 

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : ekstrovert, biopsi, terpisat-pisat, transaksi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : Patriotisme, kasih sayang, hemah tinggi

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menganalisis

REFLEKSI 

Maklumat yang dikehendaki berjaya dibincang dan dicatatkan setelah sesi soal jawab dilakukan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.04.2012

TINGKATAN

4S2

MASA 

0815 - 0925 

TAJUK 

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah penjagaan mata dan rintangannya.

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam langkah untuk menjaga mata dan dua rintangan.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) 

AKTIVITI 

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat. 

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : Kata kerja

KOSA KATA : transformasi, skrin

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Sains

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerajinan, kesyukuran

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI 

Kebanyakan pelajar berjaya menyiapkan rumusan dalam tempoh yang diberi.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.04.2012

TINGKATAN

5S3

MASA 

0940 - 1040 

TAJUK 

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : kekurangan dan kelebihan tinggal di kampung.

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kekurangan dan dua kelebihan tinggal di kampung.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) 

AKTIVITI 

  1. Pelajar memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang berkaitan.
  3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan. 

KEMAHIRAN BAHASA 

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : silaturrahim

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Ekonomi, Geografi

NILAI : kesyukuran, kasih sayang, hemah tinggi

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menjana idea

REFLEKSI 

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.04.2012

TINGKATAN

4S2

TAJUK 

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Tanggungjawab anak-anak terhadap ibu bapa.

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasannya.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima tanggungjawab seseorang terhadap ibu bapa mereka.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) 

AKTIVITI 

  1. Pelajar memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang berkaitan.
  3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan. 

KEMAHIRAN BAHASA 

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : tanggungjawab, dedikasi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : pendidikan Moral

NILAI : kasih sayang, tanggungjawab, kerjasama

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menjana idea

REFLEKSI 

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan.

No comments:

Post a Comment