RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Saturday, April 21, 2012

MINGGU 16 ( 16 – 21 April 2012 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.04.2012

TINGKATAN

5S3 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 0945 - 1055 )

5S5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

DRAMA : 1400

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada drama yang dikaji.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada drama yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : Fajar sidik, pantomin, menyondol

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi

NILAI : kesederhanaan, kerajinan, berdikari, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Secara keseluruhannya, pelajar boleh menjawab soalan-soalan tentang maklumat penting dalam drama tetapi belum mampu bercerita dengan baik.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

17.04.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

CERPEN : Israk

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
  2. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : menjodong, mengacan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : berdikari, hemah tinggi, hormat-menghormati

BBM : Buku Teks Antologi Harga Remaja

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Cerpen agak pendek. Jadi pelajar tiada bermasalah untuk menjawab persoalan yang diajukan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

17.04.2012

TINGKATAN

5S5 ( 1020 – 1130 )

5K4 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis berdasarkan pasangan perkataan yang diberi.
  2. Memisahkan ayat majmuk menjadi ayat tunggal tanpa mengubah maksud asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang teknik menjawab latihan tatabahasa.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : kibas, pasung, becok

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerajinan, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar boleh menyelesaikan masalah tatabahasa terutamanya setelah dijelaskan secara terperinci maksud perkataan tertentu dan memberi contoh-contoh jenis ayat.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.04.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0705 - 0815 )

5S5 ( 1020 – 1130 )

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Faedah membawa bekalan ke sekolah.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga faedah sekiranya membawa bekalan ke sekolah.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang berkaitan.
  3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : bajet,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi, Sains

NILAI : kesyukuran, kasih sayang, kebersihan fizikal dan mental

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.04.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0705 - 0815

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Cara-cara menyerlahkan jati diri nasional dan kepentingannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam usaha untuk menyerlahkan jati diri nasional dan dua kepentingannya
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata kerja

KOSA KATA : ekspresi, jati diri, berbudi bahasa

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Seni, Sejarah

NILAI : hormat-menghormati, patriotisme, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dengan baik dan perlu dipermudahkan untuk mengumpul isi tersirat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.04.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0815 - 0925

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Kepentingan pendidikan kemahiran dan rintangan untuk merealisasikannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam kepentingan pendidikan kemahiran dan dua rintangan untuk merealisasikannya.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : global, utuh, celik, transformasi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/Moral

NILAI : hormat-menghormati, kasih sayang, baik hati

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dengan baik. Walau bagaimanapun, guru terpaksa mengajukan beberapa soalan sebelum pelajar memperoleh isi tersirat.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.04.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0940 - 1040

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Faedah membawa bekalan ke sekolah.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.

2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga faedah sekiranya

membawa bekalan ke sekolah.

  1. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang berkaitan.
  3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : bajet,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi, Sains

NILAI : kesyukuran, kasih sayang, kebersihan fizikal dan mental

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.04.2012

TINGKATAN

4S2

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Ciri-ciri sekolah idaman saya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga ciri sekolah idaman saya.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang berkaitan.
  3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : kondusif,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : ketekunan, tanggungjawab, kerjasama

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SABTU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.04.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0705 - 0815

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis berdasarkan pasangan perkataan yang diberi.
  2. Memisahkan ayat majmuk menjadi ayat tunggal tanpa mengubah maksud asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : kibas, pasung, becok

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerajinan, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar boleh menyelesaikan masalah tatabahasa terutamanya setelah dijelaskan secara terperinci cara menyelesaikan masalah tatabahasa.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.04.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0815 - 0925

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis berdasarkan pasangan perkataan yang diberi.
  2. Memisahkan ayat majmuk menjadi ayat tunggal tanpa mengubah maksud asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : kibas, pasung, becok

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerajinan, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Kebanyakan pelajar berjaya menyelesaikan masalah tatabahasa setelah dijelaskan secara terperinci cara/teknik menyelesaikannya.

No comments:

Post a Comment