HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 16.04.2012 |
TINGKATAN | 5S3 ( 0705 - 0815 ) 5K4 ( 0945 - 1055 ) 5S5 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | DRAMA : 1400 |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : Fajar sidik, pantomin, menyondol SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi NILAI : kesederhanaan, kerajinan, berdikari, rasional BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya, pelajar boleh menjawab soalan-soalan tentang maklumat penting dalam drama tetapi belum mampu bercerita dengan baik. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 17.04.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | CERPEN : Israk |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : menjodong, mengacan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : berdikari, hemah tinggi, hormat-menghormati BBM : Buku Teks Antologi Harga Remaja ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Cerpen agak pendek. Jadi pelajar tiada bermasalah untuk menjawab persoalan yang diajukan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 17.04.2012 |
TINGKATAN | 5S5 ( 1020 – 1130 ) 5K4 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : kibas, pasung, becok SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kerajinan, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyelesaikan masalah tatabahasa terutamanya setelah dijelaskan secara terperinci maksud perkataan tertentu dan memberi contoh-contoh jenis ayat. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 18.04.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0705 - 0815 ) 5S5 ( 1020 – 1130 ) |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Faedah membawa bekalan ke sekolah. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : bajet, SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi, Sains NILAI : kesyukuran, kasih sayang, kebersihan fizikal dan mental BBM : Papan tulis ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menjana idea |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 19.04.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Cara-cara menyerlahkan jati diri nasional dan kepentingannya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata kerja KOSA KATA : ekspresi, jati diri, berbudi bahasa SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Seni, Sejarah NILAI : hormat-menghormati, patriotisme, kerjasama BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dengan baik dan perlu dipermudahkan untuk mengumpul isi tersirat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 19.04.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Kepentingan pendidikan kemahiran dan rintangan untuk merealisasikannya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : global, utuh, celik, transformasi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/Moral NILAI : hormat-menghormati, kasih sayang, baik hati BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dengan baik. Walau bagaimanapun, guru terpaksa mengajukan beberapa soalan sebelum pelajar memperoleh isi tersirat. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 20.04.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 0940 - 1040 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Faedah membawa bekalan ke sekolah. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga faedah sekiranya membawa bekalan ke sekolah.
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : bajet, SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi, Sains NILAI : kesyukuran, kasih sayang, kebersihan fizikal dan mental BBM : Papan tulis ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menjana idea |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 20.04.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Ciri-ciri sekolah idaman saya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : kondusif, SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : ketekunan, tanggungjawab, kerjasama BBM : Papan tulis ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menjana idea |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SABTU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.04.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : kibas, pasung, becok SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kerajinan, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyelesaikan masalah tatabahasa terutamanya setelah dijelaskan secara terperinci cara menyelesaikan masalah tatabahasa. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.04.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : kibas, pasung, becok SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kerajinan, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Kebanyakan pelajar berjaya menyelesaikan masalah tatabahasa setelah dijelaskan secara terperinci cara/teknik menyelesaikannya. |
No comments:
Post a Comment