HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.04.2012 |
TINGKATAN | 5S3 ( 0705 - 0815 ) 5K4 ( 0945 - 1055 ) 5S5 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | PROSA TRADISIONAL : Dua Geliga Hikmat |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa klasik KOSA KATA : tabak, antakesuma, biti perwara SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kerjasama, keberanian, kasih sayang BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul maklumat setelah sesi bersoal jawab dilakukan. Pelajar masih perlu bimbingan untuk menjawab pemahaman prosa klasik. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03.04.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | Sajak : Mengintai ruang Insaf |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata pinjaman KOSA KATA : pidana, ancala, aksara SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam NILAI : kejujuran, keberanian, rasional BBM : Buku Teks Antologi Harga Remaja ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya semua persoalan yang diajukan dapat dijawab oleh pelajar dengan mudah. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03.04.2012 |
TINGKATAN | 5S5 ( 1020 – 1130 ) 5K4 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Cara-cara menyerlahkan jati diri nasional dan kepentingannya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata kerja KOSA KATA : ekspresi, jati diri, berbudi bahasa SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Seni, Sejarah NILAI : hormat-menghormati, patriotisme, kerjasama BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dengan baik tetapi masih memerlukan klu untuk mencari isi tersirat. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04.04.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0705 - 0815 ) 5S5 ( 1020 – 1130 ) |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Ciri-ciri Pengguna Bijak |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : sewenang-wenangnya, berhemah SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi, Pendidikan Moral NILAI : kesyukuran, kesederhanaan, rasional BBM : Papan tulis ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menjana idea |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 05.04.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Cara-cara menyerlahkan jati diri nasional dan kepentingannya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata kerja KOSA KATA : ekspresi, jati diri, berbudi bahasa SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Seni, Sejarah NILAI : hormat-menghormati, patriotisme, kerjasama BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dengan baik dan perlu dipermudahkan untuk mengumpul isi tersirat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 05.04.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Punca kelemahan diri dan kekangan untuk mengatasinya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : minimum, mencerminkan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/Moral NILAI : hormat-menghormati, kasih sayang, baik hati BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dengan baik. Walau bagaimanapun, guru terpaksa mengajukan beberapa soalan sebelum pelajar memperoleh isi tersirat. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
TARIKH : 06.04.2012
CUTI UMUM Good Friday |
No comments:
Post a Comment