RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Saturday, March 31, 2012

MINGGU 13 ( 26 – 30 MAC )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.03.2012

TINGKATAN

5S5 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 1055 - 1205 )

TAJUK

SAJAK : Bangkitlah

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
  3. Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada sajak yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada sajak yang dikaji.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : diksi

KOSA KATA : rembang, belantara

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral, Geografi

NILAI : kerajinan, kesyukuran, berdikari

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.03.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Syair Definisi Orang Berakal

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan syair yang dikaji dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Mengenal pasti bentuk dan gaya bahasa syair yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.3 : Aras 3 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan syair.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada syair yang dikaji.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata pinjaman

KOSA KATA : fazihat, melanja-lanja, tersemu.

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam

NILAI : kejujuran, kesederhanaan, kasih sayang

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencatat nota dan mengenal pasti maklumat yang dicari.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.03.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

TATABAHASA : Peribahasa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan maksud peribahasa dan jenis-jenisnya berserta beberapa contoh peribahasa.
  2. Menyelesaikan beberapa latihan peribahasa mengikut format SPM yang sebenar.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyalin nota tentang maksud peribahasa, jenis dan contoh bagi setiap jenis peribahasa.
  2. Pelajar membuat latihan.
  3. Perbincangan jawapan latihan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Peribahasa

KOSA KATA : tamsil, kalimat, resmi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am

NILAI : rasional, kerajinan, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin nota tetapi memakan masa yang agak lama untuk menyiapkan latihan kerana pertama kali didedahkan dengan latihan berkenaan. Banyak soalan telah diajukan dan guru memberi penjelasan serta membimbing pelajar membuat latihan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.03.2012

TINGKATAN

5S5 ( 1020 – 1130 )

5K4 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada kata ganda yang diberi.
  2. Menganalisis ayat berdasarkan petikan yang diberi.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : suku-sakat, bertungkus-lumus, sekoi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar boleh menyelesaikan masalah tatabahasa setelah dibimbing oleh guru dari meja ke meja.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.03.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0705 - 0815 )

5S5 ( 1020 – 1130 )

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bahan-bahan sastera membentuk keperibadian yang mulia dalam kalangan pelajar.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima keperibadian yang mulia yang dapat dibentuk setelah membaca hasil karya sastera.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting dalam setiap perenggan
  3. Pelajar membuat rangka karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : muflis, warak, sahsiah

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : Patriotisme, rasional, kasih sayang

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.03.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0705 - 0815

TAJUK

SAJAK : Bangkitlah

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
  3. Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada sajak yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada sajak yang dikaji.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : diksi

KOSA KATA : rembang, belantara

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral, Geografi

NILAI : kerajinan, kesyukuran, berdikari

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.03.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0815 - 0925

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada kata majmuk yang diberi.
  2. Menyatakan pola bagi setiap ayat yang diberi.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : persada antarabangsa, modal insan, gembleng

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar boleh menyelesaikan masalah tatabahasa terutamanya setelah dijelaskan secara terperinci cara menyelesaikan setiap latihan yang diberi.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.03.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0940 – 1040

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bahan-bahan sastera membentuk keperibadian yang mulia dalam kalangan pelajar.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima keperibadian yang mulia yang dapat dibentuk setelah membaca hasil karya sastera.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting dalam setiap perenggan
  3. Pelajar membuat rangka karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : muflis, warak, sahsiah

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : Patriotisme, rasional, kasih sayang

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.03.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

1040 - 1140

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : faktor-faktor masyarakat kurang menggunakan pengangkutan awam

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga sebab masyarakat kurang berminat menggunakan pengangkutan awam.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar diberi tugasan untuk membincangkan rangka karangan dan membentangkannya dalam bentuk ayat yang lengkap.
  3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : naik taraf, dasawarsa

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kesyukuran, kerjasama, rasional

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

REFLEKSI

Pelajar berjaya membentangkan hasil perbincangan mereka.

1 comment:

  1. Cikgu,

    RPH untuk Minggu 12-13 lengkap dan kemaskini.
    Teruskan usaha murni anda!

    ReplyDelete