RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, March 2, 2012

MINGGU 9 ( 27 Feb – 03 Mac 2012 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.02.2012

TINGKATAN

5S5 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 1055 - 1205 )

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Hikayat Siak

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menjawab sekurang-kurangnya 15 soalan mudah secara spontan tentang prosa yang dikaji.
  2. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang prosa yang dikaji.
  2. Pelajar bercerita secara ringkas sinopsis prosa.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa klasik

KOSA KATA : lahut, beryang-yang, hadamat

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : kerjasama, tangggungjawab, patriotisme

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah.

REFLEKSI

Pelajar berjaya menjawab beberapa soalan dengan merujuk kepada buku teks dan membuat latihan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.02.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0945 - 1055

TAJUK

SAJAK : Di Perpustakaan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Memberikan maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menyatakan bentuk sajak yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Pelajar mencatat maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
  3. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang bentuk sajak yang dikaji.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : pendeta, kontras, runduk

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/moral

NILAI : ketekunan, menghargai, kerajinan

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar hanya boleh mengulang maksud sajak setelah dijelaskan oleh guru manakala pelajar boleh menyatakan bentuk sajak dengan baik.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.02.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0815 - 0925

TAJUK

TATABAHASA : Membina ayat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan maksud ayat dan binaannya.
  2. Menjelaskan beberapa perkara yang perlu dipatuhi semasa membina ayat.
  3. Membina beberapa ayat dengan gramatis menggunakan perkataan yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang cara-cara membina ayat.
  2. Pelajar diminta membuat catatan dalam buku.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : mendabik, mencantas, kering

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am

NILAI : ketekunan, kebebasan, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

menjana idea

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencatat cara-cara membina ayat dan menulis beberapa contoh ayat berdasarkan perkataan yang diberikan secara spontan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.02.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Hikayat Siak

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menjawab sekurang-kurangnya 15 soalan mudah secara spontan tentang prosa yang dikaji.
  2. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang prosa yang dikaji.
  2. Pelajar bercerita secara ringkas sinopsis prosa.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa klasik

KOSA KATA : lahut, beryang-yang, hadamat

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : kerjasama, tangggungjawab, patriotisme

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah.

REFLEKSI

Pelajar berjaya menjawab beberapa soalan dengan merujuk kepada buku teks dan membuat latihan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.02.2012

TINGKATAN

5S3 ( 0705 – 0815 )

5K4 ( 0815 – 0925 )

5S5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Faktor-faktor berlakunya rasuah dan langkah menanganinya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faktor kakitangan kerajaan melakukan perbuatan rasuah dan dua langkah menanganinya.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata kerja

KOSA KATA : indeks, kredibiliti, integriti, diskriminasi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral, Ekonomi

NILAI : rasional, berdikari, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dengan baik tetapi masih agak sukar menyatakan isi tersirat. Masih ada pelajar 5K4 pula yang membuat rumusan dengan format yang tidak betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

01.03.2012

TINGKATAN

5S5 ( 0815 - 0925 )

5K4 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Usaha-usaha menangani kenaikan harga barang.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan format penulisan karangan jenis ucapan.
  3. Menjelaskan sekurang-kurangnya lima usaha menangani masalah kenaikan harga barang.
  4. Menyatakan maklumat-maklumat penting yang perlu ada pada perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat untuk menghasilkan rangka karangan.
  3. Pelajar menghasilkan rangka karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  1. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : hidroponik, memboikot, inflasi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : kesederhanaan, menghargai, rasional, kesyukuran

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea.

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan maklumat yang dikehendaki setelah dipermudahkan oleh guru dengan soalan-soalan mudah yang berkaitan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.03.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha Membanteras Wabak Denggi.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga usaha membanteras wabak denggi di Malaysia.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting dalam setiap perenggan
  3. Pelajar membuat rangka karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : wabak, pragmatik

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Biologi

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, rasional, kerjasama

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.03.2012

TINGKATAN

5S5

MASA

1040 - 1140

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Usaha-usaha menangani kenaikan harga barang.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan format penulisan karangan jenis ucapan.
  3. Menjelaskan sekurang-kurangnya lima usaha menangani masalah kenaikan harga barang.
  4. Menyatakan maklumat-maklumat penting yang perlu ada pada perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat untuk menghasilkan rangka karangan.
  3. Pelajar menghasilkan rangka karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : hidroponik, memboikot, inflasi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi

NILAI : kesederhanaan, menghargai, rasional, kesyukuran

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea.

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SABTU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.03.2012

TINGKATAN

4S2 ( 0705 – 0815 )

5S3 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

Program NILAM

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang nipis.
  2. Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
  2. Pelajar menulis ulasan buku.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ulasan, sinopsis

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama

BBM : Buku Cerita, Buku Nilam

ABM : Pusat Sumber

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Membuat kesimpulan

REFLEKSI

Semua pelajar yang membawa buku NILAM berjaya menulis ulasan yang diminta.

No comments:

Post a Comment