HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 20.02.2012 |
TINGKATAN | 5S5 ( 0705 - 0815 ) 5K4 ( 1055 - 1205 ) |
TAJUK | SAJAK : Kecek (v) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : diksi KOSA KATA : kecek, sedozen, rahang SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam NILAI : berdikari, tangggungjawab, berdikari BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya pelajar dapat mengumpul maklumat yang diminta setelah dijelaskan secara terperinci maksud sajak yang dikaji. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 20.02.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL: Pantun Empat kerat ( Jenaka dan Sindiran ) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 (i) 2.0 : 2.5 : Aras 3 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : semantik KOSA KATA : capal, sigai, rotan saga SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : rasional, kerajinan, hemah tinggi BBM : Papan tulis ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pada awalnya pelajar agak sukar memahami maksud pantun kerana menggunakan watak-watak binatang. Oleh itu, guru meminta pelajar mengkaji persamaan watak tersebut dengan manusia. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
TARIKH : 21.02.2012
MENGIRINGI PELAJAR MENYERTAI PERTANDINGAN BAHAS ALA PARLIMEN BAHASA MELAYU DI SMK BALAI RINGIN |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.02.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | SAJAK : Kecek (v) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : diksi KOSA KATA : kecek, sedozen, rahang SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam NILAI : berdikari, tangggungjawab, berdikari BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya maklumat yang dikehendaki boleh dinyatakan setelah guru mengulang sekali lagi teknik mengesan nilai murni daripada bahan sastera. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.02.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0815 – 0925 ) 5S5 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : hanyir, hamis SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyelesaikan masalah tatabahasa terutamanya setelah dijelaskan secara terperinci maksud perkataan tertentu dan memberi contoh-contoh jenis ayat. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.02.2012 |
TINGKATAN | 5S5 ( 0815 - 0925 ) 5K4 ( 0945 – 1055 ) |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha Mewujudkan Masyarakat Bebas Daripada Rokok. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : suri teladan, tuntas, pragmatik SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kimia NILAI : menghargai, rasional, kesyukuran BBM : Papan tulis ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dibincangkan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 24.02.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Penutup |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : ikhtisar, efektif , konklusi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama BBM : Buku Nota ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Maklumat yang perlu dalam perenggan penutup berjaya dinyatakan oleh pelajar setelah dibimbing oleh guru tetapi menghadapi kesukaran untuk menyatakan peribahasa yang sesuai dengan maklumat yang diperoleh. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 24.02.2012 |
TINGKATAN | 5S5 ( 0815 - 0925 ) 5K4 ( 0945 – 1055 ) |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha Mewujudkan Masyarakat Bebas Daripada Rokok. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : suri teladan, tuntas, pragmatik SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kimia NILAI : menghargai, rasional, kesyukuran BBM : Papan tulis ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan. |
No comments:
Post a Comment