RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, February 3, 2012

MINGGU 5 ( 30 Jan – 3 Feb 2012 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.01.2012

TINGKATAN

5S5 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 0945 - 1055 )

TAJUK

CERPEN : Pahlawan Buntung

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
  2. Menjelas tema cerpen dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan.
  3. Mengemukakan punca kemenangan tentera Jepun dan kesan peperangan terhadap kehidupan masyarakat.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Dalam bentuk kumpulan pelajar ditugaskan untuk mencari maklumat berdasarkan buku teks.
  3. Setiap kumpulan membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa daerah

KOSA KATA : berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah,

NILAI : keberanian, patriotisme, kebebasan

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dihasilkan. Daripada perbentangan didapati pelajar hanya memahami perkara yang tersurat sahaja tetapi sukar memahami maksud tersirat disebalik peristiwa yang berlaku dalam cerpen yang dikaji.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

31.01.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0815 - 0925

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Pelayaran Yang Penuh dengan Peristiwa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji.
  2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada prosa yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.
  3. Secara berpasangan, pelajar mencari nilai dan pengajaran daripada prosa dan membentangkannya.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : jubung, terpisat-pisat, geliung

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : keberanian, kasih sayang, menghargai

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencatat nota dan mengenal pasti maklumat yang dicari.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

31.01.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

CERPEN : Pahlawan Buntung

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
  2. Menjelas tema cerpen dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan.
  3. Mengemukakan punca kemenangan tentera Jepun dan kesan peperangan terhadap kehidupan masyarakat.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Dalam bentuk kumpulan pelajar ditugaskan untuk mencari maklumat berdasarkan buku teks.
  3. Setiap kumpulan membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa daerah

KOSA KATA : berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah,

NILAI : keberanian, patriotisme, kebebasan

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dihasilkan. Pelajar berjaya mengumpul maklumat seperti yang dikehendaki.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

01.02.2012

TINGKATAN

5S3 ( 0705 – 0815 )

5K4 ( 0815 - 0925 )

5S5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Impak perubahan cuaca terhadap kehidupan dan sebab-sebab berlakunya perubahan cuaca.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam kesan negatif perubahan cuaca terhadap kehidupan dan dua sebab perubahan cuaca berkenaan.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : sanitasi, zoo

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dan tersirat dengan baik tetapi ramai juga pelajar yang masih membuat rumusan dengan format yang salah.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.02.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PENGENALAN KEPADA TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Mengenal pasti jenis-jenis ayat yang diberikan.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : tengik, hamis, hangit

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar hanya didedahkan dengan soalan tatabahasa mengikut format SPM sebenar. Pelajar berjaya menyelesaikan masalah tatabahasa bersama-sama guru.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.02.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0945 - 1055 )

5S5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Huraian idea

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima idea daripada setiap soalan karangan.
  2. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam perenggan huraian idea dan contoh-contoh yang sesuai daripada setiap idea yang telah dinyatakan.
  3. Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan.
  2. Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan huraian idea.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : bermandi peluh, metropolitan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan beberapa maklumat penting untuk membuat rangka huraian idea tetapi masih memerlukan bimbingan untuk menggabungkan maklumat tersebut untuk menghasilkan satu perenggan huraian idea.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.02.2012

TINGKATAN

4S3

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan.
  2. Mengenal pasti topik dan fokus karangan.
  3. Mengenal pasti bukti dan ungkapan menarik yang berkaitan dengan topik karangan.
  4. Menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan pengenalan karangan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru meminta pelajar membaca soalan karangan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan tentang maklumat yang perlu ada untuk menghasilkan pengenalan karangan yang cemerlang.
  3. Pelajar membuat pengenalan karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Jenis-jenis ayat

KOSA KATA : topik, kebejatan, dasawarsa

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am, Sains

NILAI : rasional, kerajinan, kasih sayang

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencatat maklumat yang perlu ada dalam perenggan pengenalan karangan dan berjaya membuat rangka pengenalan karangan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.02.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0945 - 1055 )

5S5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Huraian idea

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima idea daripada setiap soalan karangan.
  2. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam perenggan huraian idea dan contoh-contoh yang sesuai daripada setiap idea yang telah dinyatakan.
  3. Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan.
  2. Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan huraian idea.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : bermandi peluh, metropolitan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan beberapa maklumat penting untuk membuat rangka huraian idea.

No comments:

Post a Comment