HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 30.01.2012 |
TINGKATAN | 5S5 ( 0705 - 0815 ) 5K4 ( 0945 - 1055 ) |
TAJUK | CERPEN : Pahlawan Buntung |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa daerah KOSA KATA : berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah, NILAI : keberanian, patriotisme, kebebasan BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dihasilkan. Daripada perbentangan didapati pelajar hanya memahami perkara yang tersurat sahaja tetapi sukar memahami maksud tersirat disebalik peristiwa yang berlaku dalam cerpen yang dikaji. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 31.01.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | PROSA TRADISIONAL : Pelayaran Yang Penuh dengan Peristiwa |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa Klasik KOSA KATA : jubung, terpisat-pisat, geliung SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : keberanian, kasih sayang, menghargai BBM : Papan tulis ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mencatat nota dan mengenal pasti maklumat yang dicari. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 31.01.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | CERPEN : Pahlawan Buntung |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa daerah KOSA KATA : berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah, NILAI : keberanian, patriotisme, kebebasan BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dihasilkan. Pelajar berjaya mengumpul maklumat seperti yang dikehendaki. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 01.02.2012 |
TINGKATAN | 5S3 ( 0705 – 0815 ) 5K4 ( 0815 - 0925 ) 5S5 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Impak perubahan cuaca terhadap kehidupan dan sebab-sebab berlakunya perubahan cuaca. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : sanitasi, zoo SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dan tersirat dengan baik tetapi ramai juga pelajar yang masih membuat rumusan dengan format yang salah. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.02.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PENGENALAN KEPADA TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : tengik, hamis, hangit SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar hanya didedahkan dengan soalan tatabahasa mengikut format SPM sebenar. Pelajar berjaya menyelesaikan masalah tatabahasa bersama-sama guru. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.02.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0945 - 1055 ) 5S5 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Huraian idea |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : bermandi peluh, metropolitan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama BBM : Buku Nota ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan beberapa maklumat penting untuk membuat rangka huraian idea tetapi masih memerlukan bimbingan untuk menggabungkan maklumat tersebut untuk menghasilkan satu perenggan huraian idea. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03.02.2012 |
TINGKATAN | 4S3 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Jenis-jenis ayat KOSA KATA : topik, kebejatan, dasawarsa SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am, Sains NILAI : rasional, kerajinan, kasih sayang BBM : Buku Nota ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menjana idea |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mencatat maklumat yang perlu ada dalam perenggan pengenalan karangan dan berjaya membuat rangka pengenalan karangan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03.02.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0945 - 1055 ) 5S5 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Huraian idea |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : bermandi peluh, metropolitan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama BBM : Buku Nota ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan beberapa maklumat penting untuk membuat rangka huraian idea. |
No comments:
Post a Comment