RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, February 10, 2012

MINGGU 6 ( 06 – 11 FEBRUARI 2012


 

HARI : ISNIN

TARIKH : 06.02.2012

CUTI UMUM

SEMPENA

MAULIDUR RASUL

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.02.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0815 - 0925

TAJUK

CERPEN : Ibu dan Ceper

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan sinopsis cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan cerpen.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen.
  3. Secara berpasangan, pelajar mencari tema dan persoalan serta nilai dan pengajaran daripada cerpen dan membentangkannya.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : diksi

KOSA KATA : gemal, acilut, meragau

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : ketekunan, menghargai, kebersihan fizikal dan mental

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencari maklumat yang dikehendaki setelah pelajar mendapat bimbingan guru.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.02.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

DRAMA : Tiang Cengal Dinding Sayung

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji.
  2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada drama.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.
  3. Secara berpasangan, pelajar mencari nilai dan pengajaran daripada drama yang dikaji.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : diksi

KOSA KATA : perdu, mencatur,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : berdikari, kasih sayang, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dihasilkan. Pelajar berjaya mengumpul maklumat seperti yang dikehendaki setelah dipermudahkan oleh guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.02.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0705 - 0815

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Menukar ayat aktif kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Membina ayat yang gramatis dengan peribahasa yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : memanjang-manjang, mengada-ada

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Guru berjaya menyampaikan maklumat yang sepatutnya. Didapati pelajar lupa teknik mengubah ayat aktif kepada ayat pasif dan masalah tatabahasa hanya berjaya diselesaikan setelah dibimbing.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.02.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0815 – 0925 )

5S5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

DRAMA : Tiang Cengal Dinding Sayung

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji.
  2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada drama.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.
  3. Secara berpasangan, pelajar mencari nilai dan pengajaran daripada drama yang dikaji.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : diksi

KOSA KATA : perdu, mencatur,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : berdikari, kasih sayang, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat seperti yang dikehendaki setelah dibimbing walaupun hasilnya tidaklah banyak terutamanya bagi pelajar Tingkatan 5K4.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.02.2012

TINGKATAN

5S5 ( 0815 - 0925 )

5K4 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Penutup

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam perenggan penutup seperti cadangan dan harapan daripada cadangan berkenaan.
  2. Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan perenggan penutup.
  2. Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu contoh perenggan penutup kepada sesebuah karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ikhtisar, efektif

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar boleh menggabungkan maklumat menjadi sebuah perenggan penutup berpandu contoh yang diberi tetapi bagi pelajar 5K4 memerlukan bimbingan yang lebih.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.02.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Huraian idea

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima idea daripada setiap soalan karangan.
  2. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam perenggan huraian idea dan contoh-contoh yang sesuai daripada setiap idea yang telah dinyatakan.
  3. Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan.
  2. Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan huraian idea.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : bermandi peluh, produktif

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan beberapa maklumat penting untuk membuat rangka huraian idea setelah dijelaskan panjang lebar oleh guru.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.02.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

1040 - 1140

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Penutup

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam perenggan penutup seperti cadangan dan harapan daripada cadangan berkenaan.
  2. Mengenal pasti ungkapan menarik yang berkaitan dengan maklumat yang diperoleh.
  3. Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan perenggan penutup.
  2. Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu contoh perenggan penutup kepada sesebuah karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ikhtisar, efektif

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Maklumat yang perlu dalam perenggan penutup berjaya dinyatakan oleh pelajar setelah dibimbing oleh guru tetapi menghadapi kesukaran untuk menyatakan peribahasa yang sesuai dengan maklumat yang diperoleh.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SABTU ( SEKOLAH GANTI )

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.02.2012

TINGKATAN

5S5 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Menukar ayat aktif kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Membina ayat yang gramatis dengan peribahasa yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : memanjang-manjang, mengada-ada

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar hanya berjaya membuat latihan setelah dijelaskan oleh guru terutamanya semasa menukar ayat aktif kepada ayat pasif.


 

No comments:

Post a Comment