HARI : ISNIN
TARIKH : 06.02.2012
CUTI UMUM SEMPENA MAULIDUR RASUL |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 07.02.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | CERPEN : Ibu dan Ceper |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : diksi KOSA KATA : gemal, acilut, meragau SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : ketekunan, menghargai, kebersihan fizikal dan mental BBM : Papan tulis ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mencari maklumat yang dikehendaki setelah pelajar mendapat bimbingan guru. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 07.02.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | DRAMA : Tiang Cengal Dinding Sayung |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : diksi KOSA KATA : perdu, mencatur, SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : berdikari, kasih sayang, rasional BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dihasilkan. Pelajar berjaya mengumpul maklumat seperti yang dikehendaki setelah dipermudahkan oleh guru. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.02.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : memanjang-manjang, mengada-ada SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Guru berjaya menyampaikan maklumat yang sepatutnya. Didapati pelajar lupa teknik mengubah ayat aktif kepada ayat pasif dan masalah tatabahasa hanya berjaya diselesaikan setelah dibimbing. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.02.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0815 – 0925 ) 5S5 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | DRAMA : Tiang Cengal Dinding Sayung |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : diksi KOSA KATA : perdu, mencatur, SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : berdikari, kasih sayang, rasional BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul maklumat seperti yang dikehendaki setelah dibimbing walaupun hasilnya tidaklah banyak terutamanya bagi pelajar Tingkatan 5K4. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.02.2012 |
TINGKATAN | 5S5 ( 0815 - 0925 ) 5K4 ( 0945 – 1055 ) |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Penutup |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : ikhtisar, efektif SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama BBM : Buku Nota ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menggabungkan maklumat menjadi sebuah perenggan penutup berpandu contoh yang diberi tetapi bagi pelajar 5K4 memerlukan bimbingan yang lebih. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.02.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Huraian idea |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : bermandi peluh, produktif SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama BBM : Buku Nota ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan beberapa maklumat penting untuk membuat rangka huraian idea setelah dijelaskan panjang lebar oleh guru. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.02.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 1040 - 1140 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Penutup |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : ikhtisar, efektif SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama BBM : Buku Nota ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Maklumat yang perlu dalam perenggan penutup berjaya dinyatakan oleh pelajar setelah dibimbing oleh guru tetapi menghadapi kesukaran untuk menyatakan peribahasa yang sesuai dengan maklumat yang diperoleh. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SABTU ( SEKOLAH GANTI )
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11.02.2012 |
TINGKATAN | 5S5 ( 0815 – 0925 ) 5K4 ( 0945 – 1055 ) |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : memanjang-manjang, mengada-ada SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar hanya berjaya membuat latihan setelah dijelaskan oleh guru terutamanya semasa menukar ayat aktif kepada ayat pasif. |
No comments:
Post a Comment