HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.02.2012 |
TINGKATAN | 5S5 ( 0815 - 0925 ) 5K4 ( 1055 - 1205 ) |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Pantun Lapan Kerat |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Diksi KOSA KATA : sepaian, khalifah SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : patriotisme, kebebasan, hemah tinggi BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan maklumat yang diminta oleh guru hasil latih tubi secara lisan pada minggu lepas. Walau bagaimanapun, terdapat pelajar yang belum menguasai teknik menjawab soalan pemahaman KOMSAS yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.02.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | DRAMA : Gelanggang Tuk Wali |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( v ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa daerah KOSA KATA : singse, sigai, umpil SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Seni NILAI : kesyukuran, ketekunan, menghargai BBM : Papan tulis ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Ramai pelajar yang tidak membaca drama yang dikaji walaupun telah dipesan untuk berbuat demikian. Jadi guru hanya bertanyakan soalan berpandukan buku teks dan pelajar berjaya membuat latihan dengan dipantau oleh guru supaya membuat latihan mengikut teknik menjawab yang betul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 14.02.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Sikap negatif masayarakat berkaitan isu disiplin pelajar dan kesannya terhadap anak-anak mereka. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Peribahasa KOSA KATA : menuding jari, kambing hitam SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : tanggungjawab, rasional, keadilan BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dan tersirat dengan baik dan pelajar ditekankan tentang format penulisan rumusan yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 14.02.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Pantun Lapan Kerat |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Diksi KOSA KATA : sepaian, khalifah SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : patriotisme, kebebasan, hemah tinggi BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Didapati pelajar boleh menyatakan maklumat yang dikehendaki setelah ditunjuk cara oleh guru tetapi masih perlu dipantau semasa membuat latihan pemahaman. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 15.02.2012 |
TINGKATAN | 5S3 ( 0705 – 0815 ) 5K4 ( 0815 – 0925 ) 5S5 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Sebab-sebab masyarakat menggunakan pakaian berjenama dan kesannya terhadap barangan tempatan. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : persepsi, perspektif SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi NILAI : patriotisme, berdikari, kerjasama BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dan tersirat dengan baik tetapi ramai juga pelajar 5K4 yang masih membuat rumusan dengan format yang tidak betul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 16.02.2012 |
TINGKATAN | 5S5 ( 0815 - 0925 ) 5K4 ( 0945 – 1055 ) |
TAJUK | Program NILAM |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : ulasan, sinopsis SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama BBM : Buku Cerita, Buku Nilam ABM : Pusat Sumber |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Membuat kesimpulan |
REFLEKSI | Semua pelajar yang membawa buku NILAM berjaya menulis ulasan yang diminta. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 17.02.2012 |
TINGKATAN | 4S2 ( 0705 – 0815 ) 5S3 ( 1040 – 1140 ) |
TAJUK | Program NILAM |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : ulasan, sinopsis SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama BBM : Buku Cerita, Buku Nilam ABM : Pusat Sumber |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Membuat kesimpulan |
REFLEKSI | Semua pelajar yang membawa buku NILAM berjaya menulis ulasan yang diminta. |
cikgu Majanah,
ReplyDeleteterima kasih daun keladi
hantaran RPH lengkap dan terkini
itu resam cikgu masa kini
rancangan hendaknya sama seperti diajari
semoga ia berterusan begini
dulu kini dan seribu tahun lagi....