RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, January 20, 2012

MINGGU 3 ( 16 – 20 Januari 2012 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.01.2012

TINGKATAN

5S5 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 0945 - 1055 )

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Hikayat Langlang Buana

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji.
  2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada prosa.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.
  3. Secara berpasangan, pelajar mencari tema dan persoalan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : biti-biti perwara, berlangir, mencita

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : keberanian, kasih sayang, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar berjaya menjawab beberapa soalan mudah berpandukan buku teks.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

17.01.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0815 - 0925

TAJUK

PUISI MODEN : Sajak Harga Remaja

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menjelaskan maksud sajak.
  2. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  3. Memberi maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri.
  4. Mengenal pasti sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada sajak yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maksud sajak.
  3. Guru menerangkan kepada pelajar cara-cara mengenal pasti nilai murni daripada sajak yang dikaji.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : cuka kesangsian, madu ajaran

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kejujuran, hemah tinggi, menghargai

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencatat nota dan mengenal pasti maklumat yang dicari.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

17.01.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Hikayat Langlang Buana

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji.
  2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada prosa.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.
  3. Secara berpasangan, pelajar mencari tema dan persoalan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : biti-biti perwara, berlangir, mencita

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : keberanian, kasih sayang, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar berjaya menjawab beberapa soalan mudah berpandukan buku teks.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.01.2012

TINGKATAN

5S3 ( 0705 – 0815 )

5K4 ( 0815 - 0925 )

5S5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Menukar dua ayat tunggal menjadi ayat majmuk yang gramatis tanpa mengubah maksud asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Membina ayat yang betul dan gramatis menggunakan peribahasa yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : tentatif, aspirasi, mencolok

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar tidak berjaya menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan kerana mereka masih bertanya banyak soalan untuk menjawab latihan kerana agak lupa dengan apa yang mereka pelajari tahun lepas. Setelah dibimbing secara individu, latihan selebihnya disiapkan sebagai kerja rumah.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.01.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Punca murid gagal dalam peperiksaan dan kekangan untuk mengatasinya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menulis sekurang-kurangnya enam punca pelajar gagal dalam peperiksaan dan dua kekangan untuk mengatasinya.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : lalai, berpuas hati

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : tanggungjawab, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin isi tersurat dan tersirat serta rangka format penulisan rumusan yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.01.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0945 - 1055 )

5S5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca ketiga-tiga soalan karangan dengan teliti dan kemudiannya menyatakan demensi karangan tersebut.
  2. Mengenal pasti topik setiap karangan.
  3. Menyatakan fokus /kehendak soalan karangan berkenaan.
  4. Menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan pengenalan karangan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru meminta pelajar membaca soalan-soalan karangan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan tentang topik dan fokus soalan karangan.
  3. Pelajar membuat pengenalan karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Jenis-jenis ayat

KOSA KATA : topik, fokus, dasawarsa

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am, Sains

NILAI : rasional, kerajinan, kasih sayang

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan topik dan fokus soalan karangan serta berjaya membuat sekurang-kurangnya satu perenggan pengenalan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.01.2012

TINGKATAN

4S3 ( 0705 - 0815 )

5S3 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca ketiga-tiga soalan karangan dengan teliti dan kemudiannya menyatakan demensi karangan tersebut.
  2. Mengenal pasti topik setiap karangan.
  3. Menyatakan fokus /kehendak soalan karangan berkenaan.
  4. Menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan pengenalan karangan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru meminta pelajar membaca soalan-soalan karangan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan tentang topik dan fokus soalan karangan.
  3. Pelajar membuat pengenalan karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Jenis-jenis ayat

KOSA KATA : topik, fokus, dasawarsa

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am, Sains

NILAI : rasional, kerajinan, kasih sayang

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan topik dan fokus soalan karangan terutamanya pelajar 5S3 kerana ia merupakan ulangkaji bagi mereka. Oleh itu mereka didedahkan cara membuat pengenalan karangan yang cemerlang manakala pelajar 4S3 membuat pengenalan yang asas sahaja..

No comments:

Post a Comment