RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, January 12, 2012

MINGGU 2 ( 9 – 13 JANUARI 2012 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.01.2012

TINGKATAN

5S5 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 0945 - 1055 )

TAJUK

PUISI MODEN : Sajak Dirgahayu Bahasaku

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan nada dan intonasi yang betul.
  2. Memberi maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni yang terdapat dalam puisi yang dikaji.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan puisi.
  3. Pelajar menyalin contoh soalan dan jawapan yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : dirgahayu, minda

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : patriotisme, kerjasama, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Meramalkan

REFLEKSI

Pelajar dipastikan menyalin contoh soalan dan cara menjawab soalan pemahaman yang betul dan ayat yang lengkap.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.01.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0815 - 0925

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Pantun Empat Kerat ( Budi )

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menjelaskan maksud pantun.
  2. Melafazkan pantun dengan gaya dan intonasi yang betul.
  3. Memberi maksud setiap rangkap pantun dengan menggunakan ayat sendiri.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman pantun dengan betul dan

    ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v )

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maksud pantun.
  3. Pelajar menyalin contoh soalan dan cara menjawab soalan pemahaman KOMSAS yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : punggur,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kasih sayang, hemah tinggi, menghargai

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencatat nota dan menyalin contoh soalan pemahaman dan cara menjawab soalan pemahaman yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.01.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PUISI MODEN : Sajak Dirgahayu Bahasaku

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan nada dan intonasi yang betul.
  2. Memberi maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni yang terdapat dalam puisi yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan puisi.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : dirgahayu, minda

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : patriotisme, kerjasama, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Meramalkan

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan nilai murni daripada setiap rangkap tetapi masih belum mahir memanfaatkan nilai berkenaan untuk mengenal pasti maklumat tersirat yang dikemukakan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.01.2012

TINGKATAN

5S3 ( 0705 – 0815 )

5K4 ( 0815 - 0925 )

5S5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Cabaran-cabaran meningkatkan taraf kesihatan masyarakat dan kepentingan penjagaan kesihatan.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam cabaran meningkatkan taraf kesihatan masyarakat dan dua kepentingan penjagaan kesihatan.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : elemen, iltizam, primer

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul isi tersirat tetapi masih memerlukan bimbingan untuk mengenal pasti isi tersirat.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.01.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

Pengenalan kepada Rumusan dan Pemahaman

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyenaraikan cara-cara membuat rumusan yang betul berdasarkan petikan yang diberi.
  2. Menjelaskan perkara yang perlu diberi perhatian semasa menjawab soalan pemahaman petikan rumusan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v )

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Guru menjelaskan cara-cara membuat rumusan dan menjawab soalan pemahaman yang betul.
  2. Pelajar diminta menyalin nota.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : kerenah, kekangan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am

NILAI : ketekunan kerjasama, kerajinan

BBM : Papan tulis, lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar telah mencatat maklumat yang dikehendaki oleh guru


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.01.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0945 - 1055 )

5S5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

KARANGAN : Pengenalan kepada karangan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan beberapa syarat menjawab karangan respons terbuka.
  2. Menjelaskan kelima-lima demensi karangan bahagian B.
  3. Menyenaraikan kriteria-kriteria penskoran cemerlang untuk menghasilkan karangan bahagian berkenaan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penerangan kepada pelajar.
  2. Pelajar membuat catatan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Morfologi

KOSA KATA : relevan, bervariasi, pengolahan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : ketekunan, kerjasama

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun atur

REFLEKSI

Pelajar dipastikan menyalin nota dan contoh karangan Bahagian B

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.01.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705-0815

TAJUK

KARANGAN : Pengenalan kepada karangan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan beberapa syarat menjawab karangan respons terbuka.
  2. Menjelaskan kelima-lima demensi karangan bahagian B.
  3. Menyenaraikan kriteria-kriteria penskoran cemerlang untuk menghasilkan karangan bahagian berkenaan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penerangan kepada pelajar.
  2. Pelajar membuat catatan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Morfologi

KOSA KATA : relevan, bervariasi, pengolahan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : ketekunan, kerjasama

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun atur

REFLEKSI

Pelajar dipastikan menyalin nota dan contoh karangan Bahagian B


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.01.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

1040 - 1140

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Ciri-ciri keluarga idaman

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima kriteria keluarga yang diidamkan.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jenis dan kehendak tugasan.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar berbincang tentang maklumat yang sesuai untuk setiap perenggan.
  3. Pelajar membentangan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : institusi, jati diri

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : rasional, kesederhanaan, kasih sayang

BBM : papan tulis

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbincangan dilakukan.

No comments:

Post a Comment