HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.01.2012 |
TINGKATAN | 5S5 ( 0705 - 0815 ) 5K4 ( 0945 - 1055 ) |
TAJUK | PUISI MODEN : Sajak Dirgahayu Bahasaku |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : dirgahayu, minda SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : patriotisme, kerjasama, rasional BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Meramalkan |
REFLEKSI | Pelajar dipastikan menyalin contoh soalan dan cara menjawab soalan pemahaman yang betul dan ayat yang lengkap. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.01.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Pantun Empat Kerat ( Budi ) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa Klasik KOSA KATA : punggur, SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : kasih sayang, hemah tinggi, menghargai BBM : Papan tulis ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mencatat nota dan menyalin contoh soalan pemahaman dan cara menjawab soalan pemahaman yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.01.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | PUISI MODEN : Sajak Dirgahayu Bahasaku |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : dirgahayu, minda SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : patriotisme, kerjasama, rasional BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Meramalkan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan nilai murni daripada setiap rangkap tetapi masih belum mahir memanfaatkan nilai berkenaan untuk mengenal pasti maklumat tersirat yang dikemukakan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11.01.2012 |
TINGKATAN | 5S3 ( 0705 – 0815 ) 5K4 ( 0815 - 0925 ) 5S5 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Cabaran-cabaran meningkatkan taraf kesihatan masyarakat dan kepentingan penjagaan kesihatan. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : elemen, iltizam, primer SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul isi tersirat tetapi masih memerlukan bimbingan untuk mengenal pasti isi tersirat. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.01.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | Pengenalan kepada Rumusan dan Pemahaman |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : kerenah, kekangan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am NILAI : ketekunan kerjasama, kerajinan BBM : Papan tulis, lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar telah mencatat maklumat yang dikehendaki oleh guru |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.01.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0945 - 1055 ) 5S5 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | KARANGAN : Pengenalan kepada karangan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Morfologi KOSA KATA : relevan, bervariasi, pengolahan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : ketekunan, kerjasama BBM : Buku Nota ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyusun atur |
REFLEKSI | Pelajar dipastikan menyalin nota dan contoh karangan Bahagian B |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.01.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0705-0815 |
TAJUK | KARANGAN : Pengenalan kepada karangan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Morfologi KOSA KATA : relevan, bervariasi, pengolahan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : ketekunan, kerjasama BBM : Buku Nota ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyusun atur |
REFLEKSI | Pelajar dipastikan menyalin nota dan contoh karangan Bahagian B |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.01.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 1040 - 1140 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Ciri-ciri keluarga idaman |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : institusi, jati diri SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : rasional, kesederhanaan, kasih sayang BBM : papan tulis ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbincangan dilakukan. |
No comments:
Post a Comment