RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Sunday, January 8, 2012

MINGGU 1 ( 04 – 06 Januari 2012 )

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.01.2012

TINGKATAN

5S3 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 0815 - 0925

5S5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Pantun Enam Kerat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan pantun dengan nada dan intonasi yang betul.
  2. Memberi maksud setiap rangkap pantun dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni yang terdapat dalam puisi yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v )

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan puisi.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : kemirau, kotai

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kasih sayang, keberanian, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyatakan sebab dan akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Puisi agak mudah. Jadi pelajar di ketiga-tiga kelas dapat menyatakan maksud dan nilai murni yang terdapat dalam pantun yang dikaji dengan baik.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

05.01.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

Pengenalan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menjelaskan beberapa perkara yang bakal dipelajari.
  2. Menyatakan beberapa keperluan yang perlu disediakan untuk P&P .

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v )

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membuat catatan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

  1. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Jenis-jenis ayat ( ayat perintah )

KOSA KATA : kriteria

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : tanggungjawab, menghargai

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar dipastikan mencatatkan perkara-perkara yang mereka lakukan sebelum P&P Bahasa Melayu dimulakan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

05.01.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0945 - 1055 )

5S5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

KARANGAN : Pengenalan kepada karangan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Memberi ulasan tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga cara menghasilkan sebuah karangan berdasarkan bahan rangsangan.
  3. Menjelaskan empat kriteria untuk menghasilkan karangan yang cemerlang.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar menyalin nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : gramatis, penskoran, idea, relevan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Seni

NILAI : rasional, tanggungjawab

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Semua pelajar mencatatkan nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.01.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705-0815

TAJUK

KARANGAN : Pengenalan kepada karangan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Memberi ulasan tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga cara menghasilkan sebuah karangan berdasarkan bahan rangsangan.
  3. Menjelaskan empat kriteria untuk menghasilkan karangan yang cemerlang.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar menyalin nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : gramatis, penskoran, idea, relevan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Seni

NILAI : rasional, tanggungjawab

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar mencatat nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.01.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

1040 - 1140

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN :

Faedah Belajar secara berkumpulan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti gambar rajah yang diberi sebelum memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga faedah belajar secara berkumpulan.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan.
  2. Secara berpasangan, pelajar berbincang tentang maklumat yang sesuai untuk setiap perenggan.
  3. Pelajar membentangan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : berhemah, polemik, impak

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : rasional, kesederhanaan, hemah tinggi

BBM : papan tulis

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan

No comments:

Post a Comment