HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04.01.2012 |
TINGKATAN | 5S3 ( 0705 - 0815 ) 5K4 ( 0815 - 0925 5S5 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Pantun Enam Kerat |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa Klasik KOSA KATA : kemirau, kotai SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : kasih sayang, keberanian, rasional BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyatakan sebab dan akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Puisi agak mudah. Jadi pelajar di ketiga-tiga kelas dapat menyatakan maksud dan nilai murni yang terdapat dalam pantun yang dikaji dengan baik. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 05.01.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | Pengenalan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Jenis-jenis ayat ( ayat perintah ) KOSA KATA : kriteria SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : tanggungjawab, menghargai BBM : Papan tulis ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar dipastikan mencatatkan perkara-perkara yang mereka lakukan sebelum P&P Bahasa Melayu dimulakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 05.01.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0945 - 1055 ) 5S5 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | KARANGAN : Pengenalan kepada karangan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : gramatis, penskoran, idea, relevan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Seni NILAI : rasional, tanggungjawab BBM : Buku Nota ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Semua pelajar mencatatkan nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 06.01.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0705-0815 |
TAJUK | KARANGAN : Pengenalan kepada karangan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : gramatis, penskoran, idea, relevan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Seni NILAI : rasional, tanggungjawab BBM : Buku Nota ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar mencatat nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 06.01.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 1040 - 1140 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Faedah Belajar secara berkumpulan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : berhemah, polemik, impak SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : rasional, kesederhanaan, hemah tinggi BBM : papan tulis ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan |
No comments:
Post a Comment