RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, March 23, 2012

MINGGU 12 ( 19 – 23 Mac 2012 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.03.2012

TINGKATAN

5S5 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 1055 - 1205 )

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Syair Makna Riak

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan syair.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada syair yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman syair.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata pinjaman

KOSA KATA : mantik, berhambayan, jazbah

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam

NILAI : hemah tinggi, kejujuran, kesyukuran

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.03.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0945 - 1055

TAJUK

CERPEN : Memori seorang tua

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
  2. Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada cerpen yang dikaji.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : dipintali, serbat, galeri, marhaen

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : patriotisme, kerjasama, menghargai

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencatat nota dan mengenal pasti maklumat yang dicari.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.03.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0815 - 0925

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN UJIAN 1 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Punca-punca yang menyebabkan berlakunya tabiat merokok dalam kalangan masyarakat dan kekangan menanganinya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan kelapan-lapan punca yang menyebabkan berlakunya tabiat merokok dalam kalangan rakyat Malaysia seperti yang terdapat dalam petikan dan empat kekangan yang menghalang usaha untuk menanganinya.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar memberi ulasan tentang petikan yang telah dibaca.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
  3. Pelajar menyalin contoh rumusan mengikut format yang betul dan menjawab soalan pemahaman dengan cara yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : memperlekeh, kardiovaskular, ketagihan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains, Ekonomi

NILAI : kejujuran, kerajinan, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin rumusan mengikut format yang betul dan jawapan soalan pemahaman yang lengkap.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.03.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Syair Makna Riak

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan syair.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada syair yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman syair.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata pinjaman

KOSA KATA : mantik, berhambayan, jazbah

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam

NILAI : hemah tinggi, kejujuran, kesyukuran

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.03.2012

TINGKATAN

5S3 ( 0705 – 0815 )

5K4 ( 0815 – 0925 )

5S5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN UJIAN 1 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Usaha-usaha meningkatkan pembangunan belia dalam negara kita dan halangannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan kesembilan-sembilan cara untuk memperkasa pembangunan belia di Malaysia dan halangan untuk meningkatkannya.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar memberi ulasan tentang petikan yang telah dibaca.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
  3. Pelajar menyalin contoh rumusan mengikut format yang betul dan menjawab soalan pemahaman dengan cara yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata kerja

KOSA KATA : geran, memperkasa, pemangkin

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral, Ekonomi

NILAI : patriotisme, kerajinan, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencatat jawapan yang diperlukan dan dikehendaki membuatnya dalam format yang betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.03.2012

TINGKATAN

5S5 ( 0815 - 0925 )

5K4 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha melestarikan warisan seni budaya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga usaha untuk mengekalkan warisan seni budaya.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting dalam setiap perenggan
  3. Pelajar membuat rangka karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : melestarikan, mewariskan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah, Pendidikan Seni

NILAI : Patriotisme, rasional, kerjasama

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Meramal

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.03.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Cerpen yang bertemakan 'Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan'.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menjelaskan maksud peribahasa dan contoh-contoh situasi yang sesuai.
  3. Membuat sinopsis cerpen.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membuat sinopsis cerpen yang sesuai dengan peribahasa.
  3. Ketua kumpulan membentangkan sinopsis cerpen masing-masing.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : plot, kreativiti, dialog

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, rasional, kerajinan

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mereka cipta

REFLEKSI

Beberapa kumpulan berjaya membentangkan sinopsis cerpen mereka.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.03.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

1040 - 1140

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha melestarikan warisan seni budaya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga usaha untuk mengekalkan warisan seni budaya.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar diberi tugasan untuk membincangkan rangka karangan dan membentangkannya dalam bentuk ayat yang lengkap.
  3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : melestarikan, mewariskan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah, Pendidikan Seni

NILAI : Patriotisme, rasional, kerjasama

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Meramal

REFLEKSI

Kumpulan yang membincangkan pengenalan, satu huraian isi dan penutup karangan berjaya membentangkan hasil perbincangan mereka.

No comments:

Post a Comment