RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, March 9, 2012

MINGGU 10 ( 05 – 09 Mac 2012 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

05.03.2012

TINGKATAN

5S5 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 1055 - 1205 )

TAJUK

CERPEN : Pungut Alias Zahara Alias Yap Siew Hong

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
  2. Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada cerpen yang dikaji.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa pinjaman

KOSA KATA : melopong, loktang, sueh

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam

NILAI : kasih sayang, hemah tinggi, hormat-menghormati

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun mengikut keutamaan.

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

05.03.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Merah Silu

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menjawab sekurang-kurangnya 15 soalan mudah secara spontan tentang prosa yang dikaji.
  2. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang prosa yang dikaji.
  2. Pelajar bercerita secara ringkas sinopsis prosa.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa klasik

KOSA KATA : anderak, bantun, senawat

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/moral

NILAI : ketekunan, menghargai, kerajinan

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya memgumpul maklumat dan skema jawapan latihan sempat dibincangkan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.03.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0815 - 0925

TAJUK

UJIAN 1


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.03.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

CERPEN : Pungut Alias Zahara Alias Yap Siew Hong

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
  2. Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada cerpen yang dikaji.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa pinjaman

KOSA KATA : melopong, loktang, sueh

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam

NILAI : kasih sayang, hemah tinggi, hormat-menghormati

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun mengikut keutamaan.

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.03.2012

TINGKATAN

5S3 ( 0705 – 0815 )

5K4 ( 0815 – 0925 )

5S5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

UJIAN 1

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.03.2012

TINGKATAN

5S5 ( 0815 - 0925 )

5K4 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Ulasan novel

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan format penulisan karangan jenis ulasan.
  3. Menjelaskan serba sedikit tentang sinopsis, tema, plot, perwatakan dan nilai serta pengajaran daripada novel.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar berbincangkan tentang novel ( sekurang-kurangnya novel yang dipelajari semasa tingkatan 4 iaitu novel Melunas Rindu )
  3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  1. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : sinopsis, klimak

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : hormat-menghormati, kasih sayang, kejujuran

BBM : Papan tulis, Novel Melunas Rindu

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mereka cipta.

REFLEKSI

Beberapa pelajar 5S5 berjaya membentangkan sinopsis sahaja manakala terlalu sedikit maklumat yang berjaya dibentang oleh pelajar 5K4.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.03.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Punca-punca Pencemaran Sungai

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga punca pencemaran sungai di Malaysia.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting dalam setiap perenggan
  3. Pelajar membuat rangka karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : toksik, kelodak

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, rasional, kerjasama

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.03.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

1040 - 1140

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Ulasan novel

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan format penulisan karangan jenis ulasan.
  3. Menjelaskan serba sedikit tentang sinopsis, tema, plot, perwatakan dan nilai serta pengajaran daripada novel.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar berbincangkan tentang novel ( sekurang-kurangnya novel yang dipelajari semasa tingkatan 4 iaitu novel Melunas Rindu )
  3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : sinopsis, klimak

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : hormat-menghormati, kasih sayang, kejujuran

BBM : Papan tulis, Novel Melunas Rindu

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mereka cipta.

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan. Daripada perbentangan didapati terdapat beberapa maklumat tentang novel yang pernah dikaji tidak tepat dan dibetulkan serta-merta dengan bantuan rakan-rakan dari kumpulan lain.

No comments:

Post a Comment