HARI : ISNIN
TARIKH : 09.04.2012
CUTI UMUM ESTER DAY |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.04.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PROSA TRADISIONAL : Hikayat Indera Nata |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa klasik KOSA KATA : lembur, bercintakan, mencita SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : keberanian, rasional, kebebasan BBM : Buku Teks Antologi Harga Remaja ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya, pelajar boleh menjawab soalan dengan mudah kerana prosa ini agak mudah. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.04.2012 |
TINGKATAN | 5S5 ( 1020 – 1130 ) 5K4 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | CERPEN : Idola |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa daerah KOSA KATA : menerawang, melongo, merecup, memicing SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : rasional, kesederhanaan, kesyukuran BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Maklumat berjaya dikumpul setelah sesi soal jawab berjaya dilakukan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
TARIKH : 11.04.2012
CUTI UMUM SEMPENA PERTABALAN YANG DIPERTUAN AGONG |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.04.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | CERPEN : Idola |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa daerah KOSA KATA : menerawang, melongo, merecup, memicing SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : rasional, kesederhanaan, kesyukuran BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Secara keseluruhan pelajar boleh mencari maklumat sendiri tetapi bimbingan guru lebih memurnikan maklumat yang dikumpul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.04.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | TATABAHASA : Ayat aktif dan ayat pasif |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : transitif, klausa, konstituen SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kerajinan, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyalin nota. Memandangkan latihan ayat aktif dan ayat pasif kali pertama didedahkan, maka banyak soalan yang dikemukakan sebelum menyelesaikan masalah tatabahasa dengan baik. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.04.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 0940 – 1040 |
TAJUK | Program NILAM |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : ulasan, sinopsis SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama BBM : Buku Cerita, Buku Nilam ABM : Pusat Sumber |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Membuat kesimpulan |
REFLEKSI | Semua pelajar yang membawa buku NILAM berjaya menulis ulasan yang diminta. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.04.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 1040 - 1140 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bentuk bantuan negara-negara kaya kepada negara-negara miskin. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kata KOSA KATA : defisit, genetik, monopoli SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Ekonomi, Geografi NILAI : kesyukuran, rasional, kesederhanaan BBM : Papan tulis, Lembaran kertas ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Memandangkan karangan ini adalah karangan demensi antarabangsa, pelajar agak sukar untuk membuat rangka kerana pengetahuan tentang isu luar negara yang kurang. Oleh itu, guru terpaksa memberi beberapa panduan dan seterusnya pelajar menyalin contoh karangan demensi antarabangsa yang cemerlang berdasarkan rangka yang dibina. |
No comments:
Post a Comment