RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, April 13, 2012

MINGGU 15 ( 09 – 13 April 2012 )

HARI : ISNIN

TARIKH : 09.04.2012

CUTI UMUM

ESTER DAY

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.04.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Hikayat Indera Nata

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menjawab sekurang-kurangnya 10 mudah secara spontan.
  2. Menceritakan secara ringkas prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri berdasarkan soalan-soalan mudah yang diajukan.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa yang dikaji.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa klasik

KOSA KATA : lembur, bercintakan, mencita    

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : keberanian, rasional, kebebasan

BBM : Buku Teks Antologi Harga Remaja

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Secara keseluruhannya, pelajar boleh menjawab soalan dengan mudah kerana prosa ini agak mudah.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.04.2012

TINGKATAN

5S5 ( 1020 – 1130 )

5K4 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

CERPEN : Idola

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
  2. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa daerah

KOSA KATA : menerawang, melongo, merecup, memicing SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : rasional, kesederhanaan, kesyukuran

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Maklumat berjaya dikumpul setelah sesi soal jawab berjaya dilakukan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

TARIKH : 11.04.2012

CUTI UMUM

SEMPENA

PERTABALAN YANG DIPERTUAN AGONG

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.04.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0705 - 0815

TAJUK

CERPEN : Idola

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
  2. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa daerah

KOSA KATA : menerawang, melongo, merecup, memicing SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : rasional, kesederhanaan, kesyukuran

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Secara keseluruhan pelajar boleh mencari maklumat sendiri tetapi bimbingan guru lebih memurnikan maklumat yang dikumpul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.04.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0815 - 0925

TAJUK

TATABAHASA : Ayat aktif dan ayat pasif

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan maksud ayat aktif dan ayat pasif dan jenis-jenisnya beserta contoh ayat yang relevan.
  2. Menukar lima ayat aktif kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.
  3. Menukar lima ayat pasif kepada ayat aktif tanpa mengubah maksud asalnya.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyalin nota tentang maksud ayat aktif dan ayat pasif serta jenis-jenisnya.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : transitif, klausa, konstituen

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerajinan, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin nota. Memandangkan latihan ayat aktif dan ayat pasif kali pertama didedahkan, maka banyak soalan yang dikemukakan sebelum menyelesaikan masalah tatabahasa dengan baik.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.04.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0940 – 1040

TAJUK

Program NILAM

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang nipis.
  2. Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
  2. Pelajar menulis ulasan buku.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ulasan, sinopsis

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama

BBM : Buku Cerita, Buku Nilam

ABM : Pusat Sumber

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Membuat kesimpulan

REFLEKSI

Semua pelajar yang membawa buku NILAM berjaya menulis ulasan yang diminta.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.04.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

1040 - 1140

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bentuk bantuan negara-negara kaya kepada negara-negara miskin.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima bantuan yang boleh negara-negara kaya berikan kepada negara-negara miskin.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
  4. Menyalin contoh karangan yang cemerlang berdasarkan rangka yang telah dibincangkan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting dalam setiap perenggan
  3. Pelajar menyalin contoh karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kata

KOSA KATA : defisit, genetik, monopoli

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi, Geografi

NILAI : kesyukuran, rasional, kesederhanaan

BBM : Papan tulis, Lembaran kertas

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Memandangkan karangan ini adalah karangan demensi antarabangsa, pelajar agak sukar untuk membuat rangka kerana pengetahuan tentang isu luar negara yang kurang. Oleh itu, guru terpaksa memberi beberapa panduan dan seterusnya pelajar menyalin contoh karangan demensi antarabangsa yang cemerlang berdasarkan rangka yang dibina.

No comments:

Post a Comment