RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, September 14, 2012

MINGGU 37 ( 10 – 14 September 2012 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.09.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

Cerpen Biarkan Samudera

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
  2. Mengenal pasti nilai dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.
  3. Menyatakan langkah-langkah memastikan hidupan laut dapat dikekalkan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 (ii)

10.0 : 10.4 : Aras 2 (iii)

AKTIVITI

  1. Pelajar dibahagikan kepada empat kumpulan dan setiap kumpulan diberi tugasan tertentu.
  2. Perbentangan hasil perbincangan.
  3. Guru memberi ulasan kepada setiap perbentangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : bonsai, alif

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi, Geografi

NILAI : rasional, kesyukuran, kerjasama

BBM : Buku Kerja AXIS

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Merumuskan, meringkaskan

Menjana idea

REFLEKSI

Perbincangan dan perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar yang lain didapati boleh menambah maklumat berkaitan dengan baik.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.09.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0815 - 0925

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM


 

Geografi 1

0810 - 0925

( 1 jam 15 minit )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.09.2012

TINGKATAN

5K4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM


 

Matematik 1

0810 – 0925

( 1 jam 15 minit )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.09.2012

TINGKATAN

5S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM


 

Matematik 2

1010 - 1240

( 2 jam 30 minit )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.09.2012

TINGKATAN

5S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM


 

Pendidikan Moral

1010 – 1240

( 2 jam 30 minit )


 

Pendidikan Islam 1

1040 – 1240

( 2 jam )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.09.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

1130 - 1240

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Memisahkan tiga ayat majmuk kepada enam ayat tunggal tanpa mengubah maksud asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Membina ayat berdasarkan peribahasa yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : amal ibadat, eksotik, hangit

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar berjaya menyiapkan latihan dalam tempoh yang ditetapkan. Sesi perbincangan jawapan sempat dilaksanakan. Pelajar dikehendaki membetulkan jawapan yang tidak tepat.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.09.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0815 – 0925 )

5S3 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faktor pelajar ponteng sekolah dan dua langkah menanganinya.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
  3. Menulis rumusan dan soalan pemahaman dengan format dan cara yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : bibit-bibit, tempias, penularan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kerjasama, kerajinan, rasional, kasih sayang

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin jawapan rumusan dengan format yang betul dan menyalin jawapan soalan pemahamannya dalam ayat yang lengkap.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.09.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0945 - 1055

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Langkah-langkah Mencegah Keracunan Makanan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima cara mengelakkan keracunan makanan.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
  2. Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan dan setiap kumpulan dikehendaki mencari maklumat penting bagi setiap idea yang diberikan.
  3. Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : keringat, kesuntukan,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, rasional, kasih sayang

BBM : Papan tulis, kad manila

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan. Rangka karangan berjaya dihasilkan dan pelajar dipastikan menyalin rangka karangan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.09.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0705 – 0815 )

5S3 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : Pemahaman KOMSAS

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan pantun yang diberi.
  2. Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
  3. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
  3. Pelajar menyalin jawapan yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : bergelumang, masyhur, punggur

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : kasih sayang, keberanian, kejujuran

BBM : lembaran Kertas Soalan Peperiksaan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul.

P&P bagi pelajar Ting 5K4 tidak dapat dilaksanakan kerana semua pelajar ting lima menghadiri perhimpunan khas sempena persaraan Madam Chong.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.09.2012

TINGKATAN

5S5

MASA

0940 - 1040

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faktor pelajar ponteng sekolah dan dua langkah menanganinya.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
  3. Menulis rumusan dan soalan pemahaman dengan format dan cara yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : bibit-bibit, tempias, penularan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kerjasama, kerajinan, rasional, kasih sayang

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Sesi P&P tidak dapat dilaksanakan kerana pelajar Ting 5S5 menghadiri Ceramah Teknik Menjawab Soalan Ekonomi Asas.


 


 


 

No comments:

Post a Comment