RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, October 4, 2012

MINGGU 39 ( 24 – 28 September 2012 )


 

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

24.09.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

ULANGKAJI : Novel Melunas Rindu ( Ting. 4 )

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang novel yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjawab beberapa soalan tentang novel yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : piawaian, didominasi, berkompromi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi, Sejarah

NILAI : baik hati, hemah tinggi, kesyukuran

BBM : Buku Teks Melunas Rindu

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyatakan sebab dan akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Secara keseluruhannya, kebanyakan pelajar berjaya menjawab soalan yang diajukan oleh rakan-rakan mereka.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

24.09.2012

TINGKATAN

5K4

MASA

0945 - 1055

TAJUK


 

LATIHAN ULANGKAJI

BAHASA INGGERIS

1020 - 1235

( 2 jam 15 minit )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.10.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0815 – 0925 )

5S5 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

ULANGKAJI : Novel Melunas Rindu ( Ting. 4 )

Novel Kabus di Perbukitan ( Ting. 5 )

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang novel yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjawab beberapa soalan tentang novel yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Kuiz

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : transaksi, celapa, didominasi, berkompromi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi, Sejarah

NILAI : baik hati, hemah tinggi, kesyukuran

BBM : Buku Teks Melunas Rindu dan Kabus di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyatakan sebab dan akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Masih banyak soalan yang tidak berjaya dijawab dengan baik dan guru terpaksa membaiki jawapan yang diberi. Pelajar diingatkan untuk membuat ulang kaji untuk menjawab latihan pengukuhan bertulis yang bakal menyusul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.09.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0705 - 0815

TAJUK

ULANGKAJI : Novel Melunas Rindu ( Ting. 4 )

Novel Kabus di Perbukitan ( Ting. 5 )

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang novel yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjawab beberapa soalan tentang novel yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Kuiz

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : transaksi, celapa, didominasi, berkompromi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi, Sejarah

NILAI : baik hati, hemah tinggi, kesyukuran

BBM : Buku Teks Melunas Rindu dan Kabus di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyatakan sebab dan akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Walaupun berjaya menjawab soalan yang diajukan, pelajar memerlukan masa untuk menyatakan jawapan yang dikehendaki.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.09.2012

TINGKATAN

5S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

LATIHAN PENGUKUHAN NOVEL

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan latihan dengan teliti dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Menjawab soalan pemahaman novel dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar menulis dan membaca soalan dengan teliti.
  2. Pelajar membuat latihan pemahaman novel.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : saspens, kritikan sosial

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : Rasional, kerajinan, keberanian

BBM : Kertas, papan tulis

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Mengenal pasti sebab dan akibat

REFLEKSI

Walaupun lambat menyiapkan latihan yang diberikan, pelajar berjaya dipastikan menjawab latihan dengan format yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.09.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

1130 - 1240

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Menganalisis ayat.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : hutang piutang, suku sakat

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya membuat latihan dalam tempoh yang diberikan dan perbincangan jawapan berjaya dilaksanakan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.09.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0945 - 1055

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Langkah-langkah Pemuliharaan Alam Sekitar

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti gambarajah yang diberi dan memberi ulasan tentang poster berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga langkah untuk menangani masalah pencemaran alam sekitar.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar memberi ulasan tentang gambarajah yang diberi.
  2. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan dengan tugasan menghurai satu perenggan karangan.
  3. Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : kuat kuasa, konkrit, ambil pusing

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, rasional, kasih sayang

BBM : Papan tulis, kad manila

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dilakukan dan pelajar dipastikan menyalin rangka karangan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.09.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

1130 - 1240

TAJUK

LATIHAN PENGUKUHAN NOVEL

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan latihan dengan teliti dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Menjawab soalan pemahaman novel dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar menulis dan membaca soalan dengan teliti.
  2. Pelajar membuat latihan pemahaman novel.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : saspens, kritikan sosial, kepincangan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : Rasional, kerajinan, keberanian

BBM : Kertas, papan tulis

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Mengenal pasti sebab dan akibat

REFLEKSI

Walaupun kebanyakan pelajar tidak berjaya menyiapkan latihan yang diberikan tetapi pelajar berjaya menulis jawapan mengikut format yang betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.09.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0705 – 0815 )

5S5 ( 0940 – 1040 )

5S3 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kelebihan Buah-buahan Tempatan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti gambarajah yang diberi dan memberi ulasan tentang poster berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga kelebihan buah-buahan tempatan dari pelbagai aspek.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar memberi ulasan tentang gambarajah yang diberi.
  2. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan dengan tugasan menghurai satu perenggan karangan.
  3. Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : elemen, kondusif, falsafah

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, rasional, kasih sayang

BBM : Papan tulis, kad manila

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dilakukan dan pelajar dipastikan menyalin rangka karangan.


 

No comments:

Post a Comment