HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04.02.2013 |
TINGKATAN | 5K9 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | DRAMA : Tiang Cengal Dinding Sayung |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : diksi KOSA KATA : perdu, mencatur, SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : berdikari, kasih sayang, rasional BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Pelajar mengisi tempat kosong untuk melengkapkan sinopsis yang diberi. Pelajar boleh mengisi tempat kosong dengan berpandukan perkataan yang diberi. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04.02.2013 |
TINGKATAN | 5K2 ( 0945 - 1055 ) 5K8 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Pantun Lapan Kerat |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Diksi KOSA KATA : sepaian, khalifah SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : patriotisme, kebebasan, hemah tinggi BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar 5K2 boleh menyatakan maklumat yang diminta oleh guru. Pelajar 5K8 hanya menyalin maksud pantun dan boleh menyatakan nillai murni setelah dipermudahkan oleh guru. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 05.02.2013 |
TINGKATAN | 5K2 ( 0705 – 0815 ) 5K8 ( 0945 – 1055 ) |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Kepentingan Pendidikan dalam Kehidupan dan Masalah yang Berkaitan dengan Pendidikan Tidak Seimbang. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : jumud, mengasosiasikan, mengakar naluri SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : hemah tinggi, kerajinan, rasional BBM : buku kerja ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dan masih memerlukan bimbingan untuk mengenal pasti isi tersirat. Pelajar 5K8 menyalin contoh jawapan soalan pemahaman dengan betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 05.02.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Pantun Lapan Kerat |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Diksi KOSA KATA : sepaian, khalifah SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : patriotisme, kebebasan, hemah tinggi BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan maklumat yang diminta oleh guru dan menjawab soalan pemahaman dengan betul. Walau bagaimanapun, pelajar masih memerlukan bimbingan untuk menjawab soalan berbentuk KBKK. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 06.02.2013 |
TINGKATAN | 5K9 ( 0705 – 0815 ) 5S2 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Kepentingan Pendidikan dalam Kehidupan dan Masalah yang Berkaitan dengan Pendidikan Tidak Seimbang. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : jumud, mengasosiasikan, mengakar naluri SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : hemah tinggi, kerajinan, rasional BBM : buku kerja ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dan tersirat. Pelajar 5K9 berjaya menyalin contoh jawapan soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 07.02.2013 |
TINGKATAN | 5K9 ( 0705 – 0815 ) 5K8 ( 1020 – 1130 ) 5K2 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Penutup |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : ikhtisar, efektif SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama BBM : Buku Nota ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar 5K2 boleh menggabungkan maklumat menjadi sebuah perenggan penutup berpandu contoh yang diberi tetapi bagi pelajar 5K8 dan 5K9 memerlukan bimbingan yang lebih. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08 .02.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 0940 - 1040 |
TAJUK | Program NILAM |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : ulasan, sinopsis SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama BBM : Buku Cerita, Buku Nilam ABM : Pusat Sumber |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Membuat kesimpulan |
REFLEKSI | Semua pelajar yang membawa buku NILAM berjaya menulis ulasan yang diminta. |
No comments:
Post a Comment