RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Saturday, February 16, 2013

MINGGU 5 ( 04 – 08 Februari 2013 )


 

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.02.2013

TINGKATAN

5K9

MASA

0705 - 0815

TAJUK

DRAMA : Tiang Cengal Dinding Sayung

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mengisi tempat kosong dengan perkataan yang sesuai dengan drama yang dikaji.
  2. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji.
  3. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : diksi

KOSA KATA : perdu, mencatur,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : berdikari, kasih sayang, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar mengisi tempat kosong untuk melengkapkan sinopsis yang diberi. Pelajar boleh mengisi tempat kosong dengan berpandukan perkataan yang diberi.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.02.2013

TINGKATAN

5K2 ( 0945 - 1055 )

5K8 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Pantun Lapan Kerat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan pantun dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap pantun.
  3. Menjelaskan tema pantun yang dikaji dan mengenal pasti sekurang-kurangnya empat persoalan.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan pantun.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada pantun yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman pantun.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Diksi

KOSA KATA : sepaian, khalifah

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : patriotisme, kebebasan, hemah tinggi

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar 5K2 boleh menyatakan maklumat yang diminta oleh guru. Pelajar 5K8 hanya menyalin maksud pantun dan boleh menyatakan nillai murni setelah dipermudahkan oleh guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

05.02.2013

TINGKATAN

5K2 ( 0705 – 0815 )

5K8 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Kepentingan Pendidikan dalam Kehidupan dan Masalah yang Berkaitan dengan Pendidikan Tidak Seimbang.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam kepentingan pendidikan dalam kehidupan seseorang dan dua masalah yang berkaitan dengan pendidikan tidak seimbang.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mengenal pasti isi tersurat perenggan demi perenggan dan isi tersirat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : jumud, mengasosiasikan, mengakar naluri

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : hemah tinggi, kerajinan, rasional

BBM : buku kerja

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dan masih memerlukan bimbingan untuk mengenal pasti isi tersirat. Pelajar 5K8 menyalin contoh jawapan soalan pemahaman dengan betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

05.02.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

1055 - 1205

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Pantun Lapan Kerat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan pantun dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap pantun.
  3. Menjelaskan tema pantun yang dikaji dan mengenal pasti sekurang-kurangnya empat persoalan.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan pantun.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada pantun yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman pantun.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Diksi

KOSA KATA : sepaian, khalifah

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : patriotisme, kebebasan, hemah tinggi

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan maklumat yang diminta oleh guru dan menjawab soalan pemahaman dengan betul. Walau bagaimanapun, pelajar masih memerlukan bimbingan untuk menjawab soalan berbentuk KBKK.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.02.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5S2 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Kepentingan Pendidikan dalam Kehidupan dan Masalah yang Berkaitan dengan Pendidikan Tidak Seimbang.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam kepentingan pendidikan dalam kehidupan seseorang dan dua masalah yang berkaitan dengan pendidikan tidak seimbang.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mengenal pasti isi tersurat perenggan demi perenggan dan isi tersirat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : jumud, mengasosiasikan, mengakar naluri

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : hemah tinggi, kerajinan, rasional

BBM : buku kerja

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dan tersirat. Pelajar 5K9 berjaya menyalin contoh jawapan soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.02.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5K8 ( 1020 – 1130 )

5K2 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Penutup

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam perenggan penutup seperti cadangan dan harapan daripada cadangan berkenaan.
  2. Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan perenggan penutup.
  2. Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu contoh perenggan penutup kepada sesebuah karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ikhtisar, efektif

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar 5K2 boleh menggabungkan maklumat menjadi sebuah perenggan penutup berpandu contoh yang diberi tetapi bagi pelajar 5K8 dan 5K9 memerlukan bimbingan yang lebih.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08 .02.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

0940 - 1040

TAJUK

Program NILAM

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang nipis.
  2. Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
  2. Pelajar menulis ulasan buku.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ulasan, sinopsis

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama

BBM : Buku Cerita, Buku Nilam

ABM : Pusat Sumber

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Membuat kesimpulan

REFLEKSI

Semua pelajar yang membawa buku NILAM berjaya menulis ulasan yang diminta.

No comments:

Post a Comment