HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 28.01.2013 |
TINGKATAN | 5K9 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | CERPEN : Pahlawan Buntung |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa daerah KOSA KATA : berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah, NILAI : keberanian, patriotisme, kebebasan BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar hanya dapat menyatakan nilai murni setelah guru 'mengeluarkan' contoh daripada petikan yang diberi. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 28.01.2013 |
TINGKATAN | 5K2 ( 0945 - 1055 ) 5K8 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | DRAMA : Tiang Cengal Dinding Sayung |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : diksi KOSA KATA : perdu, mencatur, SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : berdikari, kasih sayang, rasional BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Pelajar 5K2 boleh menyatakan maklumat yang dikehendaki. Memandangkan pelajar 5K8 agak lemah, pelajar hanya mengisi tempat kosong untuk melengkapkan sinopsis yang diberi. Pelajar boleh mengisi tempat kosong dengan berpandukan perkataan yang diberi. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.01.2013 |
TINGKATAN | 5K2 ( 0705 – 0815 ) 5K8 ( 0945 – 1055 ) |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : penggondolan, kealpaan, komprehensif SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar 5K8 hanya diminta membuat latihan membina ayat, mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan tatabahasa sahaja. Walau bagaimanapun, didapati pelajar masih menghadapi kesukaran untuk menyelesaikan masalah berkenaan. Pelajar 5K2 juga dibimbing untuk membuat latihan dan perlu dipantau untuk memastikan mereka membuat latihan dengan betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.01.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | DRAMA : Tiang Cengal Dinding Sayung |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : diksi KOSA KATA : perdu, mencatur, SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : berdikari, kasih sayang, rasional BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dihasilkan. Pelajar berjaya mengumpul maklumat seperti yang dikehendaki setelah dipermudahkan oleh guru. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 30.01.2013 |
TINGKATAN | 5K9 ( 0705 – 0815 ) 5S2 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : penggondolan, kealpaan, komprehensif SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar 5K9 hanya diminta membuat latihan membina ayat, mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan tatabahasa sahaja. Didapati pelajar boleh mengenal pasti kesalahan tetapi segelintir daripada mereka menghadapi kesukaran untuk membetulkan kesalahan. Pelajar 5S2 tidak menghadapi masalah untu menyelesaikan masalah tatabahasa. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 31.01.2013 |
TINGKATAN | 5K9 ( 0705 – 0815 ) 5K8 ( 1020 – 1130 ) 5K2 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Jenis-jenis ayat KOSA KATA : topik, kebejatan, dasawarsa SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am, Sains NILAI : rasional, kerajinan, kasih sayang BBM : Buku Nota ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menjana idea |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mencatat maklumat yang perlu ada dalam perenggan pengenalan karangan dan berjaya menyalin contoh perenggan pengenalan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 01.02.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 0940 - 1040 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Tanggungjawab Menjaga Kebersihan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : menggalas, ironi, SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kerjasama, hemah tinggi, kebersihan fizikal dan mental BBM : Papan tulis, kad manila ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar lain berjaya menyalin rangka karangan setelah guru mengulas satu persatu hasil perbincangan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SABTU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.02.2013 |
TINGKATAN | 5K9 ( 0705 – 0805 ) 5K8 ( 0945 – 1035 ) 5K2 ( 1035 – 1125 ) |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Huraian idea |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : bermandi peluh, metropolitan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama BBM : Buku Nota ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar 5K9 dan 5K8 hanya menyalin rangka huraian idea dan contoh huraian idea yang lengkap. Pelajar 5K2 pula perlu menjawab pelbagai soalan untuk mengumpul beberapa maklumat penting bagi menghasilkan rangka huraian idea sebelum menyalinnya. |
No comments:
Post a Comment