RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Saturday, February 2, 2013

MINGGU 5 ( 28 Jan – 02 Feb 2013 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.01.2013

TINGKATAN

5K9

MASA

0705 - 0815

TAJUK

CERPEN : Pahlawan Buntung

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menjawab soalan mudah dengan merujuk buku teks.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga nilai murni berdasarkan petikan yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar menjawab beberapa soalan mudah.
  2. Secara berpasangan, pelajar mengenal pasti nilai murni berdasarkan petikan yang diberi.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa daerah

KOSA KATA : berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah,

NILAI : keberanian, patriotisme, kebebasan

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar hanya dapat menyatakan nilai murni setelah guru 'mengeluarkan' contoh daripada petikan yang diberi.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.01.2013

TINGKATAN

5K2 ( 0945 - 1055 )

5K8 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

DRAMA : Tiang Cengal Dinding Sayung

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji.
  2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada drama.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.
  3. Secara berpasangan, pelajar mencari nilai dan pengajaran daripada drama yang dikaji.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : diksi

KOSA KATA : perdu, mencatur,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : berdikari, kasih sayang, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar 5K2 boleh menyatakan maklumat yang dikehendaki. Memandangkan pelajar 5K8 agak lemah, pelajar hanya mengisi tempat kosong untuk melengkapkan sinopsis yang diberi. Pelajar boleh mengisi tempat kosong dengan berpandukan perkataan yang diberi.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.01.2013

TINGKATAN

5K2 ( 0705 – 0815 )

5K8 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Menukar beberapa ayat tunggal menjadi tiga ayat majmuk tanpa mengubah maksud asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : penggondolan, kealpaan, komprehensif

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar 5K8 hanya diminta membuat latihan membina ayat, mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan tatabahasa sahaja. Walau bagaimanapun, didapati pelajar masih menghadapi kesukaran untuk menyelesaikan masalah berkenaan. Pelajar 5K2 juga dibimbing untuk membuat latihan dan perlu dipantau untuk memastikan mereka membuat latihan dengan betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.01.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

1055 - 1205

TAJUK

DRAMA : Tiang Cengal Dinding Sayung

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji.
  2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada drama.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.
  3. Secara berpasangan, pelajar mencari nilai dan pengajaran daripada drama yang dikaji.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : diksi

KOSA KATA : perdu, mencatur,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : berdikari, kasih sayang, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dihasilkan. Pelajar berjaya mengumpul maklumat seperti yang dikehendaki setelah dipermudahkan oleh guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.01.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5S2 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Menukar beberapa ayat tunggal menjadi tiga ayat majmuk tanpa mengubah maksud asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : penggondolan, kealpaan, komprehensif

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar 5K9 hanya diminta membuat latihan membina ayat, mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan tatabahasa sahaja. Didapati pelajar boleh mengenal pasti kesalahan tetapi segelintir daripada mereka menghadapi kesukaran untuk membetulkan kesalahan. Pelajar 5S2 tidak menghadapi masalah untu menyelesaikan masalah tatabahasa.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

31.01.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5K8 ( 1020 – 1130 )

5K2 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan.
  2. Mengenal pasti topik dan fokus karangan.
  3. Mengenal pasti bukti dan ungkapan menarik yang berkaitan dengan topik karangan.
  4. Menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan pengenalan karangan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru meminta pelajar membaca soalan karangan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan tentang maklumat yang perlu ada untuk menghasilkan pengenalan karangan.
  3. Pelajar membuat pengenalan karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Jenis-jenis ayat

KOSA KATA : topik, kebejatan, dasawarsa

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am, Sains

NILAI : rasional, kerajinan, kasih sayang

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencatat maklumat yang perlu ada dalam perenggan pengenalan karangan dan berjaya menyalin contoh perenggan pengenalan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

01.02.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

0940 - 1040

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Tanggungjawab Menjaga Kebersihan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima pihak yang memainkan peranan penting untuk memastikan kebersihan persekitaran.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
  2. Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang telah dibincangkan.
  3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : menggalas, ironi,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, hemah tinggi, kebersihan fizikal dan mental

BBM : Papan tulis, kad manila

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar lain berjaya menyalin rangka karangan setelah guru mengulas satu persatu hasil perbincangan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SABTU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.02.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0805 )

5K8 ( 0945 – 1035 )

5K2 ( 1035 – 1125 )

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Huraian idea

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima idea daripada setiap soalan karangan.
  2. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam perenggan huraian idea dan contoh-contoh yang sesuai daripada setiap idea yang telah dinyatakan.
  3. Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan.
  2. Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan huraian idea.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : bermandi peluh, metropolitan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar 5K9 dan 5K8 hanya menyalin rangka huraian idea dan contoh huraian idea yang lengkap. Pelajar 5K2 pula perlu menjawab pelbagai soalan untuk mengumpul beberapa maklumat penting bagi menghasilkan rangka huraian idea sebelum menyalinnya.


 


 

No comments:

Post a Comment