MINGGU 24
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10.06.2013
|
TINGKATAN
|
5K9 ( 0705 – 0815 )
5K2 ( 0945 – 1055 )
5K8 ( 1130 – 1240 )
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN BM2 : Pemahaman KOMSAS
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan sajak yang
diberi.
2.
Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan
kehendak soalan.
3.
Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.4 :
Aras 1 (iii)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
tertentu.
3.
Pelajar menyalin jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
tempik, madu ajaran,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
kasih sayang, keberanian, patriotisme
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menyalin contoh
jawapan mengikut cara yang betul. P & P untuk kelas 5K2 tidak dapat
dilaksanakan kerana pelajar menyertai program Ceramah Kerjaya.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
11.06.2013
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MASA
|
0945 – 1055
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mencatat 10
faktor remaja lari dari rumah dan empat langkah untuk menanganinya.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat
dan isi tersirat.
3.
Menulis rumusan dan soalan pemahaman dengan format dan
cara yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
diherdik, tegar, sumbang mahram
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
kasih sayang, berdikari, hormat-menghormati
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menyalin jawapan
rumusan dengan format yang betul dan menyalin jawapan soalan pemahamannya
dalam ayat yang lengkap.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
11.06.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
1055 - 1205
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN BM2 : Pemahaman KOMSAS
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan sajak yang
diberi.
2.
Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan
kehendak soalan.
3.
Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang
lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.4 :
Aras 1 (iii)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
tertentu.
3.
Pelajar menyalin jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
tempik, madu ajaran,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
kasih sayang, keberanian, patriotisme
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar
berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
12.06.2013
|
TINGKATAN
|
5K2
|
MASA
|
0705 – 0815
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN BM2 : Pemahaman KOMSAS
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan sajak yang
diberi.
2.
Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan
kehendak soalan.
3.
Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang
lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.4 :
Aras 1 (iii)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
tertentu.
3.
Pelajar menyalin jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
tempik, madu ajaran,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
kasih sayang, keberanian, patriotisme
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar
berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
12.06.2013
|
TINGKATAN
|
5S2 ( 1020 –
1130 )
5K9 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mencatat 10
faktor remaja lari dari rumah dan empat langkah untuk menanganinya.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat
dan isi tersirat.
3.
Menulis rumusan dan soalan pemahaman dengan format dan
cara yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
diherdik, tegar, sumbang mahram
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
kasih sayang, berdikari, hormat-menghormati
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menyalin jawapan
rumusan dengan format yang betul dan menyalin jawapan soalan pemahamannya
dalam ayat yang lengkap.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
13.06.2013
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0705 – 0815
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN
SKEMA JAWAPAN BM2 : TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada kata
majmuk yang diberi.
2.
Menukar ayat biasa kepada ayat songsang
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Membina ayat daripada peribahasa yang diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang masalah
tatabahasa.
2.
Pelajar menyalin jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
masa tambahan, integriti, instrumen
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI : kasih
sayang, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menyalin contoh
jawapan mengikut cara yang betul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
13 .06.2013
|
TINGKATAN
|
5K8 ( 0945 –
1055 )
5K2 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mencatat 10
faktor remaja lari dari rumah dan empat langkah untuk menanganinya.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat
dan isi tersirat.
3.
Menulis rumusan dan soalan pemahaman dengan format dan
cara yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
diherdik, tegar, sumbang mahram
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
kasih sayang, berdikari, hormat-menghormati
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menyalin jawapan
rumusan dengan format yang betul dan menyalin jawapan soalan pemahamannya
dalam ayat
|
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
14 .06.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN
SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
: BM1
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi
setiap karangan.
3.
Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam
setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak
tugasan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang
relevan dengan kehendak tugasan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
akses, sosiologi, cakna, jurnal
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
kasih sayang,hormat-menghormati, rasional
BBM :
lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menjana idea
Mengenal pasti
sebab dan akibat
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan fakta-fakta
yang diminta. Walau bagaimanapun pelajar mengabaikan ungkapan menarik yang
sesuai.
|
No comments:
Post a Comment