RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Sunday, June 16, 2013

MINGGU 24
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
10.06.2013
TINGKATAN
5K9  ( 0705 – 0815 )
5K2  ( 0945 – 1055 )
5K8  ( 1130 – 1240 )
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN BM2 : Pemahaman KOMSAS
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan sajak yang diberi.
2.        Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
3.        Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)
  8.0 :  8.2  : Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
3.        Pelajar menyalin jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   tempik, madu ajaran,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   kasih sayang, keberanian, patriotisme
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat keputusan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul. P & P untuk kelas 5K2 tidak dapat dilaksanakan kerana pelajar menyertai program Ceramah Kerjaya.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
11.06.2013
TINGKATAN
5K8
MASA
0945 – 1055
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN 
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mencatat  10 faktor remaja lari dari rumah dan empat langkah untuk menanganinya.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Menulis rumusan dan soalan pemahaman dengan format dan cara yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   diherdik, tegar, sumbang mahram
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kasih sayang, berdikari, hormat-menghormati
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar berjaya menyalin jawapan rumusan dengan format yang betul dan menyalin jawapan soalan pemahamannya dalam ayat yang lengkap.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
11.06.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
1055 - 1205
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN BM2 : Pemahaman KOMSAS
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan sajak yang diberi.
2.        Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
3.        Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)
  8.0 :  8.2  : Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
3.        Pelajar menyalin jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   tempik, madu ajaran,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   kasih sayang, keberanian, patriotisme
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat keputusan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
12.06.2013
TINGKATAN
5K2
MASA
 0705 – 0815
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN BM2 : Pemahaman KOMSAS
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan sajak yang diberi.
2.        Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
3.        Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)
  8.0 :  8.2  : Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.          Pelajar membaca petikan.
2.          Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
3.          Pelajar menyalin jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   tempik, madu ajaran,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   kasih sayang, keberanian, patriotisme
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat keputusan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
12.06.2013
TINGKATAN
5S2 ( 1020 – 1130 )
5K9 ( 1130 – 1240 )
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN 
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mencatat  10 faktor remaja lari dari rumah dan empat langkah untuk menanganinya.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Menulis rumusan dan soalan pemahaman dengan format dan cara yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   diherdik, tegar, sumbang mahram
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kasih sayang, berdikari, hormat-menghormati
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar berjaya menyalin jawapan rumusan dengan format yang betul dan menyalin jawapan soalan pemahamannya dalam ayat yang lengkap.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
13.06.2013
TINGKATAN
5K9
MASA
0705 – 0815
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN  BM2  : TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada kata majmuk yang diberi.
2.        Menukar ayat biasa kepada ayat songsang
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Membina ayat daripada peribahasa yang diberi.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang masalah tatabahasa.
2.        Pelajar menyalin jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   masa tambahan, integriti, instrumen
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kasih sayang, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
13 .06.2013
TINGKATAN
5K8 ( 0945 – 1055 )
5K2 ( 1130 – 1240 )
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN 
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mencatat  10 faktor remaja lari dari rumah dan empat langkah untuk menanganinya.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Menulis rumusan dan soalan pemahaman dengan format dan cara yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   diherdik, tegar, sumbang mahram
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kasih sayang, berdikari, hormat-menghormati
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar berjaya menyalin jawapan rumusan dengan format yang betul dan menyalin jawapan soalan pemahamannya dalam ayat
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
14 .06.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
0940 - 1040
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN  :  BM1
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi setiap karangan.
3.        Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :   akses, sosiologi, cakna, jurnal
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kemasyarakatan
NILAI  :   kasih sayang,hormat-menghormati, rasional
BBM   :   lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjana idea
Mengenal pasti sebab dan akibat
REFLEKSI
Pelajar boleh menyatakan fakta-fakta yang diminta. Walau bagaimanapun pelajar mengabaikan ungkapan menarik yang sesuai.



No comments:

Post a Comment