MINGGU 31
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
29.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K2 ( 0945 – 1055 )
5K8 ( 1130 – 1240 )
|
TAJUK
|
SYAIR
: Syair pemberontakan Patani
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap syair dengan
menggunakan ayat sendiri.
3.
Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan
daripada syair yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0
: 10.5 :
Aras 1 ( i)
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar melafazkan syair.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu
maklumat.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata arkaik
KOSA KATA :
dura, masyghul, pegari
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Sejarah
NILAI
: Patriotik, keberanian, kasih
sayang
BBM
: Buku Teks Kabus di
Perbukitan
ABM
: Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan masalah
Mengenal pasti sebab akibat
|
REFLEKSI
|
Pelajar 5K2 berjaya mengumpul maklumat
yang diminta setelah sesi soal jawab dilaksanakan. Pelajar 5K8 hanya diminta
menyalin maksud, tema dan persoalan puisi yang dikaji.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
PEMULIHAN BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
30.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K6 ( 0815 – 0925 )
5K8 ( 0945 – 1055 )
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada pasangan
perkataan yang diberi.
2.
Membina ayat tanya berdasarkan jawapan yang diberi.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai
dengan situasi yang diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan sambil dipantau oleh guru.
3.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
serabut, profesion, mendukung
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM : buku
kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar membuat latihan sambil dipantau dan terpaksa
dibimbing oleh guru kerana pelajar agak lemah untuk membuat latihan sendiri.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
30.07.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
1055 - 1205
|
TAJUK
|
SYAIR : Syair pemberontakan Patani
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap syair dengan
menggunakan ayat sendiri.
3.
Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan
daripada syair yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i)
1.0 :
1.2 : Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar melafazkan syair.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu
maklumat.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata arkaik
KOSA KATA :
dura, masyghul, pegari
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Sejarah
NILAI :
Patriotik, keberanian, kasih sayang
BBM :
Buku Teks Kabus di Perbukitan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
Mengenal pasti
sebab akibat
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya pelajar boleh
menyatakan beberapa maklumat yang dikehendaki.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
31.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K2 ( 0705 – 0815 )
5S2 ( 1020 –
1130 )
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan
yang diberi.
2.
Menukar ayat pasif
kepada ayat aktif tanpa
mengubah maksud asalnya.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai
dengan situasi yang diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA : evolusi, aerodinamik, kompetitif, transisi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM : buku
kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, pelajar boleh
menyelesaikan masalah tatabahasa yang diberi setelah diterangkan oleh guru
cara-cara menyelesaikannya.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
01.08.2013
|
TINGKATAN
|
5K2
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Langkah-langkah
Menangani Masalah Pemanasan Global
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima langkah untuk menangani masalah
pemanasan global.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0
: 2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 :
7.1 : Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat penting mengikut kehendak tugasan.
3.
Pelajar menyalin contoh karangan yang cemerlang sesuai
dengan kehendak tugasan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
pemanasan global, dirombak, tenaga solar
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Sains
NILAI
: kebersihan fizikal dan
mental, kerjasama, kesyukuran
BBM
: Papan tulis, lembaran edaran
ABM
: Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, pelajar boleh
menyatakan beberapa maklumat tetapi hanya terhad kepada situasi di dalam
negara sahaja. Pelajar menyalin cohtoh karangan yang cemerlang.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
02 .08.2013
|
TINGKATAN
|
5S2 ( 0940 –
1040 )
5K8 ( 1040 –
1140 )
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Langkah-langkah
Menangani Masalah Pemanasan Global
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima langkah untuk menangani masalah
pemanasan global.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat penting mengikut kehendak tugasan.
3.
Pelajar menyalin contoh karangan yang cemerlang sesuai
dengan kehendak tugasan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
pemanasan global, dirombak, tenaga solar
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Sains
NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama,
kesyukuran
BBM :
Papan tulis, lembaran edaran
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, pelajar 5S2 boleh
menyatakan beberapa maklumat tetapi hanya terhad kepada situasi di dalam
negara sahaja. Pelajar 5K8 dijelaskan maksud soalan dan menyatakan kehendak
tugasan sebelum diminta menyalin cohtoh karangan yang cemerlang.
|
No comments:
Post a Comment