RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, August 2, 2013

MINGGU 31
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
29.07.2013
TINGKATAN
5K2  ( 0945 – 1055 )
5K8  ( 1130 – 1240 )
TAJUK
SYAIR  : Syair pemberontakan Patani
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Menyatakan maksud setiap rangkap syair dengan menggunakan ayat sendiri.
3.        Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada syair yang dikaji.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.5  :  Aras 1 ( i)
1.0    :  1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar melafazkan syair.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata arkaik
KOSA KATA      :  dura, masyghul, pegari
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :   Sejarah
NILAI  :   Patriotik, keberanian, kasih sayang
BBM   :   Buku Teks Kabus di Perbukitan
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
Mengenal pasti sebab akibat
REFLEKSI
Pelajar 5K2 berjaya mengumpul maklumat yang diminta setelah sesi soal jawab dilaksanakan. Pelajar 5K8 hanya diminta menyalin maksud, tema dan persoalan puisi yang dikaji.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
PEMULIHAN BAHASA MELAYU
TARIKH
30.07.2013
TINGKATAN
5K6  ( 0815 – 0925 )
5K8  ( 0945 – 1055 )
TAJUK
TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada pasangan perkataan yang diberi.
2.        Membina ayat tanya berdasarkan jawapan yang diberi.
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2.        Pelajar membuat latihan sambil dipantau oleh guru.
3.        Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :    serabut, profesion, mendukung
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM   :   buku kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar  membuat latihan sambil dipantau dan terpaksa dibimbing oleh guru kerana pelajar agak lemah untuk membuat latihan sendiri.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
30.07.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
1055 - 1205
TAJUK
SYAIR  : Syair pemberontakan Patani
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Menyatakan maksud setiap rangkap syair dengan menggunakan ayat sendiri.
3.        Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada syair yang dikaji.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.5  :  Aras 1 ( i)
1.0    :  1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar melafazkan syair.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata arkaik
KOSA KATA      :  dura, masyghul, pegari
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :   Sejarah
NILAI  :   Patriotik, keberanian, kasih sayang
BBM   :   Buku Teks Kabus di Perbukitan
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
Mengenal pasti sebab akibat
REFLEKSI
Secara keseluruhannya pelajar boleh menyatakan beberapa maklumat yang dikehendaki.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
31.07.2013
TINGKATAN
5K2  ( 0705 – 0815 )
5S2 ( 1020 – 1130 )
TAJUK
TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
2.        Menukar ayat pasif  kepada ayat aktif  tanpa mengubah maksud asalnya.
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2.        Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.        Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :    evolusi, aerodinamik, kompetitif, transisi
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM   :   buku kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Secara keseluruhannya, pelajar boleh menyelesaikan masalah tatabahasa yang diberi setelah diterangkan oleh guru cara-cara menyelesaikannya.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
01.08.2013
TINGKATAN
5K2
MASA
0945 - 1055
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA  :  Langkah-langkah Menangani Masalah Pemanasan Global
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.      Menyatakan sekurang-kurangnya  lima langkah untuk menangani masalah pemanasan global.
3.      Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
2.      Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting mengikut kehendak tugasan.
3.      Pelajar menyalin contoh karangan yang cemerlang sesuai dengan kehendak tugasan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   pemanasan global, dirombak, tenaga solar
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Sains
NILAI  :   kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, kesyukuran
BBM   :   Papan tulis, lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Secara keseluruhannya, pelajar boleh menyatakan beberapa maklumat tetapi hanya terhad kepada situasi di dalam negara sahaja. Pelajar menyalin cohtoh karangan yang cemerlang.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
02 .08.2013
TINGKATAN
5S2 ( 0940 – 1040 )
5K8 ( 1040 – 1140 )
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA  :  Langkah-langkah Menangani Masalah Pemanasan Global
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  lima langkah untuk menangani masalah pemanasan global.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting mengikut kehendak tugasan.
3.        Pelajar menyalin contoh karangan yang cemerlang sesuai dengan kehendak tugasan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   pemanasan global, dirombak, tenaga solar
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Sains
NILAI  :   kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, kesyukuran
BBM   :   Papan tulis, lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Secara keseluruhannya, pelajar 5S2 boleh menyatakan beberapa maklumat tetapi hanya terhad kepada situasi di dalam negara sahaja. Pelajar 5K8 dijelaskan maksud soalan dan menyatakan kehendak tugasan sebelum diminta menyalin cohtoh karangan yang cemerlang.

No comments:

Post a Comment