MINGGU 34
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
19.08.2013
|
TINGKATAN
|
5K2 ( 0945 – 1055 )
5K8 ( 1130 – 1240 )
|
TAJUK
|
SAJAK :
Pasar Perasaan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji
dengan menggunakan ayat sendiri.
3.
Membuat ramalan tentang penyataan yang diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i)
1.0 :
1.2 : Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.
Pelajar dibahagikan kepada empat kumpulan.
3.
Setiap kumpulan dikehendaki membincangkan maklumat
tertentu berdasarkan soalan yang diberi.
4.
Perbentangan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
sentimental, dangkal, rapuh
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
rasional, kesyukuran, kebebasan
BBM :
Buku Teks Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Setiap kumpulan termasuk pelajar kelas
5K8 berjaya membentangkan topik-topik yang akan mereka bualkan semasa bersama
kawan-kawan di kedai kopi.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
PEMULIHAN BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
20.08.2013
|
TINGKATAN
|
5K6
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Usaha-usaha mengukuhkan perpaduan kaum dalam kalangan masyarakat
Malaysia
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti ilustrusi kartun yang diberi dan memberi ulasan
tentang rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga usaha mengukuhkan perpaduan kaum dalam
kalangan masyarakat Malaysia.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam perenggan pengenalan
dan penutup
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0
: 2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 :
7.1 : Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti ilustrasi kartun yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
penting bagi perenggan pengenalan dan penutup sesebuah karangan sesuai dengan
kehendk tugasan.
3.
Pelajar menyalin rangka penutup yang dihasilkan dan
dikehendaki menggabungkannya dalam satu perenggan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
perpaduan kaum, ikhtisar
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Pendidikan Moral
NILAI
: hemah tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM
: Papan tulis,
ABM
: Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, guru terpaksa bersoal
jawab dengan pelajar untuk mengumpul maklumat penting untuk menghasilkan
rangka karangan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
20.08.2013
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
SAJAK :
Pasar Perasaan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji
dengan menggunakan ayat sendiri.
2.
Menjawab soalan pemahaman sajak dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i)
1.0 :
1.2 : Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar menyalin maksud sajak.
2.
Pelajar membuat latihan pemahaman.
3.
Perbincangan jawapan latihan pemahaman.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
sentimental, dangkal, rapuh
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
rasional, kesyukuran, kebebasan
BBM :
Buku Teks Dirgahayu Bahasaku.
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan menyalin maksud
sajak dan menyalin contoh jawapan latihan pemahaman yang betul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
20.08.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
1055 - 1205
|
TAJUK
|
SAJAK :
Pasar Perasaan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji
dengan menggunakan ayat sendiri.
3.
Membuat ramalan tentang penyataan yang diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i)
1.0 :
1.2 : Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.
Pelajar dibahagikan kepada empat kumpulan.
3.
Setiap kumpulan dikehendaki membincangkan maklumat
tertentu berdasarkan soalan yang diberi.
4.
Perbentangan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
sentimental, dangkal, rapuh
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
rasional, kesyukuran, kebebasan
BBM :
Buku Teks Kabus di Perbukitan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Perbincangan
dan perbentangan berjaya dilaksanakan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
21.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K2 ( 0705 – 0815 )
5S2 ( 1020 –
1130 )
|
TAJUK
|
P&P tidak dapat dilaksanakan
kerana guru terpaksa mengiringi Pengawas Sekolah dan Pengawas Perpustakaan
mengadakan lawatan sambil belajar di Kuching.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
22.08.2013
|
TINGKATAN
|
5K2
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
P&P tidak dapat dilaksanakan
kerana guru menyampaikan ceramah Teknik Menjawab Soalan SPM Bahasa Melayu
Kertas 2.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
23 .08.2013
|
TINGKATAN
|
5S2 ( 0940 –
1040 )
5K8 ( 1040 –
1140 )
|
TAJUK
|
Program NILAM
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang
nipis.
2.
Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
2.
Pelajar menulis ulasan buku.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
ulasan, sinopsis
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM :
Buku Cerita, Buku Nilam
ABM :
Pusat Sumber
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
kesimpulan
|
REFLEKSI
|
P&P bagi kelas 5S2 tidak dapat
dilaksanakan kerana pelajar mengikuti Ceramah Teknik Menjawab Soalan SPM
Bahasa Inggeris. Majoriti pelajar berjaya menulis sinopsis buku cerita nipis
yang mereka baca.
|
No comments:
Post a Comment