MINGGU 18
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
28.04.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 – 0815 )
4K1 ( 1130 -
1240 )
|
TAJUK
|
NOVEL MELUNAS
RINDU : Latar Masa
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menjelaskan peristiwa yang berlaku pada waktu pagi,
petang dan malam.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.6 : Aras 3 ( iii )
|
AKTIVITI
|
1.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar mengenal pasti latar masa
novel yang dikaji mengikut bab.
2.
Pelajar membentangkan latar masa mengikut bab
masing-masing.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
rusuh, mengelus, musafir
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
berdikari, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM :
Buku Teks Melunas Rindu
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengelaskan,
mengumpulkan, mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, pelajar boleh
menyatakan latar masa. Walau bagaimanapun, maklumat yang ditulis tidak
lengkap dan guru terpaksa bersoal jawab dengan pelajar untuk melengkapkan
maklumat yang sepatutnya.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
28.04.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
NOVEL :
Biodata Pengarang
Sinopsis Novel Kabus Di Perbukitan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan biodata pengarang sama ada latar belakang,
pendidikan, karya dan anugerah yang diperoleh.
2.
Menceritakan secara ringkas tentang novel yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 (ii)
7.0
: 7.3 : Aras 1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar dipilih secara rawak untuk membentangkan tentang
biodata pengarang novel yang dikaji.
2.
Sesi bersoal jawab.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
3.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
4.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
ekstrovert, biopsi, terpisat-pisat, transaksi SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
Patriotisme, kasih sayang, kesyukuran
BBM :
Buku Teks Kabus di Perbukitan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan biodata
setelah diberi masa untuk menghafal maklumat dan boleh menjawab beberapa
soalan yang diajukan tentang novel yang dikaji.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
29.04.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
NOVEL : Sinopsis
Novel Kabus Di Perbukitan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menjawab beberapa soalan mudah tentang novel yang dikaji
dari bab 1 hingga bab 17.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 (ii)
7.0
: 7.3 : Aras 1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
penting novel yang dikaji.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
mengelinap, meliuk-liuk, mengiling
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
Patriotisme, kasih sayang, kesyukuran
BBM :
Buku Teks Kabus di Perbukitan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Pelajar hanya dapat menjawab beberapa
soalan dengan merujuk buku teks dan memakan masa untuk mencari maklumat yang
dikehendaki.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
29.04.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
NOVEL MELUNAS
RINDU : Latar tempat
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan peristiwa penting yang berlaku di beberapa
buah negeri yang terlibat dalam novel yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.6 : Aras 3 ( iii )
|
AKTIVITI
|
1.
Secara berkumpulan, pelajar mengenal pasti latar tempat
novel yang dikaji.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang latar tempat.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
sejuring, bercambah
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
berdikari, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM :
Buku Teks Melunas Rindu
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengelaskan,
mengumpulkan, mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan nama-nama
tempat yang terdapat dalam novel walaupun ada kalanya sukar untuk menyusun
ayat sendiri bagi menyatakan peristiwa penting yang berlaku di lokasi
berkenaan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
30.04.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
NOVEL : Sinopsis
Novel Kabus Di Perbukitan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menjawab beberapa soalan mudah tentang novel yang dikaji
dari bab 18 hingga bab 33.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 (ii)
7.0
: 7.3 : Aras 1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
penting novel yang dikaji.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
senggora, berbalam-balam,
semilir
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
Patriotisme, kasih sayang, kesyukuran
BBM :
Buku Teks Kabus di Perbukitan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Pelajar hanya dapat menjawab beberapa
soalan dengan merujuk buku teks dan memakan masa untuk mencari maklumat yang
dikehendaki.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
30.04.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
NOVEL : Sinopsis
Novel Kabus Di Perbukitan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang peristiwa penting bab
demi bab novel yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 (ii)
7.0
: 7.3 : Aras 1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Sesi bercerita.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
mengelinap, meliuk-liuk, mengiling, semilir
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
Patriotisme, kasih sayang, kesyukuran
BBM :
Buku Teks Kabus di Perbukitan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan maklumat
penting setiap bab tetapi maklumat tidaklah selengkap yang sepatutnya.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
30.04.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
NOVEL MELUNAS
RINDU : Latar tempat
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan peristiwa penting yang berlaku di beberapa
buah negeri yang terlibat dalam novel yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.6 : Aras 3 ( iii )
|
AKTIVITI
|
1.
Secara berkumpulan, pelajar mengenal pasti latar tempat
novel yang dikaji.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang latar tempat.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
sejuring, bercambah
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
berdikari, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM :
Buku Teks Melunas Rindu
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengelaskan,
mengumpulkan, mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan nama-nama
tempat yang terdapat dalam novel walaupun ada kalanya sukar untuk menyusun
ayat sendiri bagi menyatakan peristiwa penting yang berlaku di lokasi
berkenaan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
01.05.2014
|
TINGKATAN
|
4K1( 0705 –
0815 )
4S2 ( 1020 –
1130 )
|
TAJUK
|
CUTI UMUM
SEMPENA
HARI PEKERJA
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
02.05.2014
|
TINGKATAN
|
5S1 ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 –
1040 )
|
TAJUK
|
Program NILAM
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang
nipis.
2.
Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
2.
Pelajar menulis ulasan buku.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
ulasan, sinopsis
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM :
Buku Cerita, Buku Nilam
ABM :
Pusat Sumber
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
kesimpulan
|
REFLEKSI
|
Semua pelajar yang membawa buku NILAM
berjaya menulis ulasan yang diminta.
|
No comments:
Post a Comment