MINGGU 19
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
05.05.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 – 0815 )
4K1 ( 1130 -
1240 )
|
TAJUK
|
Novel Melunas
Rindu : Gaya Bahasa
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan beberapa gaya bahasa, maksud dan contohnya.
2.
Menyatakan unsur-unsur gaya bahasa yang digunakan dalam
pengolahan novel yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 2 (iii)
1.0
: 1.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar diberi beberapa tajuk untuk dibincangkan secara
berkumpulan.
2.
Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan mereka.
3.
Guru memberi ulasan terhadap perbentangan pelajar.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
melentok, menyorot
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Islam /Pendidikan Moral
NILAI :
hemah tinggi, kasih sayang,
BBM :
Buku Teks Melunas Rindu
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
1.
Kemahiran berfikir ( CAF )
2.
Kemahiran Belajar Cara Belajar
|
REFLEKSI
|
Wakil kumpulan berjaya membentangkan
hasil perbincangan mereka. Banyak maklumat berjaya dikumpul dan berjaya
dicatatkan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
05.05.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
NOVEL KABUS DI
PERBUKITAN : Tema
Persoalan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mengenal pasti tema novel yang dikaji dan
menjelaskannya.
2.
Menjelaskan sekurang-kurangnya enam persoalan novel.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 (iii)
7.0
: 7.3 : Aras 1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Secara berkumpulan, pelajar diminta untuk mencari
beberapa maklumat.
2.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
3.
Guru memberi ulasan tentang hasil perbentangan pelajar.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
ekstrovert, biopsi, terpisat-pisat, transaksi SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
Patriotisme, kasih sayang, hemah tinggi
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menganalisis
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan.
Hasil perbentangan amat memuaskan dan pelajar lain diminta mencatat maklumat
berkenaan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
06.05.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
NOVEL KABUS DI
PERBUKITAN : Tema
Persoalan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mengenal pasti tema novel yang dikaji dan
menjelaskannya.
2.
Menjelaskan sekurang-kurangnya enam persoalan novel.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 (iii)
7.0
: 7.3 : Aras 1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Secara berpasangan, pelajar diminta untuk mencari beberapa
maklumat.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat.
3.
Pelajar mencatat maklumat yang diperoleh.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
ekstrovert, biopsi, terpisat-pisat, transaksi SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
Patriotisme, kasih sayang, hemah tinggi
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menganalisis
|
REFLEKSI
|
Secara
keseluruhannya, beberapa orang pelajar boleh menyatakan beberapa maklumat
yang dibincangkan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
06.05.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
NOVEL MELUNAS
RINDU : Latihan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca beberapa set soalan pemahaman novel dan
menyatakan kehendak soalan.
2.
Menjawab soalan pemahaman novel dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.6 : Aras 3 ( iii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan kehendak soalan.
2.
Pelajar menyalin contoh soalan novel dan jawapan yang
lengkap.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
memerun, menyurut
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
berdikari, hemah tinggi, kerajinan
BBM :
Buku Teks Novel Melunas Rindu
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menganalisis
|
REFLEKSI
|
Majoriti pelajar boleh menyatakan
kehendak soalan dan contoh jawapan. Pelajar juga dipastikan menyalin contoh
jawapan yang lengkap.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
07.05.2014
|
TINGKATAN
|
5K9 ( 0815 –
0925 )
5S1 ( 0945 –
1055 )
|
TAJUK
|
Novel Kabus di
Perbukitan : Nilai dan Pengajaran
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam nilai kemanusiaan
dalam novel.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya empat pengajaran yang
boleh didapati berdasarkan petikan novel.
3.
Mengemukakan implikasi mengamalkan nilai-nilai murni
dalam kehidupan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 2 (iii)
1.0
: 1.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar diberi beberapa tajuk untuk dibincangkan secara
berkumpulan.
2.
Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan mereka.
3.
Guru memberi ulasan terhadap perbentangan pelajar.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
melentok, menyorot
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Islam /Pendidikan Moral, Sejarah, pertanian
NILAI :
hemah tinggi, kasih sayang,
BBM :
Buku Teks Kabus di Perbukitan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Kemahiran
berfikir ( CAF )
Kemahiran
Belajar Cara Belajar
|
REFLEKSI
|
Beberapa pelajar 5K9 boleh menyatakan
maklumat yang diingini. P&P bagi pelajar 5S1 tidak dapat dilaksanakan
kerana adanya perjumpaan rumah-rumah sukan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
07.05.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
NOVEL MELUNAS
RINDU : Latihan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca beberapa set soalan pemahaman novel dan menyatakan
kehendak soalan.
2.
Menjawab soalan pemahaman novel dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.6 : Aras 3 ( iii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan kehendak soalan.
2.
Pelajar menyalin contoh soalan novel dan jawapan yang
lengkap.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
memerun, menyurut
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
berdikari, hemah tinggi, kerajinan
BBM :
Buku Teks Novel Melunas Rindu
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menganalisis
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menyalin contoh soalan dan cara
menjawab soalan pemahaman novel dengan betul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
08.05.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0705 – 0815
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Usaha-usaha
menarik minat pelajar terhadap aliran sastera dan punca pelajar tidak minat
mengikuti aliran sastera.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam usaha untuk
menarik minat pelajar terhadap aliran sastera dan dua punca pelajar tidak
minat terhadap aliran berkenaan.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat
dan isi tersirat.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
jati diri
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Seni, Sejarah
NILAI : keyakinan,
rasional, kerjasama
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat
dengan baik tetapi masih memerlukan klu untuk mencari isi tersirat.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
08.05.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1020 - 1130
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina dua ayat bagi setiap perkataan yang diberikan
untuk membezakan maksud perkataan berkenaan.
2.
Menukar ayat aktif kepada ayat pasif tanpa mengubah struktur asalnya.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menyatakan tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi
yang diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang teknik
menjawab latihan tatabahasa.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan latihan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
kesat, kencang, sempit
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
kerajinan, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyelesaikan masalah
tatabahasa terutamanya setelah dijelaskan secara terperinci maksud perkataan
tertentu dan cara-cara menyelesaikan masalah tatabahasa.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
09.05.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
Novel Kabus di
Perbukitan : Nilai dan Pengajaran
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam nilai kemanusiaan dalam
novel.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya empat pengajaran yang
boleh didapati berdasarkan petikan novel.
3.
Mengemukakan implikasi mengamalkan nilai-nilai murni
dalam kehidupan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 2 (iii)
1.0
: 1.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar diberi beberapa tajuk untuk dibincangkan secara
berkumpulan.
2.
Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan mereka.
3.
Guru memberi ulasan terhadap perbentangan pelajar.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
melentok, menyorot
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Islam /Pendidikan Moral, Sejarah, pertanian
NILAI :
hemah tinggi, kasih sayang,
BBM :
Buku Teks Kabus di Perbukitan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
1.
Kemahiran berfikir ( CAF )
2.
Kemahiran Belajar Cara Belajar
|
REFLEKSI
|
Wakil kumpulan berjaya membentangkan
hasil perbincangan mereka. Banyak maklumat berjaya dikumpul dan berjaya
dicatatkan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
09.05.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0940 -1040
|
TAJUK
|
NOVEL KABUS DI
PERBUKITAN : Latihan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan pemahaman novel dan menyatakan kehendak
soalan.
2.
Menjawab soalan pemahaman novel dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.6 : Aras 3 ( iii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan kehendak soalan.
2.
Pelajar menyalin contoh soalan novel dan jawapan yang
lengkap.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
memerun, menyurut
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
berdikari, hemah tinggi, kerajinan
BBM :
Buku Teks Novel Kabus di Perbukitan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menganalisis
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menyalin contoh soalan
dan jawapan yang lengkap.
|
No comments:
Post a Comment