RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Saturday, May 10, 2014

MINGGU 19
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
05.05.2014
TINGKATAN
4S2  ( 0705 – 0815 )
4K1 ( 1130 - 1240 )
TAJUK
Novel Melunas Rindu : Gaya Bahasa
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyatakan beberapa gaya bahasa, maksud dan contohnya.
2.        Menyatakan unsur-unsur gaya bahasa yang digunakan dalam pengolahan novel yang dikaji.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4 : Aras 2 (iii)
  1.0  :   1.2  : Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.    Pelajar diberi beberapa tajuk untuk dibincangkan secara berkumpulan.
2.    Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan mereka.
3.    Guru memberi ulasan terhadap perbentangan pelajar.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Sintaksis
KOSA KATA      :  melentok, menyorot
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :   Pendidikan Islam /Pendidikan Moral
NILAI  :   hemah tinggi, kasih sayang,
BBM   :   Buku Teks Melunas Rindu
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
1.    Kemahiran berfikir ( CAF )
2.    Kemahiran Belajar Cara Belajar
REFLEKSI
Wakil kumpulan berjaya membentangkan hasil perbincangan mereka. Banyak maklumat berjaya dikumpul dan berjaya dicatatkan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
05.05.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
NOVEL KABUS DI PERBUKITAN  :  Tema
                                                                 Persoalan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.          Mengenal pasti tema novel yang dikaji dan menjelaskannya.
2.          Menjelaskan sekurang-kurangnya enam persoalan novel.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4 : Aras 1 (iii)
  7.0  :   7.3  : Aras 1 (iii)
AKTIVITI
1.     Secara berkumpulan, pelajar diminta untuk mencari beberapa maklumat.
2.     Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
3.     Guru memberi ulasan tentang hasil perbentangan pelajar.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA  :    kata adjektif
KOSA KATA      :   ekstrovert, biopsi, terpisat-pisat, transaksi SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU    :   Pendidikan Moral
NILAI   :   Patriotisme, kasih sayang, hemah tinggi
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menganalisis
REFLEKSI
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Hasil perbentangan amat memuaskan dan pelajar lain diminta mencatat maklumat berkenaan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
06.05.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0705 - 0815
TAJUK
NOVEL KABUS DI PERBUKITAN  :  Tema
                                                                 Persoalan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Mengenal pasti tema novel yang dikaji dan menjelaskannya.
2.        Menjelaskan sekurang-kurangnya enam persoalan novel.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4 : Aras 1 (iii)
  7.0  :   7.3  : Aras 1 (iii)
AKTIVITI
1.        Secara berpasangan, pelajar diminta untuk mencari beberapa maklumat.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat.
3.        Pelajar mencatat maklumat yang diperoleh.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA  :    kata adjektif
KOSA KATA      :   ekstrovert, biopsi, terpisat-pisat, transaksi SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU    :   Pendidikan Moral
NILAI   :   Patriotisme, kasih sayang, hemah tinggi
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menganalisis
REFLEKSI
Secara keseluruhannya, beberapa orang pelajar boleh menyatakan beberapa maklumat yang dibincangkan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
06.05.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
NOVEL MELUNAS RINDU :  Latihan  
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Membaca beberapa set soalan pemahaman novel dan menyatakan kehendak soalan.
2.      Menjawab soalan pemahaman novel dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( ii )
10.0  :  10.6  :  Aras 3 ( iii )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca soalan dan menyatakan kehendak soalan.
2.        Pelajar menyalin contoh soalan novel dan jawapan yang lengkap.
KEMAHIRAN BAHASA
1.      Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.      Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Kata adjektif
KOSA KATA      :  memerun, menyurut
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Geografi
NILAI  :  berdikari, hemah tinggi, kerajinan
BBM   :   Buku Teks Novel Melunas Rindu
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menganalisis
REFLEKSI
Majoriti pelajar boleh menyatakan kehendak soalan dan contoh jawapan. Pelajar juga dipastikan menyalin contoh jawapan yang lengkap.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
07.05.2014
TINGKATAN
5K9 ( 0815 – 0925 )
5S1 ( 0945 – 1055 )
TAJUK
Novel Kabus di Perbukitan : Nilai dan Pengajaran
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam nilai kemanusiaan dalam novel.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya empat pengajaran yang boleh didapati berdasarkan petikan novel.
3.        Mengemukakan implikasi mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4 : Aras 2 (iii)
  1.0  :   1.2  : Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.        Pelajar diberi beberapa tajuk untuk dibincangkan secara berkumpulan.
2.        Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan mereka.
3.        Guru memberi ulasan terhadap perbentangan pelajar.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Sintaksis
KOSA KATA      :  melentok, menyorot
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :   Pendidikan Islam /Pendidikan Moral, Sejarah, pertanian
NILAI  :   hemah tinggi, kasih sayang,
BBM   :   Buku Teks Kabus di Perbukitan
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Kemahiran berfikir ( CAF )
Kemahiran Belajar Cara Belajar
REFLEKSI
Beberapa pelajar 5K9 boleh menyatakan maklumat yang diingini. P&P bagi pelajar 5S1 tidak dapat dilaksanakan kerana adanya perjumpaan rumah-rumah sukan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
07.05.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
1130 - 1240
TAJUK
NOVEL MELUNAS RINDU :  Latihan  
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca beberapa set soalan pemahaman novel dan menyatakan kehendak soalan.
2.        Menjawab soalan pemahaman novel dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( ii )
10.0  :  10.6  :  Aras 3 ( iii )
AKTIVITI
1.          Pelajar membaca soalan dan menyatakan kehendak soalan.
2.          Pelajar menyalin contoh soalan novel dan jawapan yang lengkap.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Kata adjektif
KOSA KATA      :  memerun, menyurut
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Geografi
NILAI  :  berdikari, hemah tinggi, kerajinan
BBM   :   Buku Teks Novel Melunas Rindu
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menganalisis
REFLEKSI
Pelajar  berjaya menyalin contoh soalan dan cara menjawab soalan pemahaman novel dengan betul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
08.05.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0705 – 0815
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Usaha-usaha menarik minat pelajar terhadap aliran sastera dan punca pelajar tidak minat mengikuti aliran sastera.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.      Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam usaha untuk menarik minat pelajar terhadap aliran sastera dan dua punca pelajar tidak minat terhadap aliran berkenaan.
3.      Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.      Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.      Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :    jati diri
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Seni, Sejarah
NILAI  :  keyakinan, rasional, kerjasama
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dengan baik tetapi masih memerlukan klu untuk mencari isi tersirat.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
08.05.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
1020 - 1130
TAJUK
 TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.    Membina dua ayat bagi setiap perkataan yang diberikan untuk membezakan maksud perkataan berkenaan.
2.    Menukar ayat aktif  kepada ayat pasif  tanpa mengubah struktur asalnya.
3.    Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.    Menyatakan tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.      Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang teknik menjawab latihan tatabahasa.
2.      Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.      Perbincangan jawapan latihan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   kesat, kencang, sempit
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kerajinan, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar boleh menyelesaikan masalah tatabahasa terutamanya setelah dijelaskan secara terperinci maksud perkataan tertentu dan cara-cara menyelesaikan masalah tatabahasa.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
09.05.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
Novel Kabus di Perbukitan : Nilai dan Pengajaran
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam nilai kemanusiaan dalam novel.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya empat pengajaran yang boleh didapati berdasarkan petikan novel.
3.        Mengemukakan implikasi mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4 : Aras 2 (iii)
  1.0  :   1.2  : Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.        Pelajar diberi beberapa tajuk untuk dibincangkan secara berkumpulan.
2.        Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan mereka.
3.        Guru memberi ulasan terhadap perbentangan pelajar.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Sintaksis
KOSA KATA      :  melentok, menyorot
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :   Pendidikan Islam /Pendidikan Moral, Sejarah, pertanian
NILAI  :   hemah tinggi, kasih sayang,
BBM   :   Buku Teks Kabus di Perbukitan
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
1.        Kemahiran berfikir ( CAF )
2.        Kemahiran Belajar Cara Belajar
REFLEKSI
Wakil kumpulan berjaya membentangkan hasil perbincangan mereka. Banyak maklumat berjaya dikumpul dan berjaya dicatatkan.


MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
09.05.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0940 -1040
TAJUK
NOVEL KABUS DI PERBUKITAN :  Latihan  
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca soalan pemahaman novel dan menyatakan kehendak soalan.
2.        Menjawab soalan pemahaman novel dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( ii )
10.0  :  10.6  :  Aras 3 ( iii )
AKTIVITI
1.          Pelajar membaca soalan dan menyatakan kehendak soalan.
2.          Pelajar menyalin contoh soalan novel dan jawapan yang lengkap.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Kata adjektif
KOSA KATA      :  memerun, menyurut
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Geografi
NILAI  :  berdikari, hemah tinggi, kerajinan
BBM   :   Buku Teks Novel Kabus di Perbukitan
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menganalisis
REFLEKSI
Pelajar berjaya menyalin contoh soalan dan jawapan yang lengkap.

No comments:

Post a Comment