RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, March 11, 2011

MINGGU 10

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.03.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Hikayat Siak

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menjawab sekurang-kurangnya 15 soalan mudah secara spontan tentang prosa yang dikaji.
  2. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang prosa yang dikaji.
  2. Pelajar bercerita secara ringkas sinopsis prosa.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa klasik

KOSA KATA : lahut, beryang-yang, hadamat

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : kerjasama, tangggungjawab, patriotisme

KNT : Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menjawab beberapa soalan dengan merujuk kepada buku teks dan membuat latihan


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.03.2011

KELAS

4S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Merah Silu

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menjawab sekurang-kurangnya 15 soalan mudah secara spontan tentang prosa yang dikaji.
  2. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang prosa yang dikaji.
  2. Pelajar bercerita secara ringkas sinopsis prosa.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa klasik

KOSA KATA : anderak, bantun, senawat

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/moral

NILAI : ketekunan, menghargai, kerajinan

KNT : Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya memgumpul maklumat dan menyiapkan latihan pemahaman.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.03.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

UJIAN PERTENGAHAN PENGGAL 1

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membuat ujian rumusan dan pemahaman rumusan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.03.2011

KELAS

5K5 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 1020 – 1130 )

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Hikayat Siak

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menjawab sekurang-kurangnya 15 soalan mudah secara spontan tentang prosa yang dikaji.

  1. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang prosa yang dikaji.

2. Pelajar bercerita secara ringkas sinopsis prosa.

3. Pelajar membuat latihan pemahaman

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa klasik

KOSA KATA : lahut, beryang-yang, hadamat

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : kerjasama, tangggungjawab, patriotisme

KNT : Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar hanya dapat menjawab soalan dengan merujuk buku teks dan dapat menyiapkan latihan dengan bimbingan guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.03.2011

KELAS

5K5 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

UJIAN PERTENGAHAN PENGGAL 1

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membuat ujian rumusan dan pemahaman rumusan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.03.2011

KELAS

4S3

MASA

1020 - 1130

TAJUK

UJIAN PERTENGAHAN PENGGAL 1

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membuat ujian rumusan dan pemahaman rumusan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.03.2011

KELAS

4S3

MASA

0815 - 0925

TAJUK

PROGRAM NILAM DI PERPUSTAKAAN

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca buku cerita.

2. Menulis sinopsis buku yang dibaca.

3. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dalam cerita yang dibaca.

4. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga nilai murni daripada buku cerita yang dibaca.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca buku cerita.
  2. Pelajar memberi ulasan tentang buku cerita yang dibaca.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ulasan, diksi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : rasional, kasih sayang, kesyukuran

KNT : membuat kesimpulan

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menulis ulasan tentang buku cerita yang dibaca.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.03.2011

KELAS

5S1 ( 0705 – 0815 )

5K4 ( 0815 – 0925 )

5K5 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

PROGRAM NILAM DI PERPUSTAKAAN

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca buku cerita.

2. Menulis sinopsis buku yang dibaca.

3. Menyenaraikan watak-watak yang terlibat dalam cerita yang dibaca.

4. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga nilai murni daripada buku cerita yang dibaca.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca buku cerita.
  2. Pelajar memberi ulasan tentang buku cerita yang dibaca.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ulasan, diksi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : rasional, kasih sayang, kesyukuran

KNT : membuat kesimpulan

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menulis ulasan tentang buku cerita yang dibaca.


 


 

No comments:

Post a Comment