RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, March 3, 2011

RPH ( MINGGU 9 )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.02.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

SAJAK : Kecek (v)

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menjelaskan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
  3. Mengenal pasti tema sajak dan menjelaskan sekurang-kurangnya empat persoalannya.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Pelajar mencatat maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
  3. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : diksi

KOSA KATA : kecek, sedozen, rahang

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam

NILAI : berdikari, tangggungjawab, berdikari

KNT : Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.02.2011

KELAS

4S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

SAJAK : Di Perpustakaan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Memberikan maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri.

3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada sajak yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Pelajar mencatat maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
  3. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : pendeta, kontras, runduk

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/moral

NILAI : ketekunan, menghargai, kerajinan

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencatat nota dan mengenal pasti maklumat yang dicari.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

01.03.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Punca-punca pudarnya semangat kejiranan dan langkah mengatasinya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam punca pudarnya semangat kejiranan.

3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua cara untuk mengukuhkan semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat.

4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Pelajar membuat rumusan mengikut format yang betul.
  3. Membuat latihan pemahaman.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : keakuan, enau, kerukunan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerjasama, hormat-menghormati, tanggungjawab

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

01.03.2011

KELAS

5K5 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 1020 – 1130 )

TAJUK

SAJAK : Kecek (v)

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menjelaskan maksud setiap rankap sajak yang dikaji.
  3. Mengenal pasti tema sajak dan menjelaskan sekurang-kurangnya empat persoalannya.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Pelajar mencatat maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
  3. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : diksi

KOSA KATA : kecek, rahang, sedozen

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam

NILAI : berdikari, tangggungjawab, berdikari

KNT : Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.03.2011

KELAS

5K5 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Menukar cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asal.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : jurulatih, mengayak,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Seni

NILAI : rasional, kerjasama, menghargai

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.03.2011

KELAS

4S3

MASA

1020 - 1130

TAJUK

TATABAHASA : Ayat aktif dan ayat pasif

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menyatakan maksud ayat aktif dan ayat pasif berserta contoh ayatnya.

2. Menukar tiga ayat aktif kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.

3. Menukar tiga ayat pasif kepada ayat aktif tanpa mengubah maksud asalnya.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

2.0 : 2.7 : Aras 1 ( v )

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang ayat aktif dan ayat pasif.
  2. Pelajar mencatat nota.
  3. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja transitif

KOSA KATA : mendeklamasikan, amanat

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am

NILAI : ketekunan, kerjasama, rasional

KNT : Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya membuat catatan.

Kebanyakan pelajar hanya boleh menukar ayat setelah diberi bimbingan dalam bentuk kumpulan kecil.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.03.2011

KELAS

4S3

MASA

0815 - 0925

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Langkah-langkah membendung gejala buli.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Meneliti bahan rangsangan dan mengulas tentang bahan rangsangan yang diberi.

2. Menyatakan maklumat-maklumat penting yang perlu ada dalam perenggan pengenalan, idea/isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

3. Membuat rangka karangan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti bahan rangsangan dan mengulas tentang bahan berkenaan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : buli, verbal

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam

NILAI : rasional, kasih sayang, kesyukuran

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan kehendak tugasan.

Secara keseluruhannya, pelajar masih memerlukan bimbingan untuk membuat rangka karangan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.03.2011

KELAS

5S1 ( 0705 – 0815 )

5K4 ( 0815 – 0925 )

5K5 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kelebihan buah-buah tempatan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti bahan rangsangan dan mengulas tentang bahan rangsangan tersebut.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga kelebihan buah-buahan tempatan.
  3. Mengenal pasti maklumat-maklumat yang perlu ada dalam perenggan pengenalan, huraian idea dan penutup.
  4. Membuat rangka karangan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti bahan rangsangan dan mengulas bahan rangsangan tersebut.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan idea yang diberikan.
  3. Pelajar diminta menyalin rangka karangan dan membuat karangan yang lengkap di rumah.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : menjana, fiber, khasiat

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerajinan, kejujuran, kerjasama

KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan

REFLEKSI

Pelajar 5S1 berjaya mengumpul maklumat setelah berbincang dalam bentuk kumpulan.

Pelajar 5K4 dan 5K5 masih lagi memerlukan bimbingan untuk membuat rangka karangan.


 

No comments:

Post a Comment