RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 28.02.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | SAJAK : Kecek (v) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : diksi KOSA KATA : kecek, sedozen, rahang |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam NILAI : berdikari, tangggungjawab, berdikari KNT : Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 28.02.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | SAJAK : Di Perpustakaan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Memberikan maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada sajak yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : pendeta, kontras, runduk |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/moral NILAI : ketekunan, menghargai, kerajinan KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mencatat nota dan mengenal pasti maklumat yang dicari. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 01.03.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Punca-punca pudarnya semangat kejiranan dan langkah mengatasinya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam punca pudarnya semangat kejiranan. 3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua cara untuk mengukuhkan semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat. 4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : keakuan, enau, kerukunan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kerjasama, hormat-menghormati, tanggungjawab KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 01.03.2011 |
KELAS | 5K5 ( 0815 – 0925 ) 5K4 ( 1020 – 1130 ) |
TAJUK | SAJAK : Kecek (v) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : diksi KOSA KATA : kecek, rahang, sedozen |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam NILAI : berdikari, tangggungjawab, berdikari KNT : Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.03.2011 |
KELAS | 5K5 ( 0815 – 0925 ) 5K4 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : jurulatih, mengayak, |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Seni NILAI : rasional, kerjasama, menghargai KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.03.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | TATABAHASA : Ayat aktif dan ayat pasif |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Menyatakan maksud ayat aktif dan ayat pasif berserta contoh ayatnya. 2. Menukar tiga ayat aktif kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya. 3. Menukar tiga ayat pasif kepada ayat aktif tanpa mengubah maksud asalnya. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 ( v ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja transitif KOSA KATA : mendeklamasikan, amanat |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am NILAI : ketekunan, kerjasama, rasional KNT : Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar berjaya membuat catatan. Kebanyakan pelajar hanya boleh menukar ayat setelah diberi bimbingan dalam bentuk kumpulan kecil. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03.03.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Langkah-langkah membendung gejala buli. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti bahan rangsangan dan mengulas tentang bahan rangsangan yang diberi. 2. Menyatakan maklumat-maklumat penting yang perlu ada dalam perenggan pengenalan, idea/isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan. 3. Membuat rangka karangan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : buli, verbal |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral dan Pendidikan Islam NILAI : rasional, kasih sayang, kesyukuran KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan kehendak tugasan. Secara keseluruhannya, pelajar masih memerlukan bimbingan untuk membuat rangka karangan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04.03.2011 |
KELAS | 5S1 ( 0705 – 0815 ) 5K4 ( 0815 – 0925 ) 5K5 ( 1040 – 1140 ) |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kelebihan buah-buah tempatan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : menjana, fiber, khasiat |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kerajinan, kejujuran, kerjasama KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar 5S1 berjaya mengumpul maklumat setelah berbincang dalam bentuk kumpulan. Pelajar 5K4 dan 5K5 masih lagi memerlukan bimbingan untuk membuat rangka karangan. |
No comments:
Post a Comment