RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, March 25, 2011

MINGGU 12

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.03.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

CERPEN : Pungut Alias Zahara Alias Yap Siew Hong

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
  2. Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada cerpen yang dikaji.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa pinjaman

KOSA KATA : melopong, loktang, sueh

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam

NILAI : kasih sayang, hemah tinggi, hormat-menghormati

KNT : Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.03.2011

KELAS

4S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

CERPEN : Memori seorang tua

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
  2. Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada cerpen yang dikaji.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : dipintali, serbat, galeri, marhaen

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : patriotisme, kerjasama, menghargai

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencatat nota dan mengenal pasti maklumat yang dicari.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.03.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PEMBETULAN UJIAN : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Cara-cara memajukan belia dan rintangannya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.

2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam cara memajukan belia.

3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua rintangan untuk memajukan belia.

4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Pelajar membuat rumusan mengikut format yang betul.
  3. Membuat latihan pemahaman.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : berkecimpung, nafas baru

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kerjasama, patriotisme, hemah tinggi

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Semua pelajar mencatat nota dan membuat pembetulan ujian.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.03.2011

KELAS

5K5 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 1020 – 1130 )

TAJUK

CERPEN : Pungut Alias Zahara Alias Yap Siew Hong

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
  2. Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada cerpen yang dikaji.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa pinjaman

KOSA KATA : melopong, loktang, sueh

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam

NILAI : kasih sayang, hemah tinggi, hormat-menghormati

KNT : Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.03.2011

KELAS

5K5 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

PEMBETULAN UJIAN : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Cara-cara memajukan belia dan rintangannya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam cara memajukan belia.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua rintangan untuk memajukan belia.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Pelajar membuat rumusan mengikut format yang betul.
  3. Membuat latihan pemahaman.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : berkecimpung, nafas baru

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kerjasama, patriotisme, hemah tinggi

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Semua pelajar mencatat nota dan membuat pembetulan ujian.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.03.2011

KELAS

4S3

MASA

1020 - 1130

TAJUK

PEMBETULAN UJIAN : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Kaedah memupuk semangat patriotisme dalam kalangan belia dan kesan-kesannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam kaedah memupuk semangat patriotisme dalam kalangan belia.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kesan pelaksanaan pemupukan semangat patriotisme dalam kalangan belia.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Pelajar membuat rumusan mengikut format yang betul.
  3. Membuat latihan pemahaman.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : merencana, menjana, enteng

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerjasama, patriotisme, kerajinan

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Semua pelajar mencatat nota dan membuat pembetulan ujian.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

24.03.2011

KELAS

4S3

MASA

0815 - 0925

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Cerpen yang bertemakan "Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat".

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.

2. Menjelaskan maksud peribahasa dan contoh-contoh situasi yang sesuai.

3. Membuat sinopsis cerpen.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membuat sinopsis cerpen yang sesuai dengan peribahasa.
  3. Ketua kumpulan membentangkan sinopsis cerpen masing-masing.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : plot, kreativiti, dialog

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : rasional, kerjasama, semangat bermasyarakat

KNT : mereka cipta

REFLEKSI

Beberapa kumpulan berjaya membentangkan sinopsis cerpen mereka.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.03.2011

KELAS

5S1 ( 0705 – 0815 )

5K4 ( 0815 – 0925 )

5K5 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Cerpen bertemakan peribahasa "Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan ".

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.

2. Menjelaskan maksud peribahasa dan contoh-contoh situasi yang sesuai.

3. Membuat sinopsis cerpen.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar membuat sinopsis cerpen yang sesuai dengan peribahasa.
  3. Ketua kumpulan membentangkan sinopsis cerpen masing-masing.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : keazaman, tegar

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : rasional, kerajinan, keberanian, kebebasan

KNT : mereka cipta

REFLEKSI

Hanya beberapa kumpulan yang berjaya membentangkan sinopsis cerpen kumpulan mereka.


 

No comments:

Post a Comment