RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 28.03.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Syair Makni Riak |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar melafazkan syair. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada syair yang dikaji. 3. Pelajar membuat latihan pemahaman syair. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata pinjaman KOSA KATA : mantik, berhambayan, jazbah |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam NILAI : hemah tinggi, kejujuran, kesyukuran KNT : Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 28.03.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Syair Definisi Orang Berakal |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan syair yang dikaji dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Mengenal pasti bentuk dan gaya bahasa syair yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 10.0 : 10.3 : Aras 3 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata pinjaman KOSA KATA : fazihat, melanja-lanja, tersemu. |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam NILAI : kejujuran, kesederhanaan, kasih sayang KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mencatat nota dan mengenal pasti maklumat yang dicari. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.03.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi. 2. Menukar ayat cakap pindah kepada cakap ajuk tanpa mengubah maksud asalnya. 3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya. 4. Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : tengik, hamis, hanyir |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am NILAI : rasional, kerjasama, menghargai KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.03.2011 |
KELAS | 5K5 ( 0815 – 0925 ) 5K4 ( 1020 – 1130 ) |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Syair Makni Riak |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri. 3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata pinjaman KOSA KATA : mantik, berhambayan, jazbah |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam NILAI : hemah tinggi, kejujuran, kesyukuran KNT : Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 30.03.2011 |
KELAS | 5K4 ( 0705 - 0815 ) 5K5 ( 0815 – 0925 ) |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : tengik, hamis, hanyir |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am NILAI : rasional, kerjasama, menghargai KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 30.03.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | TATABAHASA : Peribahasa |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : Bidalan, tamsil |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pengajian Am NILAI : ketekunan, kebebasan, rasional KNT : Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyalin nota |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 31.03.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Langkah-langkah mengatasi Kesesakan lalulintas. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : implikasi, lalu lintas |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kerjasama, hormat-menghormati, berhemah tinggi KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar mencatat maklumat yang telah dibincangkan setelah diperbaiki oleh guru. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 01.04.2011 |
KELAS | 5S1 ( 0705 – 0815 ) 5K4 ( 0815 – 0925 ) 5K5 ( 1040 – 1140 ) |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Komputer dan Kegunaannya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Meneliti gambar yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan. 2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga kegunaan komputer kepada manusia. 3. Mengenal pasti setiap maklumat yang perlu ada dalam perenggan pendahuluan, idea dan penutup. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : informasi, menganalisis, elektronik |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : ICT NILAI : rasional, kerajinan, kebebasan KNT : mengenal pasti idea utama dan idea sokongan |
REFLEKSI | Pelajar mencatat maklumat penting yang telah dibincangkan |
Cikgu,
ReplyDeleteTahniah diatas kejayaan menghasilkan RPH yang lengkap dan kemaskini.
Teruskan usaha yang baik ini1
Happy teaching and have a nice day!