RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Wednesday, April 20, 2011

MINGGU 16

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.04.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

CERPEN : Idola

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
  2. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa daerah

KOSA KATA : menerawang, melongo, merecup, memicing

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : rasional, kesederhanaan, kesyukuran

KNT : Merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.04.2011

KELAS

4S3

MASA

1055 - 1205

TAJUK

CERPEN : Israk

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
  2. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : menjodong, mengacan    

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : berdikari, hemah tinggi, hormat-menghormati

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencatat nota dan mengenal pasti maklumat yang dicari.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.04.2011

KELAS

5S1

MASA

0815 - 0925

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Menyatakan pola bagi ayat-ayat yang diberi.

  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : modal insan, istirahat

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am

NILAI : rasional, kerjasama, menghargai

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.04.2011

KELAS

5K4 ( 1020 – 1130 )

5K5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

CERPEN : Idola

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.

2. Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.

3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa daerah

KOSA KATA : menerawang, melongo, merecup, memicing

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : rasional, kesederhanaan, kesyukuran

KNT : Merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Semua pelajar dipastikan menyalin nota yang diberikan

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.04.2011

KELAS

5K5 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Menyatakan pola bagi ayat-ayat yang diberi.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : modal insan, istirahat

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am

NILAI : rasional, kerjasama, menghargai

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.04.2011

KELAS

4S3

MASA

1020 - 1130

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Kepentingan Pendidikan Kemahiran dan rintangan untuk merealisasikannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam kepentingan pendidikan kemahiran.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua rintangan untuk merealisasikannya.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Pelajar membuat rumusan mengikut format yang betul.
  3. Membuat latihan pemahaman.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : celik, transformasi, graduan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerajinan, rasional, kebebasan

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menggaris maklumat untuk isi tersurat dan mencatat nota isi tersirat.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.04.2011

KELAS

4S3

MASA

0815 - 0925

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGANGAN : kepentingan aktiviti sukan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Memberi ulasan tentang rajah yang diberi.

2. Mengenal pasti kehendak tugasan.

3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan an pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang kehendak tugasan.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mengenal pasti maklumat penting dalam setiap perenggan
  3. Ketua kumpulan membentangkan hasil perbincangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : riadah,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Jasmani

NILAI : kerajinan, hormat-menghormati, kerjasama

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

TARIKH : 22.04.2011

CUTI UMUM

GOOD FRIDAY


 

No comments:

Post a Comment