RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, April 8, 2011

MINGGU 14

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.04.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

SAJAK : Bangkitlah

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
  3. Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada sajak yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada sajak yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : diksi

KOSA KATA : rembang, belantara

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral, Geografi

NILAI : kerajinan, kesyukuran, berdikari

KNT : Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.04.2011

KELAS

4S3

MASA

1055 - 1205

TAJUK

Sajak : Menguntai ruang Insaf

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
  3. Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada cerpen yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada sajak yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata pinjaman

KOSA KATA : pidana, ancala, aksara    

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam

NILAI : kejujuran, keberanian, rasional

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencatat nota dan mengenal pasti maklumat yang dicari.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

TARIKH : 05.04.2011

P&P TIDAK DIJALANKAN KERANA

GURU MEMGIRINGI PELAJAR MENYERTAI

PERTANDINGAN BAHAS ALA PARLIMEN

DI SMK WIRA PENRISSEN

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.04.2011

KELAS

5K4 ( 0705 - 0815 )

5K5 ( 0815 – 0925 )

TAJUK

SAJAK : Bangkitlah

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.

2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.

3. Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada sajak yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

1. Pelajar mendeklamasikan sajak.

2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada sajak yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : diksi

KOSA KATA : rembang, belantara

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral, Geografi

NILAI : kerajinan, kesyukuran, berdikari

KNT : Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul dan menyalin maklumat yang dibincangkan


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.04.2011

KELAS

4S3

MASA

1020 - 1130

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Punca-punca pelajar gagal dalam peperiksaan dan kekangan untuk mengatasinya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam punca pelajar gagal dalam peperiksaan.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kekangan untuk mengatasi kegagalan pelajar dalam peperiksaan.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Pelajar membuat rumusan mengikut format yang betul.
  3. Membuat latihan pemahaman.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : kekangan, prestasi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerjasama, kasih sayang, kerajinan

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menggaris maklumat untuk isi tersurat dan mencatat nota isi tersirat.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.04.2011

KELAS

4S3

MASA

0815 - 0925

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Karangan Jenis Ucapan, petua menjadi pelajar cemerlang.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.

2. Menyatakan format penulisan karangan jenis ucapan.

3. Menjelaskan sekurang-kurangnya lima faktor yang membawa kepada kecemerlangan pelajar dalam bidang akademik.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat untuk menghasilkan rangka karangan.
  3. Berdasarkan rangka karangan, pelajar membuat karangan yang lengkap.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : prakarsa, diskusi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kerajinan, kasih sayang, kerjasama

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.04.2011

KELAS

5S1 ( 0705 – 0815 )

5K4 ( 0815 – 0925 )

5K5 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGANGAN : Faktor Masyarakat Kurang Menggunakan Pengangkutan Awam

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Memberi ulasan tentang rajah yang diberi.

2. Mengenal pasti kehendak tugasan.

3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan an pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang kehendak tugasan.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mengenal pasti maklumat penting dalam setiap perenggan
  3. Ketua kumpulan membentangkan hasil perbincangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : prasarana, ketidakcekapan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : rasional, kerjasama, hemah tinggi

KNT : menjana idea

REFLEKSI

5S1 berjaya mengumpul maklumat untuk setiap perenggan.

5K4 & 5K5 berjaya mengumpul maklumat untuk perenggan pengenalan, satu perenggan huraian isi dan satu perenggan penutup dengan bimbingan guru.


 

No comments:

Post a Comment