RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04.04.2011 |
KELAS | 5S1 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | SAJAK : Bangkitlah |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : diksi KOSA KATA : rembang, belantara |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral, Geografi NILAI : kerajinan, kesyukuran, berdikari KNT : Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04.04.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | Sajak : Menguntai ruang Insaf |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata pinjaman KOSA KATA : pidana, ancala, aksara |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam NILAI : kejujuran, keberanian, rasional KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mencatat nota dan mengenal pasti maklumat yang dicari. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
TARIKH : 05.04.2011
P&P TIDAK DIJALANKAN KERANA GURU MEMGIRINGI PELAJAR MENYERTAI PERTANDINGAN BAHAS ALA PARLIMEN DI SMK WIRA PENRISSEN |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 06.04.2011 |
KELAS | 5K4 ( 0705 - 0815 ) 5K5 ( 0815 – 0925 ) |
TAJUK | SAJAK : Bangkitlah |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul. 2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji. 3. Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada sajak yang dikaji. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI | 1. Pelajar mendeklamasikan sajak. 2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada sajak yang dikaji. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : diksi KOSA KATA : rembang, belantara |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral, Geografi NILAI : kerajinan, kesyukuran, berdikari KNT : Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul dan menyalin maklumat yang dibincangkan |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 06.04.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Punca-punca pelajar gagal dalam peperiksaan dan kekangan untuk mengatasinya |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.5 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : kekangan, prestasi |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kerjasama, kasih sayang, kerajinan KNT : merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Semua pelajar berjaya menggaris maklumat untuk isi tersurat dan mencatat nota isi tersirat. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 07.04.2011 |
KELAS | 4S3 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Karangan Jenis Ucapan, petua menjadi pelajar cemerlang. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan. 2. Menyatakan format penulisan karangan jenis ucapan. 3. Menjelaskan sekurang-kurangnya lima faktor yang membawa kepada kecemerlangan pelajar dalam bidang akademik. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : prakarsa, diskusi |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : kerajinan, kasih sayang, kerjasama KNT : menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.04.2011 |
KELAS | 5S1 ( 0705 – 0815 ) 5K4 ( 0815 – 0925 ) 5K5 ( 1040 – 1140 ) |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGANGAN : Faktor Masyarakat Kurang Menggunakan Pengangkutan Awam |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat : 1. Memberi ulasan tentang rajah yang diberi. 2. Mengenal pasti kehendak tugasan. 3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan an pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan. |
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : prasarana, ketidakcekapan |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : rasional, kerjasama, hemah tinggi KNT : menjana idea |
REFLEKSI | 5S1 berjaya mengumpul maklumat untuk setiap perenggan. 5K4 & 5K5 berjaya mengumpul maklumat untuk perenggan pengenalan, satu perenggan huraian isi dan satu perenggan penutup dengan bimbingan guru. |
No comments:
Post a Comment