RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, April 14, 2011

MINGGU 15

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.04.2011

KELAS

5S1

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Dua Geliga Hikmat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji.
  2. Menyenaraikan watak dalam prosa dan menjelaskan perwatakannya.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa klasik

KOSA KATA : tabak, antakesuma, biti perwara

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, keberanian, kasih sayang

KNT : Merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.04.2011

KELAS

4S3

MASA

1055 - 1205

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Hikayat Merah Silu

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menjawab sekurang-kurangnya 10 mudah secara spontan.
  2. Menceritakan secara ringkas prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri berdasarkan soalan-soalan mudah yang diajukan.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa klasik

KOSA KATA : lembur, bercintakan, mencita    

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : keberanian, rasional, kebebasan

KNT : mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mencatat nota dan mengenal pasti maklumat yang dicari.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.04.2011

KELAS

5S1

MASA

0815 - 0925

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Punca-punca pelajar gagal dalam peperiksaan dan kekangan untuk mengatasinya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam punca pelajar gagal dalam peperiksaan.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kekangan untuk mengatasi kegagalan pelajar dalam peperiksaan.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Pelajar membuat rumusan mengikut format yang betul.
  3. Membuat latihan pemahaman.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : kekangan, prestasi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerjasama, kasih sayang, kerajinan

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menggaris maklumat untuk isi tersurat dan mencatat nota isi tersirat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.04.2011

KELAS

5K4 ( 1020 – 1130 )

5K5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Dua Geliga Hikmat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menjawab sekurang-kurangnya 10 mudah secara spontan.
  2. Menceritakan secara ringkas prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri berdasarkan soalan-soalan mudah yang diajukan.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa yang dikaji.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa klasik

KOSA KATA : tabak, antakesuma, biti perwara

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, keberanian, kasih sayang

KNT : Merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.04.2011

KELAS

5K5 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Punca-punca pelajar gagal dalam peperiksaan dan kekangan untuk mengatasinya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam punca pelajar gagal dalam peperiksaan.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kekangan untuk mengatasi kegagalan pelajar dalam peperiksaan.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Pelajar membuat rumusan mengikut format yang betul.
  3. Membuat latihan pemahaman.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : kekangan, prestasi

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerjasama, kasih sayang, kerajinan

KNT : merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menggaris maklumat untuk isi tersurat dan mencatat nota isi tersirat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.04.2011

KELAS

4S3

MASA

1020 - 1130

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Menyatakan jenis-jenis ayat yang diberi.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : tengik, hamis, hanyir

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am

NILAI : rasional, kerjasama, menghargai

KNT : menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar dapat menyiapkan latihan dalam tempoh yang diberikan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.04.2011

KELAS

4S3

MASA

0815 - 0925

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGANGAN : Sebab-sebab pelajar perlu cemerlang dalam pelajaran.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Memberi ulasan tentang rajah yang diberi.

2. Mengenal pasti kehendak tugasan.

3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan an pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang kehendak tugasan.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mengenal pasti maklumat penting dalam setiap perenggan
  3. Ketua kumpulan membentangkan hasil perbincangan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : prakarsa,

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kerajinan, kasih sayang, kerjasama

KNT : Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

15.04.2011

KELAS

5S1 ( 0705 – 0815 )

5K4 ( 0815 – 0925 )

5K5 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Karangan Jenis Surat Kiriman Rasmi : Cadangan menangani salah laku dalam kalangan pelajar.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.

2. Mengenal pasti format penulisan karangan jenis surat kiriman rasmi.

3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan an pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting dalam setiap perenggan
  3. Pelajar menyalin contoh karangan yang cemerlang berdasarakan maklumat yang telah dibincangkan.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : kesufian, entiti, kebobrokan

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Islam

NILAI : hormat-menghormati, kerjasama, hemah tinggi

KNT : menjana idea

REFLEKSI

Semua pelajar menyalin contoh karangan cemerlang.


 


 

No comments:

Post a Comment