RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, June 15, 2012

MINGGU 24 ( 11 – 15 Jun 2012 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.06.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : Pemahaman KOMSAS

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan sajak yang diberi.
  2. Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
  3. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
  3. Pelajar menyalin jawapan yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : jurumudi, bajak laut

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : kasih sayang, keberanian, kejujuran

BBM : lembaran Kertas Soalan Peperiksaan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.06.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

1055 - 1205

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : Pemahaman KOMSAS

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan sajak yang diberi.
  2. Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
  3. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
  3. Pelajar menyalin jawapan yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : gegak gempita, madah, hingar bingar

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : patriotisme, kasih sayang, kerajinan

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.06.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0815 – 0925 )

5S5 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : Pemahaman KOMSAS

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan sajak yang diberi.
  2. Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
  3. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
  3. Pelajar menyalin jawapan yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : gegak gempita, madah, hingar bingar

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : patriotisme, kasih sayang, kerajinan

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul. P&P bagi pelajar 5S5 tidak dilaksanakan kerana semua pelajar mengikuti perjumpaan Rumah Sukan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.06.2012

TINGKATAN

5S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN DAN TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam sebab pelajar merokok dan dua peranan ibu bapa menanganinya.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
  4. Menyelesaikan masalah tatabahasa.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
  3. Menulis rumusan dan soalan pemahaman dengan format dan cara yang betul.
  4. Membina ayat, menukar ayat, mengenal pasti kesalahan bahasa dan membetulkannya.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : kewibawaan, menjerat, semberono, beramal

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : kerjasama, kebersihan fizikal dan mental, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin jawapan rumusan dengan format yang betul dan menyalin jawapan soalan pemahamannya dalam ayat yang lengkap serta menyalin jawapan tatabahasa yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.06.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

1130 - 1240

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN DAN TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam usaha mengekang peperangan dan dua kesan peperangan.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
  4. Menyelesaikan masalah tatabahasa.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
  3. Menulis rumusan dan soalan pemahaman dengan format dan cara yang betul.
  4. Membina ayat, menukar ayat, mengenal pasti kesalahan bahasa dan membetulkannya.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata kerja

KOSA KATA : menjijikkan, global, blok

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral, Geografi

NILAI : keadilan, kebebasan, hormat-menghormati

BBM : lembaran Kertas Soalan Peperiksaan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin jawapan rumusan dengan format yang betul dan menyalin jawapan soalan pemahamannya dalam ayat yang lengkap serta menyalin jawapan tatabahasa yang betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.06.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0815 – 0925 )

5S3 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN DAN TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam sebab pelajar merokok dan dua peranan ibu bapa menanganinya.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
  4. Menyelesaikan masalah tatabahasa.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
  3. Menulis rumusan dan soalan pemahaman dengan format dan cara yang betul.
  4. Membina ayat, menukar ayat, mengenal pasti kesalahan bahasa dan membetulkannya.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : kewibawaan, menjerat, semberono, beramal

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : kerjasama, kebersihan fizikal dan mental, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin jawapan rumusan dengan format yang betul dan menyalin jawapan soalan pemahamannya dalam ayat yang lengkap serta menyalin jawapan tatabahasa yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.06.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0945 – 1055

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL PERTAMA : BM1

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi setiap karangan.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata kerja

KOSA KATA : kebejatan, hedonisme

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kasih sayang,hormat-menghormati, rasional

BBM : lembaran Kertas Soalan Peperiksaan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

Mengenal pasti sebab dan akibat

REFLEKSI

Skema jawapan peperiksaan berjaya dibincangkan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

15.06.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0705 – 0815 )

5S5 ( 0940 – 1040 )

5S3 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PENGGAL PERTAMA : BM1

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi setiap karangan.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : sistematik, persekitaran

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerajinan, kerjasama, rasional

BBM : lembaran Kertas Soalan Peperiksaan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

Mengenal pasti sebab dan akibat

REFLEKSI

Skema jawapan peperiksaan berjaya dibincangkan.

No comments:

Post a Comment