HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 18.06.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | NOVEL MELUNAS RINDU : Binaan Plot |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Frasa Nama KOSA KATA : eksposisi, perumitan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : kasih sayang, hormat-menghormati, kesyukuran BBM : Buku Teks Melunas Rindu ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya membentangkan hasil perbincangan dan pelajar lain dipastikan menyalin maklumat yang dibentangkan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 18.06.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Binaan Plot |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Frasa Nama KOSA KATA : jeriji, dura SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : rasional, kesederhanaan, kesyukuran BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Semua pelajar dipastikan menyalin nota yang dibentangkan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 19.06.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0815 – 0925 ) 5S5 ( 0945 – 1055 ) |
TAJUK | NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Binaan Plot |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Frasa Nama KOSA KATA : jeriji, dura SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : rasional, kesederhanaan, kesyukuran BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Semua pelajar dipastikan menyalin nota yang dibentangkan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 20.06.2012 |
TINGKATAN | 5S5 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Wujudnya Lelaki Lembut dan Kesan-kesannya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata kerja KOSA KATA : keterampilan, formula SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/Moral NILAI : kejujuran, kebersihan fizikal dan mental, kerjasama BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dengan baik dan perlu dipermudahkan untuk mengumpul isi tersirat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 20.06.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | TATABAHASA : cakap ajuk dan cakap pindah |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 1 ( ii ) 8.0 : 8.5 : Aras 1 ( vi ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata nama KOSA KATA : slanga, dibaham, SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kerjasama, rasional, kerajinan BBM : Buku Nota ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyalin nota. Beberapa soalan dapat dijawab. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.06.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0815 – 0925 ) 5S3 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Wujudnya Lelaki Lembut dan Kesan-kesannya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata kerja KOSA KATA : keterampilan, formula SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/Moral NILAI : kejujuran, kebersihan fizikal dan mental, kerjasama BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dengan baik dan perlu dipermudahkan untuk mengumpul isi tersirat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.06.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0945 – 1055 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha untuk menjaga kebersihan kawasan persekitaran. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : vektor, silaturahim, dihurung SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi, Sains NILAI : kerajinan, kerjasama, kebersihan fizikal dan mental BBM : Papan tulis ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menjana idea |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.06.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0705 – 0815 ) 5S5 ( 0940 – 1040 ) 5S3 ( 1040 – 1140 ) |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Punca kemerosotan disiplin dalam kalangan pelajar. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata nama KOSA KATA : lembab, risiko SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Islam NILAI : kesyukuran, kasih sayang, kebersihan fizikal dan mental BBM : Papan tulis ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menjana idea |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan. Walau bagaimanapun, bagi pelajar 5K4 rangka karangan dibincangkan bersama-sama guru dan pelajar hanya perlu menggabungkan maklumat yang dikumpul dalam ayat yang lengkap. |
No comments:
Post a Comment