RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, June 22, 2012

MINGGU 25 ( 18 – 22 Jun 2012 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.06.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

NOVEL MELUNAS RINDU : Binaan Plot

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan peristiwa-peristiwa penting yang berlaku pada bahagian permulaan, perkembangan, perumitan, puncak dan peleraian Novel Melunas Rindu.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( i )

AKTIVITI

  1. Secara berkumpulan, pelajar melengkapkan borang Pengurusan Grafik tentang binaan plot novel yang dikaji.
  2. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Frasa Nama

KOSA KATA : eksposisi, perumitan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : kasih sayang, hormat-menghormati, kesyukuran

BBM : Buku Teks Melunas Rindu

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya membentangkan hasil perbincangan dan pelajar lain dipastikan menyalin maklumat yang dibentangkan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.06.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

1055 - 1205

TAJUK

NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Binaan Plot

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan peristiwa-peristiwa penting yang berlaku pada bahagian permulaan, perkembangan, perumitan, puncak dan peleraian Novel Kabus Di Perbukitan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( i )

AKTIVITI

  1. Secara berkumpulan, pelajar mencari binaan plot novel yang dikaji.
  2. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Frasa Nama

KOSA KATA : jeriji, dura

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : rasional, kesederhanaan, kesyukuran

BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Semua pelajar dipastikan menyalin nota yang dibentangkan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.06.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0815 – 0925 )

5S5 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Binaan Plot

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan peristiwa-peristiwa penting yang berlaku pada bahagian permulaan, perkembangan, perumitan, puncak dan peleraian Novel Kabus Di Perbukitan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( i )

AKTIVITI

  1. Secara berkumpulan, pelajar mencari binaan plot novel yang dikaji.
  2. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Frasa Nama

KOSA KATA : jeriji, dura

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : rasional, kesederhanaan, kesyukuran

BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Semua pelajar dipastikan menyalin nota yang dibentangkan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.06.2012

TINGKATAN

5S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Wujudnya Lelaki Lembut dan Kesan-kesannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faktor yang menyebabkan wujudnya lelaki lembut dan dua kesannya.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata kerja

KOSA KATA : keterampilan, formula

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/Moral

NILAI : kejujuran, kebersihan fizikal dan mental, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dengan baik dan perlu dipermudahkan untuk mengumpul isi tersirat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.06.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

1130 - 1240

TAJUK

TATABAHASA : cakap ajuk dan cakap pindah

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Memberi maksud cakap ajuk dan cakap pindah berserta contoh yang sesuai.
  2. Menyenaraikan sembilan panduan untuk menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah.
  3. Menukar 3 ayat cakap ajuk kepada cakap pindah dan menukar 3 ayat cakap pindah kepada cakap ajuk.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 1 ( ii )

8.0 : 8.5 : Aras 1 ( vi )

AKTIVITI

  1. Pelajar menyalin nota tentang cakap ajuk dan cakap pindah.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata nama

KOSA KATA : slanga, dibaham,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerjasama, rasional, kerajinan

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin nota.

Beberapa soalan dapat dijawab.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.06.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0815 – 0925 )

5S3 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Wujudnya Lelaki Lembut dan Kesan-kesannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faktor yang menyebabkan wujudnya lelaki lembut dan dua kesannya.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata kerja

KOSA KATA : keterampilan, formula

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/Moral

NILAI : kejujuran, kebersihan fizikal dan mental, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dengan baik dan perlu dipermudahkan untuk mengumpul isi tersirat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.06.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0945 – 1055

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha untuk menjaga kebersihan kawasan persekitaran.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga langkah yang dapat kita lakukan untuk menjaga kebersihan kawasan persekitaran.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar memberi ulasan tentang gambar yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang berkaitan.
  3. Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : vektor, silaturahim, dihurung

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi, Sains

NILAI : kerajinan, kerjasama, kebersihan fizikal dan mental

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.06.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0705 – 0815 )

5S5 ( 0940 – 1040 )

5S3 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Punca kemerosotan disiplin dalam kalangan pelajar.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga punca pelajar terlibat dengan masalah disiplin.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
  2. Pelajar dipecahkan kepada lima kumpulan dan setiap kumpulan diminta untuk mencari maklumat yang perlu ada pada setiap perenggan.
  3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata nama

KOSA KATA : lembab, risiko

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Islam

NILAI : kesyukuran, kasih sayang, kebersihan fizikal dan mental

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan. Walau bagaimanapun, bagi pelajar 5K4 rangka karangan dibincangkan bersama-sama guru dan pelajar hanya perlu menggabungkan maklumat yang dikumpul dalam ayat yang lengkap.

No comments:

Post a Comment