RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, June 29, 2012

MINGGU 26 ( 25 – 29 Jun 2012 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.06.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

NOVEL MELUNAS RINDU : Teknik Plot

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan maksud setiap teknik plot dan fungsinya.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga contoh bagi setiap teknik plot yang terkandung dalam Novel Melunas Rindu

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( i )

AKTIVITI

  1. Secara berkumpulan, pelajar mencari teknik plot novel yang dikaji.
  2. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Frasa Nama

KOSA KATA : saspens, monolog

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : kasih sayang, hormat-menghormati, kesyukuran

BBM : Buku Teks Melunas Rindu

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar berjaya membentangkan hasil perbincangan dan pelajar lain dipastikan menyalin maklumat yang dibentangkan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.06.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

1055 - 1205

TAJUK

SYAIR : Syair pemberontakan Patani

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada syair yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan syair.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata arkaik

KOSA KATA : dura, masyghul, pegari

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : Patriotik, keberanian, kasih sayang

BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Secara keseluruhannya pelajar boleh menyatakan beberapa maklumat yang dikehendaki.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

26.06.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0815 – 0925 )

5S5 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

SYAIR : Syair pemberontakan Patani

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada syair yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan syair.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata arkaik

KOSA KATA : dura, masyghul, pegari

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : Patriotik, keberanian, kasih sayang

BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Secara keseluruhannya pelajar boleh menyatakan beberapa maklumat yang dikehendaki.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

TARIKH : 27 Jun 2012

MENGIRINGI PELAJAR

MENGADAKAN

LAWATAN SAMBIL BELAJAR

KE

PUSAT KHIDMAT MAKLUMAT AKADEMIK

UNIMAS

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.06.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0815 – 0925 )

5S3 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah dan ayat cakap pindah kepada cakap ajuk tanpa mengubah maksud asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : indeks, pengakhiran, cakna

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar boleh menyelesaikan masalah tatabahasa terutamanya setelah dijelaskan secara terperinci maksud perkataan tertentu dan cara menukar ayat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.06.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0945 – 1055

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Peranan keluarga bagi menangani perlakuan negatif dalam kalangan remaja.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima peranan keluarga untuk menangani perlakuan negatif dalam kalangan remaja.
  3. Menyatakan maklumat-maklumat penting yang perlu ada pada perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat untuk menghasilkan rangka karangan.
  3. Pelajar menghasilkan rangka karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  1. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : mengekang, kondusif, sivik

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Islam

NILAI : kasih sayang, menghargai, rasional, kesyukuran

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea.

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan maklumat yang dikehendaki setelah dipermudahkan oleh guru dengan soalan-soalan mudah yang berkaitan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.06.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0705 – 0815 )

5S5 ( 0940 – 1040 )

5S3 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Punca pelajar tidak minat menyertai kegiatan kokurikulum

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menjelaskan sekurang-kurangnya lima punca pelajar tidak minat menyertai kegiatan kokurikulum di sekolah.
  3. Menyatakan maklumat-maklumat penting yang perlu ada pada perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mencari maklumat penting pada setiap isi yang diberi.
  3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : strategi, pelaksanaan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : PJK,

NILAI : kerajinan, menghargai, rasional, kerjasama

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea.

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dilakukan.

No comments:

Post a Comment