HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 25.06.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | NOVEL MELUNAS RINDU : Teknik Plot |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Frasa Nama KOSA KATA : saspens, monolog SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : kasih sayang, hormat-menghormati, kesyukuran BBM : Buku Teks Melunas Rindu ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya membentangkan hasil perbincangan dan pelajar lain dipastikan menyalin maklumat yang dibentangkan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 25.06.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | SYAIR : Syair pemberontakan Patani |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata arkaik KOSA KATA : dura, masyghul, pegari SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : Patriotik, keberanian, kasih sayang BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya pelajar boleh menyatakan beberapa maklumat yang dikehendaki. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 26.06.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0815 – 0925 ) 5S5 ( 0945 – 1055 ) |
TAJUK | SYAIR : Syair pemberontakan Patani |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata arkaik KOSA KATA : dura, masyghul, pegari SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : Patriotik, keberanian, kasih sayang BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya pelajar boleh menyatakan beberapa maklumat yang dikehendaki. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
TARIKH : 27 Jun 2012
MENGIRINGI PELAJAR MENGADAKAN LAWATAN SAMBIL BELAJAR KE PUSAT KHIDMAT MAKLUMAT AKADEMIK UNIMAS |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 28.06.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0815 – 0925 ) 5S3 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : indeks, pengakhiran, cakna SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyelesaikan masalah tatabahasa terutamanya setelah dijelaskan secara terperinci maksud perkataan tertentu dan cara menukar ayat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 28.06.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0945 – 1055 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Peranan keluarga bagi menangani perlakuan negatif dalam kalangan remaja. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : mengekang, kondusif, sivik SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Islam NILAI : kasih sayang, menghargai, rasional, kesyukuran BBM : Papan tulis ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menjana idea. |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan maklumat yang dikehendaki setelah dipermudahkan oleh guru dengan soalan-soalan mudah yang berkaitan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.06.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0705 – 0815 ) 5S5 ( 0940 – 1040 ) 5S3 ( 1040 – 1140 ) |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Punca pelajar tidak minat menyertai kegiatan kokurikulum |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : strategi, pelaksanaan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : PJK, NILAI : kerajinan, menghargai, rasional, kerjasama BBM : Papan tulis ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menjana idea. |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dilakukan. |
No comments:
Post a Comment