RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, July 13, 2012

MINGGU 28 ( 09 – 13 Julai 2012 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.07.2012

TINGKATAN

4S2

MASA 

0705 - 0815 

TAJUK 

SAJAK : Mahsuri

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud rangkap demi rangkap sajak yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Mengenal pasti sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada sajak yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI 

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak yang dikaji.
  2. Aktiviti sumbang saran.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : melengkung, disimbah

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Sejarah

NILAI : keadilan, keberanian, hemah tinggi

BBM : Buku Teks Harga Remaja

ABM : Soalan dan penyoalan 

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menyelesaikan masalah

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI 

Pelajar berjaya mendeklamasikan sajak dan berjaya menjawab beberapa soalan mudah yang dibincangkan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.07.2012

TINGKATAN

5S3

MASA 

1055 - 1205 

TAJUK 

PROSA TRADISIONAL : Opu Daeng Menambun

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada prosa yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI 

  1. Secara berkumpulan, pelajar dikehendaki mencari isi penting setiap bab prosa yang dikaji.
  2. Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata arkaik

KOSA KATA : bokor, ditonggongkan, penjajap

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Sejarah

NILAI : Patriotik, keberanian, kasih sayang

BBM : Buku Teks Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan 

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Membuat ramalan

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI 

Pelajar boleh menyatakan isi penting yang amat ringkas pada setiap bab prosa yang dikaji. Tema dan persoalan dikenal pasti setelah guru memberi beberapa contoh fakta penting.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.07.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0815 – 0925 )

5S5 ( 0945 – 1055 )

TAJUK 

SAJAK : Pasar Perasaan

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Membuat ramalan tentang penyataan yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI 

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Pelajar dibahagikan kepada empat kumpulan.
  3. Setiap kumpulan dikehendaki membincangkan maklumat tertentu berdasarkan soalan yang diberi.
  4. Perbentangan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : sentimental, dangkal, rapuh

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : rasional, kesyukuran, kebebasan

BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan 

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI 

P&P bagi pelajar kelas 5K4 tidak dapat dilaksanakan kerana semua pelajar terpaksa menyertai program Senamrobik. Perbincangan dan perbentangan oleh kelas 5S5 berjaya dilaksanakan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.07.2012

TINGKATAN

5S5

MASA 

1055 - 1205 

TAJUK 

PROSA TRADISIONAL : Opu Daeng Menambun

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada prosa yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI 

  1. Secara berkumpulan, pelajar dikehendaki mencari isi penting setiap bab prosa yang dikaji.
  2. Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata arkaik

KOSA KATA : bokor, ditonggongkan, penjajap

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Sejarah

NILAI : Patriotik, keberanian, kasih sayang

BBM : Buku Teks Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan 

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Membuat ramalan

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI 

Pelajar berjaya membentangkan tentang sinopsis bab demi bab prosa klasik yang dikaji.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.07.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

1130 - 1240 

TAJUK 

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Cabaran-cabaran meningkatkan taraf kesihatan masyarakat dan kepentingan penjagaan kesihatan.

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam cabaran meningkatkan taraf kesihatan masyarakat dan dua kepentingan penjagaan kesihatan.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI 

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : elemen, iltizam, primer

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Sains

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI 

Pelajar berjaya mengumpul isi tersirat dan tersirat setelah sesi soal jawab dilaksanakan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.07.2012

TINGKATAN

5K4

MASA

0815 - 0925

TAJUK 

SAJAK : Pasar Perasaan

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Membuat ramalan tentang penyataan yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI 

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Pelajar dibahagikan kepada empat kumpulan.
  3. Setiap kumpulan dikehendaki membincangkan maklumat tertentu berdasarkan soalan yang diberi.
  4. Perbentangan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : sentimental, dangkal, rapuh

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : rasional, kesyukuran, kebebasan

BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI 

Guru terpaksa membimbing pelajar terlebih dahulu sebelum sesi perbentangan. Perbincangan dan perbentangan berjaya dilaksanakan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.07.2012

TINGKATAN

4S2

MASA 

0945 – 1055 

TAJUK 

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : usaha-usaha menjaga kesihatan diri.

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga usaha untuk menjaga kesihatan diri.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) 

AKTIVITI 

  1. Pelajar memberi ulasan tentang gambar yang diberi.
  2. Pelajar dibahagikan kepada lima kumpulan.
  3. Setiap kumpulan membincangkan rangka karangan bagi setiap perenggan karangan.
  4. Sesi perbentangan.

KEMAHIRAN BAHASA 

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : nutrien, diet

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Sains, biologi

NILAI : kerajinan, menghargai, kebersihan fizikal dan mental

BBM : Kad Manila

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menjana idea

REFLEKSI 

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal perbentangan dilaksanakan. Pelajar berjaya menyalin rangka karangan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.07.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

1130 - 1240 

TAJUK 

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Usaha-usaha mengatasi masalah kemurungan dan tujuannya.

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam cara mengatasi masalah kemurungan dan dua tujuaannya.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI 

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : konsentrasi, lara

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Sains, Pendidikan Islam

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI 

Pelajar berjaya mengumpul isi tersirat dan tersirat setelah sesi soal jawab dilaksanakan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.07.2012

TINGKATAN

5K4

MASA 

0705 - 0815

TAJUK 

PROSA TRADISIONAL : Opu Daeng Menambun

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI 

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting pada setiap bab.
  2. Pelajar membuat soalan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata arkaik

KOSA KATA : bokor, ditonggongkan, penjajap

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Sejarah

NILAI : Patriotik, keberanian, kasih sayang

BBM : Buku Teks Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan 

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Membuat ramalan

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI 

Secara keseluruhannya, hanya beberapa soalan mudah yang dapat dijawab oleh pelajar. Manakala untuk menjawab soalan pemahaman, pelajar masih perlu dibimbing.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

13.07.2012

TINGKATAN

5S5 ( 0940 – 1040 )

5S3 ( 1040 – 1140 )

TAJUK 

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Cara-cara belajar untuk memperoleh keputusan yang cemerlang

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga cara belajar yang berkesan.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) 

AKTIVITI 

  1. Pelajar memberi ulasan tentang gambar yang diberi.
  2. Pelajar dibahagikan kepada lima kumpulan.
  3. Setiap kumpulan membincangkan rangka karangan bagi setiap perenggan karangan.
  4. Sesi perbentangan.

KEMAHIRAN BAHASA 

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : perkongsian pintar,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kerajinan, rasional, kebersihan fizikal dan mental

BBM : Kad Manila

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menjana idea

REFLEKSI 

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal perbentangan dilaksanakan.

No comments:

Post a Comment