HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.07.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | SAJAK : Mahsuri |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i ) 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : melengkung, disimbah SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : keadilan, keberanian, hemah tinggi BBM : Buku Teks Harga Remaja ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mendeklamasikan sajak dan berjaya menjawab beberapa soalan mudah yang dibincangkan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.07.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | PROSA TRADISIONAL : Opu Daeng Menambun |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata arkaik KOSA KATA : bokor, ditonggongkan, penjajap SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : Patriotik, keberanian, kasih sayang BBM : Buku Teks Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Membuat ramalan Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan isi penting yang amat ringkas pada setiap bab prosa yang dikaji. Tema dan persoalan dikenal pasti setelah guru memberi beberapa contoh fakta penting. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.07.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0815 – 0925 ) 5S5 ( 0945 – 1055 ) |
TAJUK | SAJAK : Pasar Perasaan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : sentimental, dangkal, rapuh SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : rasional, kesyukuran, kebebasan BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | P&P bagi pelajar kelas 5K4 tidak dapat dilaksanakan kerana semua pelajar terpaksa menyertai program Senamrobik. Perbincangan dan perbentangan oleh kelas 5S5 berjaya dilaksanakan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11.07.2012 |
TINGKATAN | 5S5 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | PROSA TRADISIONAL : Opu Daeng Menambun |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata arkaik KOSA KATA : bokor, ditonggongkan, penjajap SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : Patriotik, keberanian, kasih sayang BBM : Buku Teks Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Membuat ramalan Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar berjaya membentangkan tentang sinopsis bab demi bab prosa klasik yang dikaji. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11.07.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Cabaran-cabaran meningkatkan taraf kesihatan masyarakat dan kepentingan penjagaan kesihatan. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : elemen, iltizam, primer SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul isi tersirat dan tersirat setelah sesi soal jawab dilaksanakan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.07.2012 |
TINGKATAN | 5K4 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | SAJAK : Pasar Perasaan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : sentimental, dangkal, rapuh SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : rasional, kesyukuran, kebebasan BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Guru terpaksa membimbing pelajar terlebih dahulu sebelum sesi perbentangan. Perbincangan dan perbentangan berjaya dilaksanakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.07.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0945 – 1055 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : usaha-usaha menjaga kesihatan diri. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : nutrien, diet SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains, biologi NILAI : kerajinan, menghargai, kebersihan fizikal dan mental BBM : Kad Manila ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menjana idea |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal perbentangan dilaksanakan. Pelajar berjaya menyalin rangka karangan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.07.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Usaha-usaha mengatasi masalah kemurungan dan tujuannya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : konsentrasi, lara SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains, Pendidikan Islam NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul isi tersirat dan tersirat setelah sesi soal jawab dilaksanakan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.07.2012 |
TINGKATAN | 5K4 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PROSA TRADISIONAL : Opu Daeng Menambun |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata arkaik KOSA KATA : bokor, ditonggongkan, penjajap SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : Patriotik, keberanian, kasih sayang BBM : Buku Teks Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Membuat ramalan Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya, hanya beberapa soalan mudah yang dapat dijawab oleh pelajar. Manakala untuk menjawab soalan pemahaman, pelajar masih perlu dibimbing. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.07.2012 |
TINGKATAN | 5S5 ( 0940 – 1040 ) 5S3 ( 1040 – 1140 ) |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Cara-cara belajar untuk memperoleh keputusan yang cemerlang |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : perkongsian pintar, SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : kerajinan, rasional, kebersihan fizikal dan mental BBM : Kad Manila ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menjana idea |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal perbentangan dilaksanakan. |
No comments:
Post a Comment