RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, July 20, 2012

MINGGU 29 ( 16 – 20 Julai 2012 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.07.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Hikayat Khoja Maimun

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan tentang prosa tradisional yang dikaji.
  2. Menjelaskan tema dan persoalan prosa yang dikaji.
  3. Menyatakan akibat sekiranya seseorang isteri berlaku curang terhadap suaminya.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat.
  2. Aktiviti sumbang saran.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata arkaik

KOSA KATA : sanbal, aib, masyghul, rampak

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/Moral

NILAI : hormat-menghormati, kasih sayang, kejujuran

BBM : Antologi Harga Remaja

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar berjaya menjawab beberapa soalan mudah dengan merujuk buku teks.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.07.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

1055 - 1205

TAJUK

CERPEN : Penanggungan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Mengenal pasti sekurang-kurangnya lima nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : geladak, celepa

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi, Geografi

NILAI : rasional, berdikari. kerjasama

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Maklumat yang dikehendaki dapat dinyatakan dengan mudah oleh pelajar tetapi masih teragak-agak menjawab soalan berbentuk KBKK.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

17.07.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0815 – 0925 )

5S5 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

CERPEN : Penanggungan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Mengenal pasti sekurang-kurangnya lima nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : geladak, celepa

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi, Geografi

NILAI : rasional, berdikari. kerjasama

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Jalan cerita cerpen agak mudah. Pelajar tiada masalah untuk mengumpul maklumat yang dikehendaki. Cuma pelajar 5K4 perlu dipantau untuk memastikan mereka menjawab latihan dengan betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.07.2012

TINGKATAN

5S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Usaha-usaha mengatasi masalah kemurungan dan tujuannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam cara mengatasi masalah kemurungan dan dua tujuaannya.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : konsentrasi, lara

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains, Pendidikan Islam

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul isi tersirat dan tersirat setelah sesi soal jawab dilaksanakan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.07.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

1130 - 1240

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada frasa yang diberi.
  2. Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : garis kasar, jalan pintas

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyiapkan latihan dengan pantauan guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.07.2012

TINGKATAN

5K4

MASA

0945 - 1055

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Usaha-usaha mengatasi masalah kemurungan dan tujuannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam cara mengatasi masalah kemurungan dan dua tujuaannya.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki menulis isi tersurat yang ada pada setiap perenggan.
  3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : konsentrasi, lara

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains, Pendidikan Islam

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran, kertas mahjung

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya menulis semua isi tersurat yang terdapat dalam petikan manakala bagi kumpulan yang mencari isi tersirat dibimbing oleh guru sebelum membentang.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.07.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

1130 - 1240

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Menukar ayat cakap pindah kepada cakap ajuk tanpa mengubah maksud asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : tabu, tabuh, busa

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Kebanyakan pelajar masih memerlukan bimbingan untuk membuat latihan menukar ayat. Manakala latihan yang selebihnya dapat diselesaikan dengan mudah.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.07.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0945 - 1055

TAJUK

Program NILAM

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang nipis.
  2. Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
  2. Pelajar menulis ulasan buku.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ulasan, sinopsis

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama

BBM : Buku Cerita, Buku Nilam

ABM : Pusat Sumber

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Membuat kesimpulan

REFLEKSI

Semua pelajar yang membawa buku NILAM berjaya menulis ulasan yang diminta.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.07.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0705 – 0815 )

5S5 ( 0940 - 1040 )

5S3 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

Program NILAM

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang nipis.
  2. Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
  2. Pelajar menulis ulasan buku.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ulasan, sinopsis

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama

BBM : Buku Cerita, Buku Nilam

ABM : Pusat Sumber

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Membuat kesimpulan

REFLEKSI

Semua pelajar yang membawa buku NILAM berjaya menulis ulasan yang diminta.


 

No comments:

Post a Comment