RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, August 10, 2012

MINGGU 32 ( 06 – 10 Ogos 2012 )


 

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.08.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Gurindam 12 Fasal Yang Keenam

Seloka Emak Si Randang

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan kedua-dua puisi yang dikaji dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap puisi dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Mengenal pasti beberapa nilai murni dan pengajaran daripada puisi yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 3 ( ii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan puisi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Sanskrit

KOSA KATA : cahari, seteru, ditanakkan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral, Sejarah

NILAI : hormat-menghormati, hemah

BBM : Buku kerja AXIS, Buku Teks Antologi Harga Remaja

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Maklumat yang diingini berjaya dikumpul kerana puisi yang dikaji agak mudah.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.08.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0815 - 0925

TAJUK

SAJAK : Di Bawah Langit yang Sama

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Mengenal pasti gaya bahasa puisi yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 3 (ii)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Secara berpasangan, pelajar berbincang tentang maksud sajak dan unsur gaya bahasa yang digunakan.
  3. Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : gerimis, visa, lebur

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Goegrafi, Sejarah

NILAI : hormat-menghormati, kerjasama, kebebasan

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Membuat inferens

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Puisi berjaya dideklamasikan dan perbentangan berjaya dilakukan. Guru turut mengulas dan bersoal jawab untuk menambah beberapa maklumat tambahan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.08.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0815 – 0925 )

5S5 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

SAJAK : Di Bawah Langit yang Sama

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Mengenal pasti gaya bahasa puisi yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 3 (ii)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Secara berpasangan, pelajar berbincang tentang maksud sajak dan unsur gaya bahasa yang digunakan.
  3. Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : gerimis, visa, lebur

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Goegrafi, Sejarah

NILAI : hormat-menghormati, kerjasama, kebebasan

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Membuat inferens

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Puisi berjaya dideklamasikan dan perbentangan berjaya dilakukan. Guru sempat mengulas perbentangan dan menambahkan beberapa maklumat lain.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.08.2012

TINGKATAN

5S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

SAJAK : Arkitek Kota

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Mengenal pasti bentuk yang dapat dikesan daripada sajak yang dikaji.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada sajak yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : fiil, mengampungkan, kemungkinan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : rasional, kerjasama, keadilan

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Meramalkan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mendeklamasikan sajak dan mengenal pasti beberapa maklumat yang dikehendaki.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.08.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

1130 - 1240

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah Membendung Kejadian Ragut dan Sikap Negatif Masyarakat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya usaha untuk membendung kejadian ragut dan dua sikap negatif masyarakat yang menyebabkan masalah ini sukar dibendung.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki menulis isi tersurat yang ada pada setiap perenggan dan isi tersiratnya.
  3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : waspada, dibendung, kadar.

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : keberanian, kerjasama, hemah tinggi

BBM : lembaran edaran, kertas mahjung

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengenal pasti maklumat yang dikehendaki kerana latihan rumusan agak mudah.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.08.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0945 – 1055 )

5S3 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

SAJAK : Arkitek Kota

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Mengenal pasti bentuk yang dapat dikesan daripada sajak yang dikaji.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada sajak yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : fiil, mengampungkan, kemungkinan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : rasional, kerjasama, keadilan

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Meramalkan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mendeklamasikan sajak dan mengenal pasti beberapa maklumat yang dikehendaki. Latihan pemahaman berjaya dibincangkan contoh jawapannya.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.08.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0945 - 1055

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kepentingan Orang Ramai Menderma Darah

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti poster yang diberi dan memberi ulasan tentang poster berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga kepentingan menderma darah.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar memberi ulasan tentang poster yang diberi.
  2. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan dengan tugasan menghurai satu perenggan karangan.
  3. Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : berkala, insentif, caj

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : baik hati, keberanian, kasih sayang

BBM : Papan tulis, kad manila

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dilakukan dan pelajar dipastikan menyalin contoh karangan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.08.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0705 – 0815 )

5S5 ( 0940 - 1040 )

5S3 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Cadangan-cadangan Meningkatkan Pencapaian Sukan Negara pada Peringkat Antarabangsa.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga saranan untuk meningkatkan pencapaian sukan negara ke peringkat antarabangsa.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar memberi ulasan tentang gambar yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang berkaitan.
  3. Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : profesional, mantap, berwibawa

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah, PJK

NILAI : kerjasama, patriotisme, kerajinan

BBM : Papan tulis,

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan dan pelajar dipastikan menyalin contoh karangan. P&P bagi pelajar ting 5S5 tidak dapat dilaksanakan kerana pelajar mengikuti program Ceramah Teknik Menjawab Soalan SPM Sains Pertanian.


 

No comments:

Post a Comment