HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 06.08.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Gurindam 12 Fasal Yang Keenam Seloka Emak Si Randang |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 3 ( ii ) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa Sanskrit KOSA KATA : cahari, seteru, ditanakkan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral, Sejarah NILAI : hormat-menghormati, hemah BBM : Buku kerja AXIS, Buku Teks Antologi Harga Remaja ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Maklumat yang diingini berjaya dikumpul kerana puisi yang dikaji agak mudah. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 06.08.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | SAJAK : Di Bawah Langit yang Sama |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 3 (ii) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : gerimis, visa, lebur SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Goegrafi, Sejarah NILAI : hormat-menghormati, kerjasama, kebebasan BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Membuat inferens Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Puisi berjaya dideklamasikan dan perbentangan berjaya dilakukan. Guru turut mengulas dan bersoal jawab untuk menambah beberapa maklumat tambahan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 07.08.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0815 – 0925 ) 5S5 ( 0945 – 1055 ) |
TAJUK | SAJAK : Di Bawah Langit yang Sama |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.6 : Aras 3 (ii) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : gerimis, visa, lebur SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Goegrafi, Sejarah NILAI : hormat-menghormati, kerjasama, kebebasan BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Membuat inferens Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Puisi berjaya dideklamasikan dan perbentangan berjaya dilakukan. Guru sempat mengulas perbentangan dan menambahkan beberapa maklumat lain. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.08.2012 |
TINGKATAN | 5S5 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | SAJAK : Arkitek Kota |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : fiil, mengampungkan, kemungkinan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : rasional, kerjasama, keadilan BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah Meramalkan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mendeklamasikan sajak dan mengenal pasti beberapa maklumat yang dikehendaki. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.08.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah Membendung Kejadian Ragut dan Sikap Negatif Masyarakat |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : waspada, dibendung, kadar. SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : keberanian, kerjasama, hemah tinggi BBM : lembaran edaran, kertas mahjung ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengenal pasti maklumat yang dikehendaki kerana latihan rumusan agak mudah. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.08.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0945 – 1055 ) 5S3 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | SAJAK : Arkitek Kota |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : fiil, mengampungkan, kemungkinan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : rasional, kerjasama, keadilan BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah Meramalkan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mendeklamasikan sajak dan mengenal pasti beberapa maklumat yang dikehendaki. Latihan pemahaman berjaya dibincangkan contoh jawapannya. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.08.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kepentingan Orang Ramai Menderma Darah |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : berkala, insentif, caj SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : baik hati, keberanian, kasih sayang BBM : Papan tulis, kad manila ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dilakukan dan pelajar dipastikan menyalin contoh karangan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.08.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0705 – 0815 ) 5S5 ( 0940 - 1040 ) 5S3 ( 1040 – 1140 ) |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Cadangan-cadangan Meningkatkan Pencapaian Sukan Negara pada Peringkat Antarabangsa. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : profesional, mantap, berwibawa SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah, PJK NILAI : kerjasama, patriotisme, kerajinan BBM : Papan tulis, ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan dan pelajar dipastikan menyalin contoh karangan. P&P bagi pelajar ting 5S5 tidak dapat dilaksanakan kerana pelajar mengikuti program Ceramah Teknik Menjawab Soalan SPM Sains Pertanian. |
No comments:
Post a Comment