RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Saturday, August 4, 2012

MINGGU 31 ( 30 Julai – 03 Ogos 2012 )


 

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.07.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

DRAMA : Cempaka Berdarah

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada drama yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( v )

AKTIVITI

  1. Pelajar berlakon.
  2. Daripada lakonan, pelajar menjawab beberapa soalan mudah dan berjaya mengumpul beberapa maklumat yang dikehendaki.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : bonsai, sunah, dua sejoli

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : kebebasan, kasih sayang, patriotisme

BBM : Buku Teks Antologi Harga Remaja

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Soalan yang diajukan oleh guru dapat dijawab dengan mudah oleh pelajar kerana mereka betul-betul mengikut lakonan mudah oleh rakan-rakan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.07.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0815 - 0925

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Gurindam Tonggak 12

Seloka Si Luncai

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan kedua-dua puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap puisi yang dikaji.
  3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan puisi yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar menyanyikan puisi berpandukan klip video yang ditunjukkan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maksud, tema dan persoalan puisi yang dikaji.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : ketelusan, durja, kepalang

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi

NILAI : kesederhanaan, hemah tinggi, kasih sayang

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar berjaya diperdengarkan dengan cara melafazkan puisi dengan betul dan berjaya mengumpul beberapa maklumat yang dikehendaki setelah sesi soal jawab dilakukan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

31.07.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0815 – 0925 )

5S5 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Gurindam Tonggak 12

Seloka Si Luncai

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan kedua-dua puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap puisi yang dikaji.
  3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan puisi yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar menyanyikan puisi berpandukan klip video yang ditunjukkan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maksud, tema dan persoalan puisi yang dikaji.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : ketelusan, durja, kepalang

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi

NILAI : kesederhanaan, hemah tinggi, kasih sayang

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar berjaya diperdengarkan dengan cara melafazkan puisi dengan betul dan berjaya mengumpul beberapa maklumat kerana puisi yang dikaji agak mudah.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

01.08.2012

TINGKATAN

5S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah memperkukuh institusi keluarga dan sikap negatif masyarakat.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam langkah memperkukuh institusi keluarga dan dua sikap negatif masyarakat.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki menulis isi tersurat yang ada pada setiap perenggan dan isi tersiratnya.
  3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : dijana, memacu, hala tuju.

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/Moral

NILAI : kasih sayang, kesyukuran, hormat-menghormati

BBM : lembaran edaran, kertas mahjung

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya membentangkan hasil perbincangan. Guru memberi ulasan setiap hasil perbentangan pelajar manakala pelajar yang lain berjaya menyalin maklumat yang dikehendaki.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

01.08.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

1130 - 1240

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : lemau, parau, canggung

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : hemah tinggi, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya membuat latihan tatabahasa kerana telah dijelaskan oleh guru sebelum membuat latihan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.08.2012

TINGKATAN

5K4

MASA

0945 - 1055

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah memperkukuh institusi keluarga dan sikap negatif masyarakat.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam langkah memperkukuh institusi keluarga dan dua sikap negatif masyarakat.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki menulis isi tersurat yang ada pada setiap perenggan dan isi tersiratnya.
  3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : dijana, memacu, hala tuju.

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/Moral

NILAI : kasih sayang, kesyukuran, hormat-menghormati

BBM : lembaran edaran, kertas mahjung

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya membentangkan hasil perbincangan setelah dibimbing oleh guru semasa sesi perbincangan dengan ahli kumpulan. Pelajar lain dipastikan menyalin maklumat yang diperlukan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.08.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0945 - 1055

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Cara-cara Menghargai Jasa Ibu dan Bapa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima cara anak-anak menghargai jasa ibu dan bapa mereka.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
  4. Menyalin contoh karangan yang cemerlang.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting yang ada dalam setiap perenggan karangan.
  3. Pelajar menyalin contoh karangan yang cemerlang berdasarkan rangka yang telah dihasilkan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : izhar, menatang, borek

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Islam

NILAI : hemah tinggi, rasional, kasih sayang

BBM : Papan tulis, kad manila

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan dan pelajar dipastikan menyalin contoh karangan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.08.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

1130 - 1240

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Memisahkan tiga ayat majmuk kepada enam ayat tunggal tanpa mengubah maksud asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Membina ayat berdasarkan peribahasa yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : amal ibadat, eksotik, hangit

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Secara keseluruhannya, pelajar tiada masalah untuk membuat latihan tatabahasa. Cuma terdapat segelintir pelajar mengambil masa untuk menyiapkan latihan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.08.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0705 – 0815 )

5S5 ( 0940 - 1040 )

5S3 ( 1040 – 1140 )

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Faktor-faktor kedatangan pelancong ke Malaysia.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima faktor yang menyebabkan pelancong asing gemar melancong ke Malaysia.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
  4. Menyalin contoh karangan yang cemerlang.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting yang terdapat pada setiap perenggan karangan.
  3. Pelajar menyalin contoh karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : kosmopolitan, kelestarian, aspirasi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, hemah tinggi, kesyukuran

BBM : Papan tulis, kad manila

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan dan pelajar dipastikan menyalin contoh karangan yang cemerlang.


 

No comments:

Post a Comment