HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 30.07.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | DRAMA : Cempaka Berdarah |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( v ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : bonsai, sunah, dua sejoli SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : kebebasan, kasih sayang, patriotisme BBM : Buku Teks Antologi Harga Remaja ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah Merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Soalan yang diajukan oleh guru dapat dijawab dengan mudah oleh pelajar kerana mereka betul-betul mengikut lakonan mudah oleh rakan-rakan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 30.07.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 0815 - 0925 |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Gurindam Tonggak 12 Seloka Si Luncai |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii ) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : ketelusan, durja, kepalang SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi NILAI : kesederhanaan, hemah tinggi, kasih sayang BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya diperdengarkan dengan cara melafazkan puisi dengan betul dan berjaya mengumpul beberapa maklumat yang dikehendaki setelah sesi soal jawab dilakukan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 31.07.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0815 – 0925 ) 5S5 ( 0945 – 1055 ) |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Gurindam Tonggak 12 Seloka Si Luncai |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii ) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : ketelusan, durja, kepalang SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi NILAI : kesederhanaan, hemah tinggi, kasih sayang BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya diperdengarkan dengan cara melafazkan puisi dengan betul dan berjaya mengumpul beberapa maklumat kerana puisi yang dikaji agak mudah. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 01.08.2012 |
TINGKATAN | 5S5 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah memperkukuh institusi keluarga dan sikap negatif masyarakat. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : dijana, memacu, hala tuju. SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/Moral NILAI : kasih sayang, kesyukuran, hormat-menghormati BBM : lembaran edaran, kertas mahjung ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya membentangkan hasil perbincangan. Guru memberi ulasan setiap hasil perbentangan pelajar manakala pelajar yang lain berjaya menyalin maklumat yang dikehendaki. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 01.08.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : lemau, parau, canggung SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : hemah tinggi, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar berjaya membuat latihan tatabahasa kerana telah dijelaskan oleh guru sebelum membuat latihan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.08.2012 |
TINGKATAN | 5K4 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah memperkukuh institusi keluarga dan sikap negatif masyarakat. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : dijana, memacu, hala tuju. SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/Moral NILAI : kasih sayang, kesyukuran, hormat-menghormati BBM : lembaran edaran, kertas mahjung ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya membentangkan hasil perbincangan setelah dibimbing oleh guru semasa sesi perbincangan dengan ahli kumpulan. Pelajar lain dipastikan menyalin maklumat yang diperlukan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.08.2012 |
TINGKATAN | 4S2 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Cara-cara Menghargai Jasa Ibu dan Bapa |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : izhar, menatang, borek SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral/Islam NILAI : hemah tinggi, rasional, kasih sayang BBM : Papan tulis, kad manila ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan dan pelajar dipastikan menyalin contoh karangan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.08.2012 |
TINGKATAN | 5S3 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : amal ibadat, eksotik, hangit SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya, pelajar tiada masalah untuk membuat latihan tatabahasa. Cuma terdapat segelintir pelajar mengambil masa untuk menyiapkan latihan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03.08.2012 |
TINGKATAN | 5K4 ( 0705 – 0815 ) 5S5 ( 0940 - 1040 ) 5S3 ( 1040 – 1140 ) |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Faktor-faktor kedatangan pelancong ke Malaysia. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : kosmopolitan, kelestarian, aspirasi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kerjasama, hemah tinggi, kesyukuran BBM : Papan tulis, kad manila ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan dan pelajar dipastikan menyalin contoh karangan yang cemerlang. |
No comments:
Post a Comment