RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, August 30, 2012

MINGGU 35 ( 27 – 30 Ogos 2012 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.08.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PUISI MODEN : Sajak Tiba Waktunya

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Mengenal pasti tema dan persoalan sajak yang dikaji.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Morfologi

KOSA KATA : tunas, siber, mengacung

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : keberanian, berdikari, kerajinan

BBM : Buku Teks Antologi Harga Remaja

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjanakan idea

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Maklumat yang dikehendaki berjaya dikumpul setelah sesi soal jawab dilakukan tetapi pelajar menghadapi sedikit masalah untuk menjawab soalan berbentuk KBKK.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

27.08.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

0815 - 0925

TAJUK

LATIHAN KOMSAS

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan sajak yang diberikan.
  2. Membaca dan menyatakan kehendak setiap pecahan soalan.
  3. Menjawab latihan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca beberapa petikan KOMSAS.
  2. Membuat latihan pemahaman KOMSAS.
  3. Perbincangan jawapan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : ayat tanya

KOSA KATA : cetera, capal, sigai

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral, Geografi

NILAI : kasih sayang, rasional, kerajinan

BBM : Edaran kertas

ABM : soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menghubungkaitkan

REFLEKSI

Secara keseluruhannya, pelajar tiada masalah untuk menjawab soalan latihan kecuali soalan berbentuk KBKK dan pengurusan masa.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

28.08.2012

TINGKATAN

5K4 ( 0815 – 0925 )

5S5 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

LATIHAN KOMSAS

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan sajak yang diberikan.
  2. Membaca dan menyatakan kehendak setiap pecahan soalan.
  3. Menjawab latihan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca beberapa petikan KOMSAS.
  2. Membuat latihan pemahaman KOMSAS.
  3. Perbincangan jawapan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : ayat tanya

KOSA KATA : cetera, capal, sigai

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral, Geografi

NILAI : kasih sayang, rasional, kerajinan

BBM : Edaran kertas

ABM : soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menghubungkaitkan

REFLEKSI

P&P tidak dapat dilaksanakan kerana Pelajar 5K4 terlibat dengan Pameran Seni manakala Pelajar 5S5 pula terlibat dengan ceramah Teknik Menjawab Soalan Matematik.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.08.2012

TINGKATAN

5S5

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM


 

Sains Sukan 2

1010 – 1240

( 2 jam 30 minit )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.08.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

1130 - 1240

TAJUK

Ujian 2

Bahasa Melayu

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.08.2012

TINGKATAN

5K4

MASA

0815 - 0925

TAJUK

LATIHAN KOMSAS

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan sajak yang diberikan.
  2. Membaca dan menyatakan kehendak setiap pecahan soalan.
  3. Menjawab latihan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca beberapa petikan KOMSAS.
  2. Membuat latihan pemahaman KOMSAS.
  3. Perbincangan jawapan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : ayat tanya

KOSA KATA : cetera, capal, sigai

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral, Geografi

NILAI : kasih sayang, rasional, kerajinan

BBM : Edaran kertas

ABM : soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menghubungkaitkan

REFLEKSI

Secara keseluruhannya, pelajar memerlukan bimbingan untuk menjawab soalan latihan yang diberi.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.08.2012

TINGKATAN

4S2

MASA

0945 - 1055

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Usaha-usaha ibu bapa untuk memastikan anak-anak mempunyai hobi yang berfaedah.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk memastikan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima usaha yang perlu dilakukan oleh ibu bapa agar anak-anak mempunyai hobi yang berfaedah.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan isi-isi penting yang sesuai dengan kehendak tugasan.
  2. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan dengan setiap kumpulan diberi tugasan menghurai satu isi penting.
  3. Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.
  4. Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : koleksi, fotografi, suri teladan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kerajinan, kerjasama, kasih sayang

BBM : Papan tulis, kad manila

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dilakukan dan pelajar dipastikan menyalin rangka karangan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.08.2012

TINGKATAN

5S3

MASA

1130 - 1240

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah mendisiplinkan penunggang motosikal dan kekangannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam langkah mendisiplinkan penunggang motosikal dan dua masalah yang dihadapi dalam usaha berkenaan.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Pelajar membuat rumusan daripada petikan.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman rumusan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : optimis,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, rasional, hidup bermasyarakat

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Semua pelajar berjaya menyiapkan latihan pengukuhan rumusan yang diberi.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

TARIKH : 31 OGOS 2012

CUTI UMUM

SEMPENA

HARI KEMERDEKAAN


 


 

No comments:

Post a Comment