RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, January 11, 2013

MINGGU 1 ( 02.01.2013 )

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.01.2013

TINGKATAN

5S2 ( 0705 - 0815 )

5K8 ( 0815 - 0925

5K2 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Pantun Enam Kerat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan pantun dengan nada dan intonasi yang betul.
  2. Memberi maksud setiap rangkap pantun dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni yang terdapat dalam puisi yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v )

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan puisi.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : kemirau, kotai

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kasih sayang, keberanian, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyatakan sebab dan akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Puisi agak mudah. Pelajar 5S2 dan 5K2 dapat menyatakan maksud dan nilai murni yang terdapat dalam pantun yang dikaji dengan baik. Pelajar 5K8 perlu dibimbing untuk mengenal pasti nilai murni dalam puisi.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.01.2013

TINGKATAN

5K4

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Pantun Enam Kerat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan pantun dengan nada dan intonasi yang betul.
  2. Memberi maksud setiap rangkap pantun dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni yang terdapat dalam puisi yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v )

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan puisi.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : kemirau, kotai

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kasih sayang, keberanian, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyatakan sebab dan akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Puisi agak mudah. Jadi pelajar dapat menyatakan maksud dan nilai murni yang terdapat dalam pantun yang dikaji dengan baik.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.01.2013

TINGKATAN

5K2 ( 0945 - 1055 )

5K8 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

KARANGAN : Pengenalan kepada karangan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Memberi ulasan tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga cara menghasilkan sebuah karangan berdasarkan bahan rangsangan.
  3. Menjelaskan empat kriteria untuk menghasilkan karangan yang cemerlang.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar menyalin nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : gramatis, penskoran, idea, relevan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Seni

NILAI : rasional, tanggungjawab

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Semua pelajar mencatatkan nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan dan menyalin contoh karangan Bahagian A.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.01.2013

TINGKATAN

5S2 ( 0815 – 0925 )

5K4 ( 0940 – 1040 )

TAJUK

KARANGAN : Pengenalan kepada karangan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Memberi ulasan tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga cara menghasilkan sebuah karangan berdasarkan bahan rangsangan.
  3. Menjelaskan empat kriteria untuk menghasilkan karangan yang cemerlang.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar menyalin nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : gramatis, penskoran, idea, relevan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Seni

NILAI : rasional, tanggungjawab

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar mencatat nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan dan contoh karangan Bahagian A.


 

No comments:

Post a Comment