HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 14.01.2013 |
TINGKATAN | 5K9 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PUISI MODEN : Sajak Dirgahayu Bahasaku |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : dirgahayu, minda SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : patriotisme, kerjasama, rasional BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Meramalkan |
REFLEKSI | Pelajar dipastikan menyalin contoh soalan dan cara menjawab soalan pemahaman yang betul dan ayat yang lengkap. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 14.01.2013 |
TINGKATAN | 5K2 ( 0945 - 1055 ) 5K8 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | PROSA TRADISIONAL : Hikayat Langlang Buana |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa Klasik KOSA KATA : biti-biti perwara, berlangir, mencita SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : keberanian, kasih sayang, rasional BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Pelajar 5K8 berjaya menjawab beberapa soalan mudah berpandukan sebahagian petikan daripada buku teks. Pelajar 5K2 boleh mengumpul maklumat yang dikehendaki. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 15.01.2013 |
TINGKATAN | 5K2 ( 0705 – 0815 ) 5K8 ( 0945 – 1055 ) |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : bersuap, cerun, laman web, wangkang SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar 5K8 hanya diminta membuat latihan membina ayat, mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan tatabahasa sahaja. Pelajar terpaksa dibimbing dan mengambil masa untuk membina ayat yang dibetul. Pelajar 5K2 juga dibimbing untuk membuat latihan dan perlu dipantau untuk memastikan mereka membuat jawapan yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 15.01.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | PROSA TRADISIONAL : Hikayat Langlang Buana |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa Klasik KOSA KATA : biti-biti perwara, berlangir, mencita SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : keberanian, kasih sayang, rasional BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Pelajar berjaya mengumpul maklumat dikehendaki. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 16.01.2013 |
TINGKATAN | 5K9 ( 0705 – 0815 ) 5S2 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : bersuap, cerun, laman web, wangkang SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar 5K9 hanya diminta membuat latihan membina ayat dan mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan tatabahasa. Pelajar perlu dibimbing dan agak sukar membina ayat sendiri. Pelajar dibimbing membina ayat paling mudah sahaja. Majoriti pelajar 5S2 tiada masalah untuk menyelesaikan latihan yang diberi. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 17.01.2013 |
TINGKATAN | 5K9 ( 0705 – 0815 ) 5K8 ( 1020 - 1130 ) 5K2 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | KARANGAN : Pengenalan kepada karangan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Morfologi KOSA KATA : relevan, bervariasi, pengolahan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : ketekunan, kerjasama BBM : Buku Nota ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyusun atur |
REFLEKSI | Pelajar dipastikan menyalin nota dan contoh karangan Bahagian B |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 18.01.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 0940 - 1040 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Persediaan-persediaan anak-anak sebelum menggalas tanggungjawab terhadap keluarga. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : menggalas, piawai, hati nurani SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kerjasama, hemah tinggi, kasih sayang BBM : Papan tulis, kad manila ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar lain berjaya menyalin rangka karangan setelah guru mengulas satu persatu hasil perbincangan. |
No comments:
Post a Comment