HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 07.01.2013 |
TINGKATAN | 5K9 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PUISI TRADISIONAL : Pantun Enam Kerat |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa Klasik KOSA KATA : kemirau, kotai SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : kasih sayang, keberanian, rasional BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyatakan sebab dan akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Pelajar menyalin maksud pantun dan hanya dapat menyatakan nilai murni dengan bimbingan guru. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 07.01.2013 |
TINGKATAN | 5K2 ( 0945 - 1055 ) 5K8 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | PUISI MODEN : Sajak Dirgahayu Bahasaku |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : dirgahayu, minda SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : patriotisme, kerjasama, rasional BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Meramalkan |
REFLEKSI | Pelajar dipastikan menyalin contoh soalan dan cara menjawab soalan pemahaman yang betul dan ayat yang lengkap. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.01.2013 |
TINGKATAN | 5K2 ( 0705 – 0815 ) 5K8 ( 0945 – 1055 ) |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Faktor-faktor Pemansuhan PPSMI dan Manfaat Pemansuhan Itu kepada Pelajar. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : merudum, pedagogi, termaktub SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : patriotisme, keberanian, kebebasan, kerjasama BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar 5K2 berjaya mengumpul isi tersirat tetapi masih memerlukan bimbingan untuk mengenal pasti isi tersirat. Pelajar 5K8 menyalin isi tersurat dan tersirat sebelum membuat sendiri rumusan berdasarkan rangka jawapan yang disalin. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.01.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | PUISI MODEN : Sajak Dirgahayu Bahasaku |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) 9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : dirgahayu, minda SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : patriotisme, kerjasama, rasional BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Meramalkan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan nilai murni daripada setiap rangkap dan menjawab beberapa soalan yang berikutnya dengan baik. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.01.2013 |
TINGKATAN | 5K9 ( 0705 – 0815 ) 5S2 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Faktor-faktor Pemansuhan PPSMI dan Manfaat Pemansuhan Itu kepada Pelajar. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : merudum, pedagogi, termaktub SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : patriotisme, keberanian, kebebasan, kerjasama BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar 5S2 berjaya mengumpul isi tersirat dan tersirat. Pelajar 5K9 berjaya menyalin isi tersurat dan tersirat dan membuat sendiri rumusan berdasarkan jawapan yang diberi. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.01.2013 |
TINGKATAN | 5K9 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | KARANGAN : Pengenalan kepada karangan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : gramatis, penskoran, idea, relevan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Seni NILAI : rasional, tanggungjawab BBM : Buku Nota ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar mencatat nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan dan menyalin contoh karangan Bahagian A. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.01.2013 |
TINGKATAN | 5K8 ( 1020 - 1130 ) 5K2 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | KARANGAN : Pengenalan kepada karangan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Morfologi KOSA KATA : relevan, bervariasi, pengolahan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : ketekunan, kerjasama BBM : Buku Nota ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyusun atur |
REFLEKSI | Pelajar dipastikan menyalin nota dan contoh karangan Bahagian B |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11.01.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 0940 - 1040 |
TAJUK | KARANGAN : Pengenalan kepada karangan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) 8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Morfologi KOSA KATA : relevan, bervariasi, pengolahan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : ketekunan, kerjasama BBM : Buku Nota ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyusun atur |
REFLEKSI | Pelajar dipastikan menyalin nota dan contoh karangan Bahagian B |
No comments:
Post a Comment