RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, January 11, 2013

MINGGU 2 ( 07 – 11 Jan 2013 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.01.2013

TINGKATAN

5K9

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PUISI TRADISIONAL : Pantun Enam Kerat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan pantun dengan nada dan intonasi yang betul.
  2. Memberi maksud setiap rangkap pantun dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni yang terdapat dalam puisi yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( v )

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan puisi.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : kemirau, kotai

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kasih sayang, keberanian, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyatakan sebab dan akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Pelajar menyalin maksud pantun dan hanya dapat menyatakan nilai murni dengan bimbingan guru.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.01.2013

TINGKATAN

5K2 ( 0945 - 1055 )

5K8 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

PUISI MODEN : Sajak Dirgahayu Bahasaku

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan nada dan intonasi yang betul.
  2. Memberi maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan puisi.
  3. Pelajar menyalin contoh soalan dan jawapan yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : dirgahayu, minda

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : patriotisme, kerjasama, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Meramalkan

REFLEKSI

Pelajar dipastikan menyalin contoh soalan dan cara menjawab soalan pemahaman yang betul dan ayat yang lengkap.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.01.2013

TINGKATAN

5K2 ( 0705 – 0815 )

5K8 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Faktor-faktor Pemansuhan PPSMI dan Manfaat Pemansuhan Itu kepada Pelajar.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faktor pemansuhan PPSMI dan dua manfaat pemansuhan itu kepada pelajar.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : merudum, pedagogi, termaktub

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : patriotisme, keberanian, kebebasan, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar 5K2 berjaya mengumpul isi tersirat tetapi masih memerlukan bimbingan untuk mengenal pasti isi tersirat. Pelajar 5K8 menyalin isi tersurat dan tersirat sebelum membuat sendiri rumusan berdasarkan rangka jawapan yang disalin.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.01.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

1055 - 1205

TAJUK

PUISI MODEN : Sajak Dirgahayu Bahasaku

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan nada dan intonasi yang betul.
  2. Memberi maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni yang terdapat dalam puisi yang dikaji.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan puisi.
  3. Membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : dirgahayu, minda

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : patriotisme, kerjasama, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Meramalkan

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan nilai murni daripada setiap rangkap dan menjawab beberapa soalan yang berikutnya dengan baik.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.01.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5S2 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Faktor-faktor Pemansuhan PPSMI dan Manfaat Pemansuhan Itu kepada Pelajar.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faktor pemansuhan PPSMI dan dua manfaat pemansuhan itu kepada pelajar.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : merudum, pedagogi, termaktub

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : patriotisme, keberanian, kebebasan, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar 5S2 berjaya mengumpul isi tersirat dan tersirat. Pelajar 5K9 berjaya menyalin isi tersurat dan tersirat dan membuat sendiri rumusan berdasarkan jawapan yang diberi.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.01.2013

TINGKATAN

5K9

MASA

0705 - 0815

TAJUK

KARANGAN : Pengenalan kepada karangan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Memberi ulasan tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga cara menghasilkan sebuah karangan berdasarkan bahan rangsangan.
  3. Menjelaskan empat kriteria untuk menghasilkan karangan yang cemerlang.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar menyalin nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : gramatis, penskoran, idea, relevan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Seni

NILAI : rasional, tanggungjawab

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar mencatat nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan dan menyalin contoh karangan Bahagian A.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.01.2013

TINGKATAN

5K8 ( 1020 - 1130 )

5K2 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

KARANGAN : Pengenalan kepada karangan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan beberapa syarat menjawab karangan respons terbuka.
  2. Menjelaskan kelima-lima demensi karangan bahagian B.
  3. Menyenaraikan kriteria-kriteria penskoran cemerlang untuk menghasilkan karangan bahagian berkenaan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penerangan kepada pelajar.
  2. Pelajar membuat catatan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Morfologi

KOSA KATA : relevan, bervariasi, pengolahan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : ketekunan, kerjasama

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun atur

REFLEKSI

Pelajar dipastikan menyalin nota dan contoh karangan Bahagian B

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.01.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

0940 - 1040

TAJUK

KARANGAN : Pengenalan kepada karangan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan beberapa syarat menjawab karangan respons terbuka.
  2. Menjelaskan kelima-lima demensi karangan bahagian B.
  3. Menyenaraikan kriteria-kriteria penskoran cemerlang untuk menghasilkan karangan bahagian berkenaan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penerangan kepada pelajar.
  2. Pelajar membuat catatan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Morfologi

KOSA KATA : relevan, bervariasi, pengolahan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : ketekunan, kerjasama

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun atur

REFLEKSI

Pelajar dipastikan menyalin nota dan contoh karangan Bahagian B


 

No comments:

Post a Comment