RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, March 8, 2013

MINGGU 10 ( 04 – 08 Mac 2013 )


 

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.03.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5K8 ( 11.30 – 1240 )

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faktor yang menimbulkan masalah kepada orang kurang upaya dan dua kaedah membantu golongan tersebut.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
  3. Menulis rumusan dan soalan pemahaman dengan format dan cara yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata kerja

KOSA KATA : komitmen, diempang, bersimpang

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kasih sayang, berdikari, hormat-menghormati

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin jawapan rumusan dengan format yang betul dan menyalin jawapan soalan pemahamannya dalam ayat yang lengkap.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.03.2013

TINGKATAN

5K2

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PEPERIKSAAN AWAL TAHUN


 

5K2

PERDAGANGAN 2

1040 - 1240

( 2 JAM )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

05.03.2013

TINGKATAN

5K2 ( 0705 – 0815 )

5S2 ( 1055 - 1205 )

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faktor yang menimbulkan masalah kepada orang kurang upaya dan dua kaedah membantu golongan tersebut.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
  3. Menulis rumusan dan soalan pemahaman dengan format dan cara yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata kerja

KOSA KATA : komitmen, diempang, bersimpang

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : kasih sayang, berdikari, hormat-menghormati

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin jawapan rumusan dengan format yang betul dan menyalin jawapan soalan pemahamannya dalam ayat yang lengkap.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

05.03.2013

TINGKATAN

5K8

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : Pemahaman KOMSAS

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan sajak yang diberi.
  2. Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
  3. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
  3. Pelajar menyalin jawapan yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : baruh, kerunyuk, dirgahayu, ampuh

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : kasih sayang, kerajinan, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Membuat keputusan

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

06.03.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5S2 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : Pemahaman KOMSAS

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan sajak yang diberi.
  2. Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
  3. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
  3. Pelajar menyalin jawapan yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : baruh, kerunyuk, dirgahayu, ampuh

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : kasih sayang, kerajinan, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Membuat keputusan

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.03.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5K8 ( 1020 – 1130 )

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada kata majmuk yang diberi.
  2. Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Membina ayat daripada peribahasa yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang masalah tatabahasa.
  2. Pelajar menyalin jawapan yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : jawatankuasa, kerjaya, tatalaku, sembilu

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

07.03.2013

TINGKATAN

5K2

MASA

1130 - 1240

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : Pemahaman KOMSAS

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan sajak yang diberi.
  2. Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
  3. Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
  3. Pelajar menyalin jawapan yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : baruh, kerunyuk, dirgahayu, ampuh

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : kasih sayang, kerajinan, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Membuat keputusan

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08 .03.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

0940 - 1040

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : TATABAHASA DAN NOVEL

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada kata majmuk yang diberi.
  2. Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Membina ayat daripada peribahasa yang diberi.
  5. Menjawab soalan pemahaman novel.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang masalah tatabahasa.
  2. Pelajar menyalin jawapan yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : jawatankuasa, kerjaya, tatalaku, sembilu

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul.

No comments:

Post a Comment